42425
netweters
|
18807
gesprekken
|
20304
vragen
|
Ik heb een F@ST3896LG-TN als modem in de garage en deze werkt met de oudere CH7465LG-TN (in m'n bureau) van Telenet als mesh netwerk.
Om wat extra vaste connecties + goede Wifi te hebben in m'n living wil ik de nieuwe Fritz!box 4060 router/accesspoint ook in dit netwerk hebben.
Echter lukt me dat compleet niet om de Fritz!box 4060 te configureren zodat hij als meshrepeater kan werken.
Is dit eigenlijk wel mogelijk gezien ik redelijk wat dingen lees dat de F@ST3896LG-TN niet in bridge kan gezet worden?
Indien niet, zou het mogelijk zijn om de Fritz!box 4060 als meshmaster en de CH7465LG-TN als meshrepeater te configureren en de wifi van de F@ST3896LG-TN uit te schakelen zodat alles nu 1 mesh vormt maar met slecht 2 wifi units?
Indien dit laatste niet zou werken, zou een 2e Fritz!box (4060 of 6690 cable) kunnen geconfigureeerd worden om als 2e unit hier wel een mesh netwerk te vormen, zonder dat ik zoals nu handmatig de wifi moet kiezen afhankelijk de plaats in dewelke ik me bevind?
een CH7465 als "mesh repeater/network" ???
Ik denk dat er paar dingen door elkaar gehaald worden
deze modem, ook router uiteraard, heeft Wi-Fi5 AP aan boord, maar niets van mesh, dus mesh repeater???
De F@st modem heeft Plume mesh aan boord, dwz dat je die kan extenden met Plume mesh pods.
Als je liever je eigen ding doet kan je altijd de Wifi op die F@st modem disablen en je eerste (welk merk dan ook) mesh device via ethernet connecteren en van daaruit je mesh netwerk opbouwen. Laat je de wifi opstaan van die f@st modem, kan dat wel werken, maar suboptimaal, want werkt je met 2 mesh systemen naast elkaar
@VW22 schreef:Ik heb een F@ST3896LG-TN als modem in de garage en deze werkt met de oudere CH7465LG-TN (in m'n bureau) van Telenet als mesh netwerk.
Schrap het woord "MESH" volledig uit uw post, dit heeft alles niets met mesh te maken
De huidige situatie is geen mesh en is zeer twijfelachtig. De CH7465LG-TN is een modem
Last but not least: je kan beide modems (F@ST3896LG-TN en de CH7465LG-TN) niet met elkaar verbinden (via LAN), want dan veroorzaak je gegarandeerd IP conflicten (beide toestellen hebben hetzelfde IP adres, en beide zijn DHCP server) 🤔
Maar misschien gaat het hier over een misverstand, en je bedoelt dat je de oude Telenet AP7465CE-TN gebruikt?
Dat is een Access Point, en dat kan je inderdaad bedraad verbinden met je Telenet modem. Gebruik hiervoor de "WAN" poort van het AP, en je hebt nog 4 vrije LAN poorten. Als je nu het AP en je Telenet modem hetzelfde SSID/paswoord geeft, kan je tussen beide toestellen "roamen" (maar dat is geen "mesh").
@VW22 schreef:Om wat extra vaste connecties + goede Wifi te hebben in m'n living wil ik de nieuwe Fritz!box 4060 router/accesspoint ook in dit netwerk hebben.
Echter lukt me dat compleet niet om de Fritz!box 4060 te configureren zodat hij als meshrepeater kan werken.
De Fritz!Box 4060 is een router (geen modem), maar je kan deze ook als Access Point of repeater instellen.
