Beantwoorden
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Kabel buiten van wie ?

Ik dacht ooit dat al de kabels die mijn telenet signaal dragen, op straat, tussen hun  bakje en NUI en Modem allemaal van Telenet waren en onder hun "autoriteit" vielen.

 

Nu vertelt mijn buur dat de kabel op straat van Fluvius zou geworden zijn en de kabel tussen bakje in mijn tuin en NUI wel ooit door telenet gelegd is (premie ?), maar nu wel onder mijn verantwoordelijkheid valt... Hoe zit dat allemaal juist ?

 

Hij vindt dan weer dat telenet aansprakelijk is voor de wifi kwaliteit, dat denk ik dan weer niet.

 

Help.

 

10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kabel buiten van wie ?

@Theo2  Het is inderdaad zo dat in sommige regio's de kabel geplaatst en onderhouden wordt door Fluvius en vroeger door Interkabel. Maar de regels zijn in feite altijd dezelfde. Klant zorgt dat de kabel klaar ligt tot op straat. Onder de grond, 60cm diep, in een buis, opgerold aan de straatkant en lang genoeg om tot het dichtste aansluitpunt te geraken (paal, bakje enz.). Graafwerken op straat zijn voor de kabelbeheerder. Graafwerken op uw grond zijn voor jou.

Ingeval van gevelaansluiting, terug hetzelfde klaarleggen van binnen naar buiten en opgerold laten en lang genoeg om tot aan de gevelaansluiting te geraken op uw gevel of bij de buren. Een luchtlijn naar de overkant van de straat wordt nog zelden gedaan.

Binnen is het inderdaad Telenet die de NIU en de modem zet. Modem/router met al of niet Wifi. En Telenet zorgt voor de internetverbinding en het digitaal signaal enz. Maar is niet echt verantwoordelijk voor de Wifi in huis. Je kan wel eventueel een extra AP of PWL vragen/huren aan goedkoop tarief.

Maar in wezen is de binnenbekabeling, UTP, coax, Wifi uw verantwoordelijkheid.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kabel buiten van wie ?

Eigenlijk is dat een manier om de een kost op de rug van de klant te schuiven. Destijds, zeer lang geleden werd de kabel aangelegd door ik weet niet meer welke verdeler.

 

Op zeker ogenblik waren twee maatschappijen aktief in sommige gemeenten. (zie hier).

Sommige klanten wilden van maatschappij veranderen en dat kon niet. (zie hier).

Deze zin is eer duidelijk:  Tot slot kan Iverlek van de rechter het kabelnetwerk van UPC Belgium niet meer gebruiken in huizen van klanten die van UPC overschakelen naar Iverlek.

 

Ik heb nooit een voorstel gekregen om dat stuk kabel van op de straat tot binnen over te nemen, laat staan dat ik dat zou aanvaard hebben. Voor mij is die kabel nog altijd van Telenet en ten laste van Telenet.

 

Uiteraard moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de klanten waarbij de kabelmaatschappij die kabel legde voor haar rekening, zelfs als de klant installatiekosten aangerekend worden en de huidige situatie waar bij nieuwe aansluitingen de klant verantwoordelijk is voor die kabel.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kabel buiten van wie ?

@janne_man  Toen ik in 2001 de kabel aanvroeg was dit nog via Electrabel, die deed dat samen met de electriciteit. De electriciteitkabel moest klaarliggen, coax brachten zij mee. En dat werd toen een redelijk dikke factuur. In West Vlaanderen zijn er lange tijd nog een aantal gemeenten geweest waar de kabel eigendom was van Interkabel dacht ik en die hadden zelfs eigen DTV boxen. Later overgenomen door Telenet. Nu kost een kabelaansluiting in vergelijking met toen,  niets buiten dat je zelf moet zorgen dat de kabel klaarligt op privéterrein. Een electriciteits aansluiting moet ook klaarliggen maar kost stukken meer. De maatschappij sluit enkel aan en plaatst hun meter in dure kasten die je op voorhand al moet plaatsen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kabel buiten van wie ?

fluvius doet buiten  binnen is voor rekening telenet

telenet neemt contact met fluvius om werken buiten te doen

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Kabel buiten van wie ?


