Beantwoorden
Preske
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Onduidelijke tarieven van de Telenet abonnementen

Ik heb momenteel whoppa, en een rits opties. Omdat het leven toch constant duurder wordt, ben ik aan het kijken of ik nergens een paar euro's hier en daar kan besparen. Helaas raak ik absoluut niet wijs uit de factuur van telenet, en de tariefplannen zijn eigenlijk ook niet echt duidelijk. Ook worden dingen zoals auteursrechten en kabelabo kosten nergens getoond in de berekeningen.

Het is de combinatie van sociaal tarief en combinatievoordeel dat mij verwart.
Ik ga de opties niet bijvoegen want die zijn nutteloos in de vergelijking.

Whoppa
Abonnement kabel-tv (sociaal tarief) 01/12 tot 31/12 6,82
Auteursrechten 01/12 tot 31/12 4,92
Internet Fiber 200 (xxxxx) 01/12 tot 31/12 75,51
Telenet FreePhone Europe (02/xxxxxxx) 01/12 tot 31/12 23,49
Combinatievoordeel 01/12 tot 31/12 -42,76
Totaal Whoppa 67,98
Internet - Login XXXXX
Sociaal tarief internet korting € 8,40 per maand 01/12 tot 31/12 -8,40

Als ik het goed heb zou dit 59,58 euro zijn?

Als ik dit omzet naar de huidige prijzen kom ik als ik het goed heb op 6,82 (kabel-abo) + 4,92 (auteursrechten) + 55,10 (300Mbps internet) + 28,13 (tv) + 23,49 (telefoon) - 8,40 (sociaal tarief) = 110,06. Zo goed als dubbel. Dat kan toch niet kloppen?

Als ik One neem, ga ik er zelfs op achteruit qua snelheid, van 200Mbps naar 150Mbps.
6,82 + 4,92 + 66 +20 +(telefoon gratis, dus)0 - 8,40 = 89,34.

Kloppen mijn berekeningen?

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Ik begrijp geen ... van de tarieven en abo's.

6 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1623
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onduidelijke tarieven van de Telenet abonnementen


@Preske  schreef:

Als ik One neem, ga ik er zelfs op achteruit qua snelheid, van 200Mbps naar 150Mbps.
6,82 + 4,92 + 66 +20 +(telefoon gratis, dus)0 - 8,40 = 89,34.

Kloppen mijn berekeningen?


Voor wat One betreft klopt uw berekening niet, denk ik

  • Bij One kan je volgens mij geen apart kabelabonnement (TV) meer nemen (in jouw geval 6,82 + 4.92 sociaal tarief), maar kost TV 20EUR (geen idee w.b. sociaal tarief)
  • Je hebt nu in bovenstaande berekening de TV 2 keer gerekend (6,82 + 4,92 +20) ??
  • In het One abonnement van 66 EUR zit er ook 1 GSM (met 20GB data).

[EDIT]

Kijk eens op deze pagina: Alles over sociaal tarief (telenet.be)

Hier zie je de kortingen:

  • Voor One is er 11.50€ korting
  • Voor "Iconic TV" is er 6.77€ korting

De prijs - incl korting - voor One is dus: 66 + 20 - 11.50 - 6.77 = 67.73€

inclusief TV, decoder, en 1 GSM

 

Juist?

Preske
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Onduidelijke tarieven van de Telenet abonnementen

@flip1953 

 

Die 4,92 zijn auteursrechten, geen sociaal tarief, en zijn altijd te betalen. En je moet toch altijd het kabel abonnement betalen als je digi-tv wilt bekijken? Ik kan nergens terug vinden wat er precies in de kosten van de tv inbegrepen zit.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1623
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onduidelijke tarieven van de Telenet abonnementen

Iconic TV kost 20€.

Dit is incl. kabelabonnement, auteursrechten en 1 digicorder of TV-box.

Sociaal tarief voor TV is dus 13.23€ (20-6.77).

 

One kost 66€.

Dit is incl. internet, vaste lijn, 1 GSM + 1 data SIM (samen 20GB binnenland + 10GB EU).

Sociaal tarief voor One is dus 54.50€ (66-11.50)

 

Sociaal tarief voor One + TV Iconic is dus 67.73€ (13.23+54.50), zoals in mijn vorige post uitgelegd.