Dan moet je deze als "IP Client" configureren
Dan kan je kiezen of om de verbinding met het Netwerk via LAN in te stellen (AP) of via WiFi (repeater)
Pas op: van zodra je de Fritz!Box 4060 als "IP Client" hebt ingesteld, krijgt deze een IP adres van de hoofrouter. Dan is deze niet bereikbaar op zijn eigen IP adres, maar op een intern IP uitgedeeld door de F@ST3896LG-TN
Geef het WiFi netwerk ook dezelfde naam (SSID) en paswoord > dan heb je één netwerk met 3 wifi units, en moet je zelf niet meer kiezen op welk netwerk je wilt verbinden.
Is het dat wat je wilt?
@VW22 schreef:IIndien dit laatste niet zou werken, zou een 2e Fritz!box (4060 of 6690 cable) kunnen geconfigureeerd worden om als 2e unit hier wel een mesh netwerk te vormen, zonder dat ik zoals nu handmatig de wifi moet kiezen afhankelijk de plaats in dewelke ik me bevind?
Je gaat toch geen toestel van 300€ (Fritz!Box Cable) als "domme AP" gebruiken???
@flip1953 schreef:
"Maar misschien gaat het hier over een misverstand, en je bedoelt dat je de oude Telenet AP7465CE-TN gebruikt?"
Oeps correct Flip, inderdaad het oude access point.
Zal 's proberen om de Fritz!box 4060 hetzelfde SSID en paswoord mee te geven.
Echter zie ik wel bij de commentaar in:
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-4060/3244_FRITZ-Box-als-IP-client-configurere...
dat ik geen VPN op die Fritzbox zal kunnen uitvoeren, wat dan weer voor werk (en bankzaken) wat problemen geeft als ik connectie maak via de Fritz!box.
Wat m'n bedoeling om eventueel een Fritz!box 6690 cable erbij te zetten was om m'n Gigaset Go-Box 100 DECT-basisstation te kunnen elimineren,
of zou dit ook zowiezo kunnen gezien volgende:
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-4060/177_Met-FRITZ-Box-via-een-andere-router-...
@VW22 schreef:@flip1953schreef:
"Maar misschien gaat het hier over een misverstand, en je bedoelt dat je de oude Telenet AP7465CE-TN gebruikt?"
Oeps correct Flip, inderdaad het oude access point.
Goed dat dit rechtgezet is. Je brengt iedereen op een dwaalspoor door dit soort onjuiste informatie 🙄
@VW22 schreef:Zal 's proberen om de Fritz!box 4060 hetzelfde SSID en paswoord mee te geven.
Echter zie ik wel bij de commentaar in:
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-4060/3244_FRITZ-Box-als-IP-client-configurere...
dat ik geen VPN op die Fritzbox zal kunnen uitvoeren, wat dan weer voor werk (en bankzaken) wat problemen geeft als ik connectie maak via de Fritz!box.
De opmerking over VPN en port forwarding wil gewoon zeggen, dat je Fritz!Box die als IP Client ingesteld is, niet meer kan gebruiken als een VPN server (voor binnenkomende VPN verbindingen). Wat jij echter bedoelt (werk, bankzaken) zijn waarschijnlijk uitgaande VPN verbindingen.
Toestellen aangesloten op de Fritz!Box (als AP) kunnen alles doen wat normaal mogelijk is op je lokaal netwerk. De Fritz!Box (als AP) gedraagt zich als een gewone switch.
@VW22 schreef:Wat m'n bedoeling om eventueel een Fritz!box 6690 cable erbij te zetten was om m'n Gigaset Go-Box 100 DECT-basisstation te kunnen elimineren,
of zou dit ook zowiezo kunnen gezien volgende:
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-4060/177_Met-FRITZ-Box-via-een-andere-router-...
Je wil de Fritz!Box gebruiken als DECT basis?
Dat kan met alle F!boxen die een DECT basis hebben (5xxx, 6xxx, 7xxx). Een Fritz!Box Cable6690 kopen alleen om een DECT basis te hebben is echt overkill.
Een Fritz!Box 4xxx is gewoon een router, die heeft geen DECT basis aan boord. Een F!box 7530 is wellicht een veel goedkopere oplossing?