Beantwoorden
JasperW
Experienced Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

switch TP-Link TL-SG1016PE of TP-Link TL-SG108PE

Situatie
Ik woon in Vlaanderen, waar we een nieuwbouw woning gekocht hebben (vol beton en 3 verdiepingen). Telenet laat ik aansluiten.
De modem komt in de garage. In de garage komen ook de UTP kabels toe voor aansluitingen in de living, bureau (ik wil PC bekabeld aansluiten), slaapkamers, warmtepomp, laadpaal, omvormers, wifi versterkers (Pods van Telenet), etcetera, een 8 tal kabels.
De modem van Telenet heeft slechts 4 LAN aansluitingen voor de kabels.
Gezien de slechte wifi, zijn er wifi pods van Telenet, die kunnen bedraad aangesloten worden. Er is ook een stopcontact.
Ik ken heel weinig van netwerken. Dus moet een simpele oplossing zijn waar ik niet veel mis kan aan doen.

Mijn vraag
Ik zoek dus een switch voor in de garage om alles te kunnen aansluiten, met minstens PoE+ (toekomstige bewakingscamera).
Moet deze managed of unmanged zijn?
Liefst 8 LAN poorten.

Ik had zelf al naar de TP-Link TL-SG1016PE of TP-Link TL-SG108PE zitten kijken. Iemand hier ervaringen mee?

Relevantehardware die ik gebruik
Alle telenet spul: Pods voor wifi, Tv box... Daarnaast wil ik ook de warmtepomp (Daikin), Laadpaal, Omvormer... bekabeld aansluiten.
Ik heb nog een kleine oude unmanaged TP link switch die ik gebruik in de living waar maar een LAN aansluiting is aan de muur maar waar ik wel de TV box (digbox) van Telenet, de smart TV en een computer bekabeld mee aansluit. Heden werkt dit zonder problemen.
We gebruiken bellen over wifi binnenshuis want slechte ontvangst.

Wat ik zelf al gevonden of geprobeerd heb:

Na wat advies kwam ik zelf ook uit bij de TP-Link TL-SG1016PE of TP-Link TL-SG108PE, iemand ervaring mee?
ik heb hier al op het forum gelezen en op coolblue en via Google gekeken.
Echter ik weet niet:
* is elke switch compatibel?
* kan ik een kleine unmanaged switch (in de living) plaatsen na de switch in de garage?
* kan ik de pods aansluiten op de switch (en niet op de modem), zijn er 3

Zoals gezegd, mijn kennis is beperkt. Ik zoek dan ook iets waar ik gemakkelijk weg mee kan of goede documentatie heeft en met grote zekerheid ook zal werken.

Excuses als dit toch al ergens hier neergeschreven staat, u mag mij altijd er naar toe verwijzen.
Alvast heel veel dank.

0 Likes
15 reacties
Mobi
Freshman Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Jij bent af! Handje vol! Leesbeest!

switch TP-Link TL-SG1016PE of TP-Link TL-SG108PE

Nog een tip: Zijn de UTP/Coax kabels reeds getrokken naar de garage? Indien niet, vraag dan dat ze de coax die uit de straat komt tot in de hoek van de garage wordt getrokken die het meest centraal staat in jullie huis! Op die manier kan je de telenet modem daar zetten en zal je een veel beter signaal hebben op de benedenverdieping van je huis. Meestal trekken ze de coax uit de straat tot in de buitenhoek vd garage, en daar komt dan ook de modem en TV/coax splitter. Uiteraard moeten al je UTP en Coax kabels in je huis dan ook centraal in je garage uitkomen. Wij hebben recent ook gekeken voor een nieuwbouw huis en de bouwfirma vroeg wel een paar honderd €extra hiervoor, maar volgens mij is dit het wel waard. Als je dan wilt kan je nog 1 of 2 telenet access points via UTP verbinden op de 1ste en 2de veriep van je huis, en zo zal je 1 SSID en goed netwerk hebben op elk verdiep. (Maar ik lees hier van anderen dat je de witte Telenet access points niet meer kan krijgen? Dan zal je moeten kiezen voor de pods en het mesh systeem)

The price of freedom is eternal vigilance...
0 Likes