@luc55  schreef:

fluvius doet buiten  binnen is voor rekening telenet

telenet neemt contact met fluvius om werken buiten te doen


klopt maar enkel in fluvius (IGS) gebied

 

voorbeeld in w-vlaanderen

> Roeselare: Telenet

> Hooglede: Fluvius

> Izegem: Telenet

> Harelbeke: Fluvius

> Torhout: Fluvius

> Lichtervelde: Telenet

 

zijn allemaal steden dicht bij elkaar met verschillende gebied

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kabel buiten van wie ?

@Cru  Het beheer van het kabelnetwerk is eigenlijk in handen van een aparte firma, onderdeel van Telenet. Vroeger was dit een afdeling van Telenet, en is een paar jaar geleden gefusioneerd met een Franse firma.

En straks als de glasvezel netwerken van Fluvius klaar zijn dan zal je daarop eventueel een Telenet of ander abonnement kunnen nemen. Fluvius heeft gesteld dat het geen eigen diensten zal aanbieden, doet ze nu ook niet op de kabel die ze in hun bezit hebben, maar het openstellen voor andere providers. En ik meen al eens gelezen te hebben dat Telenet al een voorakkoord heeft.

Maar het neemt niet weg dat het stukje kabel tot aan de aansluiting hoogstwaarschijnlijk ooit door de klant is betaald en bijgevolg zijn eigendom is. En die moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, die in de toekomst misschien zullen veranderen. En het vervangen van die kabel zal zeker al op uw eigendom, op uw kosten zijn. Daarom aan toekomstige eigenaars: Zorg voor een voldoende ruime wachtbuis.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kabel buiten van wie ?

Het gaat hem niet alleen over de kost, het gaat hem ook over het principe. In het krantenartikel staat duidelijk dat de rechter gevonnist heeft dat de maatschappij eigenaar is van de kabel in het huis (tot aan de apparatuur). Als de rechter dat gevonnist heeft is omdat één partij dat geëist heeft en redelijker wijze mag men aannemen dat die partij dat ook bewezen heeft. Rechters maken wel degelijk een duidelijk onderscheid tussen een bewering en een bewijs. Ik ga ook niet beweren dat de situatie uit dat krantenartikel overal hetzelfde is. 

Als ik nu eens de kabel vergelijk met andere nutsvoorzieningen: water, elektriciteit en gas. Bij deze drie andere nutsvoorzieningen is het toch zo dat alles tot en met de meter van de maatschappij is, niettegenstaande je er voor betaald hebt. Iemand woont bijvoorbeeld honderd meter van het laatste aansluitingspunt van één van die drie nutsvoorzieningen. Je wil dat. Voor elke meter meer dan een bepaald aantal meters ga je extra moeten betalen. Iemand komt later tussen u en uw aansluitingspunt van honderd meter ver wonen en wil ook die aansluiting, die moet geen cent extra betalen, want de infrastructuur ligt er al. Je bent nooit eigenaar van de aansluiting tot en met de meter. Trek je deze analogie door tot de kabel: je bent nooit eigenaar van de kabel tot en met de NIU en de modem. 

Stel dat de waterleiding door de vrieskou springt tussen het aftakpunt en de meter (je bent als 'goed huisvader' wel verplicht om alle voorzorgen te nemen dat de buizen binnen niet zouden kunnen springen door de koude temperatuur), voor wiens rekening is dat. Of je hebt een lek bij de aansluiting van de (straatkant van de) meter? 

Bij een nieuwe aansluiting kan Telenet uiteraard voorstellen, dat je bepaalde kosten of werken zelf doet, dat is ook zo met de andere nutsvoorzieningen. 

Eigenlijk zie ik geen verschil tussen enerzijds een defekte water- of gasleiding (tussen aftakpunt en de meter) en anderzijds een verjaarde kabel tussen aftakpunt en NIU. Het verschil dat er is, in het eerste geval heeft de maatschappij altijd hinder (procentueel verwaarloosbaar), in het tweede geval heeft de maatschappij er geen hinder van en enkel de klant. 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kabel buiten van wie ?