Wat is hier onduidelijk?

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onduidelijke tarieven van de Telenet abonnementen

Effe kort door de bocht.

Als je een een abonnement hebt aan de Whop of Whoppa voorwaarden waarbij je geen decoder huurt van Telenet en je slechts weinig betaald voor gsm abonnementen bij Telenet, ben je nooit goedkoper met een nieuw abonnement.

Als je wil vergelijken met de nieuwe abonnementen heeft het geen zin om het tarief van elke detail te bekijken. Het nieuwe abonnement heeft een prijs korting inbegrepen. Voor Whop en Whoppa was de prijs de som van de onderdelen min de korting. Antwoord nu niet dat dit hetzelfde is. In het eerste geval kan je geen mindering krijgen omdat je iets niet neemt. In het tweede geval is het echte tarief de prijs zonder decoder en is de decoder een extra optie.

Het is overduidelijk dat de ONE en ONEup technisch reeds een vergoeding omvatten voor een decoder.  Juist daarom kan de tv met decoder aangeboden worden als optie aan 20 euro.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1623
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onduidelijke tarieven van de Telenet abonnementen


@janne_man  schreef:

Als je wil vergelijken met de nieuwe abonnementen heeft het geen zin om het tarief van elke detail te bekijken. Het nieuwe abonnement heeft een prijs korting inbegrepen. Voor Whop en Whoppa was de prijs de som van de onderdelen min de korting.


Gelijk heb je, je moet inderdaad het totaal plaatje bekijken ...

Maar als je wilt vergelijken is het wel belangrijk om de correcte vergelijking te maken.

 

In het geval van de TS moet hij volgende vergelijking maken:

  1. Zijn huidige abonnement (Whoppa), inclusief de bundelkortingen, de sociaal tarief kortingen, en zijn GSM abonnement!
  2. One + Iconic TV (88€), min de sociale kortingen (die verschillend zijn) ...

Zijn berekeningen (in de openingspost) voor One Up en/of One waren verkeerd.

  • zijn huidige Whoppa kost hem 59.58€ zonder GSM (hoeveel kost het goedkoopste GSM abonnement?)
  • voor One zou het op 67.73€ komen inclusief GSM (20GB + onbeperkt bellen).

Jouw stelling dat een "oud abonnent aan de Whop of Whoppa voorwaarden waarbij je geen decoder huurt en je slechts weinig betaalt voor gsm abonnementen bij Telenet altijd goedkoper is dan een nieuwe abonnement" is niet altijd correct ...

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onduidelijke tarieven van de Telenet abonnementen

@flip1953 

Je moet vergelijken met een abonnement met ongeveer dezelfde inhoud. In jouw vergelijking vergeet je de 20 euro bij te tellen voor iConic (de tv). ONE en ONEup hebben in hun basisaanbieding geen digitale tv.

Zelfs aan het volle Whoppa tarief blijft dit goekoper dan om het even welke ONE of ONEup formule met de optie iConic.

Het tarief van de goedkoopste ONE met tv (via de kabel) is dan 66+20=86 euro. Dat is dan 18 euro duurder dan de Whoppa. De ONE wordt pas interessant als je een zeker GSM verbruik hebt.

De Wigo Home S (hernoemde Whop) is nu zonder huur Digicorder 63,74 euro. Zelfs met een Telenet Mobile van 20 euro ben ik nog goedkoper af dan de ONE.

Het goedkoopste GSM abonnement is prijs volgens verbruik. Als je niet belt en geen data verbruikt is dat nul euro. Als je gewoon bent om vooral met de vaste telefoon te bellen, kan je het verbruik van de vaste telefoon beperken door een optie van 5 of van 7 euro. Wil je met je gratis gsm wat data willen verbruiken kan dat aan 5 per maand euro voor 1 GB.

Ik begrijp wel dat dit voor de jonge generaties onrealistisch klinkt, maar wat me nooit gehad heeft, kan men moeilijk missen. 

Ik blijf bij mijn stelling dat een abonnee aan de Whop of Whoppa voorwaarden die geen huur betaald voor de decoder en zonder veel extra's er nooit goedkoper vanaf komt met een gelijkaardige inhoud van een nieuwe formule.