Beantwoorden
svhb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Ik zie overal betichten dat als ik een vast IP adres wil gebruiken voor een toesten NA mijn telenet router, ik een adres moet gebruiken in de range tussen 2 en 49 of tussen 2 en 100), omdat de DHCP in de router deze normaal niet gebruikt.

 

Echter, als ik in de lijst met aangekoppelde toestellen kijk, dan zie ik verschillende toestellen in deze range (xx.xx.xx.10, xx.xx.xx.21, ...).

 

Kan iemand nu eindelijk eens met een duidelijk antwoord komen van wat vrij is en wat niet? Kan telenet dit zelf niet eens uitklaren? Waarom is deze info niet beschikbaar als ik inlog op de settingspagina vand e router bij telenet?

 

Frustratie (sorry): Een MAC-adres gebaseerde  ip-adres reservatie kan volgens mij ook niet zo moeilijk zijn, en is waarschijnlijk beschikbaar in de modem, maar stond niet in de spec voor de web-interface van telenet?

 

Stefaan

 

 

20 reacties
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

De modem van Telenet kan geen vast IP instellen niet zo en niet via MAC

 

Standaard deelt deze uit van 192.168.0.2 t.e.m. 192.168.0.253

 

192.168.0.1 is default gateway en 192.168.0.254 is het broadcast adres

 

Als je vaste IP's wilt instellen moet je een router plaatsen en dit hierop instellen

met een router werkt het vlekkeloos ( aangezien je met 192.168.1.2 tot 192.168.1.254 normaal gaat werken ) alles hierachter kan op een vast IP

 

Je kan ook een vast IP instellen via het benodigde toestel hiermee "vraagt" het toestel steeds hetzelfde adres wel opletten als je nog toestellen in de DHCP hebt staan dat deze niet op hetzelfde IP adres geraakt dan krijg je een IP conflict

 

werk je met een router en zit je op 192.168.1.x en wil je nog naar 192.168.0.x geraken stel dan je subetmask in op 255.255.0.0 hiermee gaat zij naar laatste en voorlaatste bits kijken ( 192.168.x.x ) standaard staat deze op 255.255.255.0 dan kijkt hij enkel naar de laatste bits 192.168.1.x

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Ik heb tot nu toe altijd geweten dat Telenet met zijn modem routers de range 192.168.0.100 tot 254 gebruikte voor DHCP. Dat is bij mij altijd zo geweest ( ook bij een vorige modem) en dat heb ik op verschillende plaatsen ook zo al gezien. Een Bbox van de concurentie gebruikt maar 50 adressen in de DHCP range (was vroeger zo, kan ondertussen aangepast zijn). Jij hebt het subnet aangepast naar iets anders maar dit zou geen verschil mogen maken. Ik zou toch eens bij de toestellen met een lager IP adres gaan kijken hoe dit ingesteld is; manueel of via DHCP.

Ik gebruik in elk geval de range 2 tot 99 voor manuele toekenning en tot nu toe nog nooit een conflict gehad. 192.168.0.2 bijvoorbeeld is een oude router die is ingesteld als AP.

Werk je via een eigen router dan kan je zelf je DHCP range instellen. Meestal is dit ingesteld dat deze kiest uit een 100-tal adressen. Maar je kan dit bevoorbeeld beperken tot 192.168.0.100 tot 150 of 75 tot 125, maakt eigenlijk niet uit.  Stel je een fixed IP in op je toestel dan gaat het toestel geen request meer sturen om een IPadres van de DHCP server te bekomen.

Wat ik wel merk is dat je via "mijn telenet" bijna nooit de juiste aangesloten apparaten ziet staan. 192.168.0.99 is bijvoorbeeld mijn PC maar die staat er niet in. 2 van mijn camera's staan er wel in (zowel IPv4 of IPv6) en eentje alleen IPV4 (al heeft die ook een IPv6 adres). En die staan constant aan, ook mijn PC. Het is dus niet dat ze niet gezien kunnen worden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Poecilia
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Hoort wie klopt daar? It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Als je Ubuntu server installeerd, wordt gevraagd om een 'static ip address'. Van de berichten hierboven het ik begrepen dat 192.168.0.50 t/m99 redelijk veilig zijn om te gebruiken maar dat er geen garantie is dat nummers binnen dit bereik niet gebruikt zullen worden voor dynamische ips, wat tot conflicten kan leiden. Klopt dat zo ongeveer?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

@Poecilia

 

Voor zo ver ik weet is de HGW (Home Gateway, modem/router) standaard ingesteld om adressen uit te delen vanaf 192.168.0.100, dus dat zou geen probleem mogen zijn.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Als je echt zeker wilt zijn ( en je hebt een router achter je modem ) stel dan het static IP in op je router

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

 

Ik heb al jaren static IP's draaien tussen 192.168.0.2 tot 192.168.0.50 en nog NOOIT problemen gehad. En Telenet geeft in regel IP's uit  tussen 192.168.0.100 en 254. Op een 2-tal uitzonderingen na en dat was o.a. voor AP's, die kregen in regel 192.168.0.51.

Ik weet ook dat er geijverd wordt bij Telenet, door bepaalde medewerkers, om daar in de toekomst meer klaarheid in te scheppen alsook meer ruimte te geven aan Static IP's toe te kennen via Mac adreslijst en ook ruimte voor Portswitching. Misschien nog eens met zijn allen op het Sint of Kerstlijstje zetten voor Telenet. Maar dit achten ze blijkbaar minder noodzakelijk dan andere dingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.