Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 zin en onzin prefix

Ik merk hier bij velen een fascinatie voor een /60 prefix. Ik vraag mij af waarom ze mordicus meerdere publieke adressen willen hebben. Tenzij ze meerdere gebouwen hebben op 1 aansluiting. Terwijl ze volgens mij er beter aan zouden doen om intern hun netwerk op te splitsen om hun netwerk(en) overzichtelijker te maken .

Het lijkt mij geen sinecure om telkens 2^64 interne IPadressen bij te houden per publiek IPadres. Ik zou dan eerder mijn netwerken beperken met een /96 prefix, als dit mogelijk is. Dan heb ik nog altijd 2^32 mogelijke IPadressen.

Tot daar een vraag van een onwetende die graag wat wijzer wordt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
1 reactie
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 zin en onzin prefix

Ik denk niet dat men als consumer (tenzij iemand hier gefacineerd mordicus het tegendeel beweert) hebberig is naar gelijk of kleiner (en dus eventueel nog meer adressen) dan /60 prefix. Ik vermoed eerder dat men verkiest, niet zozeer voor zichzelf, maar voor iedereen, om altruistisch geen adressen te verspillen (/60 overhouden van /56 ter beschikking is nogal wat verspilling). Ik kan me vergissen want ik heb een trage 3.0 modem, geen snelle 3.1 router. Misschien is de router (ondertussen) zuiniger en beheert men vandaag met router, pakweg, /57.  Ik meen hier wel gelezen te hebben dat 2^(64-60)=16 /64 subnets (of pakweg vLANs) voor sommigen te weinig is (of was), maar, dan komen we op de kwestie uit dat (sub)netwerking zou stoppen (o.a voor SLAAC) aan grens /64 (en niet tot /96 verder gaat zoals je zou wensen).

Volgende (nogal oude) discussie gaat hier veel dieper en verder op in: https://serverfault.com/questions/426183/how-does-ipv6-subnetting-work-and-how-does-it-differ-from-i...

Gelukkig is netwerk code meestal generiek geschreven, en, op wat onhebbelijkheden na, kan men wellicht kleinere subnets zonder problemen hanteren. Een operator (e.g. Telenet) delegeert typisch mobiel een /64 en die kan men perfect (toch met OpenWRT) in een hotspot verder (sub)adverteren (dat is me toevallig, vandaag nog, gelukt).

{*niet* 'like'-en aub}