Beantwoorden
evde
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

publiek IPv6 voor elk device?

Ik vroeg me af of dat Telenet aan elk uniek apparaat binnen mijn netwerk een publiek IPv6 adres geeft (aangezien dat er een ongelofelijk groot aantal IPv6 adressen zijn).

 

Alvast bedankt!!!

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

publiek IPv6 voor elk device?

Voor zover ik zie bij een Home gateway niet. De home gateway krijgt een IPv6 en in theorie is het de router die dan verder uitdeelt. Als je en eigen router hebt zal dit ook zo zijn.

Ik zie enkel dat het een /56 adres is van waaruit vertrokken wordt. In theorie zou dit een /64 moeten zijn maar Telenet houdt blijkbaar de deur open met de volgende 8 bits voor een latere opdeling. Nu wordt dit blijkbaar gebruikt om je eigen subnet te creëren.

Meer info hier: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/ipv6-bij-telenet-technische-uitleg/

 en hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_versie_6

Ik luister graag naar iemand die mij de werking deftig kan uitleggen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

publiek IPv6 voor elk device?

Elk toestel krijgt bij mij zijn eigen publieke IPv6 adres hoor.

 

Als je het gewoon bij de HGW houdt en daar toestellen op aansluit krijgen die allemaal een publiek IP.

Let wel dat je eerst je IPv6 firewallsettings via mijntelenet.be moet aanpassen om een bepaald toestel toegankelijk te maken van buitenaf.

 

Als je persé met een eigen router wil werken, zal je inderdaad zelf moeten instaan voor de onderverdeling over je eigen toestellen.

evde
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

publiek IPv6 voor elk device?

Mijn Raspberry Pi heeft 3 verschillende IP adressen.

 

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr b8:27:eb:5b:33:e5  
                inet addr:192.168.0.163  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
                inet6 addr: 2a02:1810:3f1a:aa00:60c2:9efa:4351:2106/64 Scope:Global
                inet6 addr: fe80::ba27:ebff:fe5b:33e5/64 Scope:Link
                inet6 addr: 2a02:1810:3f1a:aa00:ba27:ebff:fe5b:33e5/64 Scope:Global

 

Ik gebruik momenteel de bovenste omdat dat me is aangeraden. Ik heb ook de firewall rule gemaakt:

 

protocol: ANY

source: ANY

destination: HOST > 2a02:1810:3f1a:aa00:60c2:9efa:4351:2106

mode: accepteer

 

En toch werkt de verbinding niet buiten mijn lokale netwerk. Ik weet da ik ipv6 compatibel ben (dankzij test-ipv6.com), dus dat kan het probleem ni zijn.

 

EDIT:

 

Het blijkt nu dat de persoon die testte ofdat mijn IPv6 adres publiek was, zelf niet IPv6 ready is. Volgens http://ipv6-test.com/validate.php is de website wel online. Dus, alles werkt juist.

0 Likes
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

publiek IPv6 voor elk device?

De andere moet inderdaad IPv6 connectie hebben 😉

 

Wat dat IP betreft, neem je voor je server beter het 3de (datgene dat is gebaseerd op je MAC-id) omdat het permanente is. Het eerst kan af en toe wijzigen om de traceerbaarheid een beetje tegen te gaan. Dit is dus hetgene dat je gaat gebruiken om te surfen.

Om je server bereikbaar te maken, neem je dus best niet dat.

bertenvdb
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

publiek IPv6 voor elk device?

Ik heb niets aan mijn Telenet Firewall veranderd en mijn toestellen zijn allemaal publiek bereikbaar.
0 Likes