@janne_man  Maar in wezen maakt die kostprijs van de kabel niet zoveel uit. En buiten dat je verplicht bent om die kabel te voorzien en aan te kopen, wat bij een electriciteitsaansluiting ook zo is, heb je er geen invloed op. Maar het is wel zo dat je werken kan laten uitvoeren door de maatschappij in geval van problemen, maar graafwerken op uw privé zijn voor jou rekening. En dan begint de kwestie. Telenet kan weigeren om de aansluiting te vernieuwen als ze vinden dat de kostprijs te hoog is. Ik meen dat Telenet zelfs geen aansluitingsverplichting heeft, dat in tegenstelling tot Proximus die ooit de verplichting had om elke woning die erom vroeg aan te sluiten. Het is niet zo simpel. Ik heb het geval meegemaakt. 2 buren de ene buur heeft ooit aangesloten en de hoge kost van ruim 100m kabel betaald op zijn eigendom. Buur 2 zou dit ook zien zitten maar wil geen aparte 100 m betalen naar zijn huis. Oplossing zou zijn geweest om een versterker/aftakpunt  te plaatsen bij buur 1. Maar daarvoor had Telenet blijkbaar toelating nodig van buur 1 die weigerde omdat buur 2 niet de helft van de oorspronkelijke kosten van de aanleg van die kabel wilde betalen. De kost voor de volledig nieuwe aanlag van de kabel op privégrond ging ruim 7000€ kosten. Resultaat: klant heeft voortgedaan met een amper werkbare ADSL lijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Kabel buiten van wie ?

@igvfer 

ja idd, te zien hoe je het bekijkt

 

in telenet gebied doet telenet gewoon alles van onderhoud, herstelling, netwerk monitoring enz enz soms legt een externe firma coax (coaxbuild)

 

klopt dat solutions 30 en telenet 2 jaar geleden joint venture oprichte, 70% is van solutions 30, de afdeling telenet noemt nu gewoon Unit-T (dus alles van netwerk en inhome valt onder unit-t) 

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Kabel buiten van wie ?


@igvfer  schreef:

@Theo2  Het is inderdaad zo dat in sommige regio's de kabel geplaatst en onderhouden wordt door Fluvius en vroeger door Interkabel. Maar de regels zijn in feite altijd dezelfde. Klant zorgt dat de kabel klaar ligt tot op straat. Onder de grond, 60cm diep, in een buis, opgerold aan de straatkant en lang genoeg om tot het dichtste aansluitpunt te geraken (paal, bakje enz.). Graafwerken op straat zijn voor de kabelbeheerder. Graafwerken op uw grond zijn voor jou.

Ingeval van gevelaansluiting, terug hetzelfde klaarleggen van binnen naar buiten en opgerold laten en lang genoeg om tot aan de gevelaansluiting te geraken op uw gevel of bij de buren. Een luchtlijn naar de overkant van de straat wordt nog zelden gedaan.

Binnen is het inderdaad Telenet die de NIU en de modem zet. Modem/router met al of niet Wifi. En Telenet zorgt voor de internetverbinding en het digitaal signaal enz. Maar is niet echt verantwoordelijk voor de Wifi in huis. Je kan wel eventueel een extra AP of PWL vragen/huren aan goedkoop tarief.

Maar in wezen is de binnenbekabeling, UTP, coax, Wifi uw verantwoordelijkheid.


goed en volledig antwoord!

 

wifi is idd verantwoordelijkheid klant, of betalende interventie via telenet (klant kan zelf boosters bestellen of instellingen aanpassen via mijn telenet)

 

dat is ook het vreemde met telecom...

> heb je een defecte kraan dan bel je de sanitair man, niet de Watergroep

> heb je probleem met verdeelkast dan bel je electricien en niet bvb fluvius

> heb je problemen met wifi of bvb blocking op stb (door binnenbekabeling) dan wordt Telenet altijd opgebeld 🙂