Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Provider onafhankelijke modem

Er is hier al eens een discussie geweest over eigen provider onafhankelijke hardware.

Een interessant artikel is hierover verschenen bij Tweakers:

https://tweakers.net/nieuws/172360/breedbandsector-vrije-modemkeuze-levert-meer-problemen-op-dan-het... 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
18 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Provider onafhankelijke modem


@robatoras  schreef:

@Wheng Ik vermoed dat je bij het plaatsen van een eigen modem, de Telenetmodem zal moeten binnen brengen.

 

Als je een eigen modem plaats,zal Telenet deze niet  configureren.


Ik weet niet voldoende over Telenet provisionering. Het zou goed zijn moest een Telenet engineer hier wat uitleg geven. Maar als men een modem-only door een andere modem-only vervangt moet er alleszins op 'mijn telenet' niets veranderen (MAC address en DUID zijn namelijk gebaseerd op eigen router), dus, als de provisionering enkel op klanten contract gebaseerd is (waarvan Telenet instelt dat die klant een modem-only heeft), dan valt er niets te configureren. Maar, nogmaals, ik ken de Telenet provisionering parameters niet. Als Telenet de vervang modem opmerkt en desactiveert (of niet activeert), dan werkt de verandering natuurlijk niet. Ik herhaal: Telenet business support zelf zei me dat CV7160E door de CD8000 vervangen 'waarschijnlijk' werkt voor mijn contract. Maar die persoon kan zich uiteraard vergist hebben. Er is maar een manier om het te weten te komen: het proberen. Zoals @Ex-Netweter  opmerkte: bij een aantal DSL abonnementen kan men modem vervangen. Men verliest een deel support, maar het werkt. Ik heb het dikwijls zo gedaan (destijds ook om beperkingen van provider modem te omzeilen). Wat het bijhouden van vorige (Telenet) modem betreft, voor die service wil ik graag extra betalen. @janne_man ik zal in alle geval de schuld niet bij Telenet leggen als iets niet werkt vanaf eigen modem. De grens zou duidelijk voor iedereen moeten zijn: met Telenet modem is er support t.e.m. modem, en met eigen modem is er support tot juist voor modem (tenzij de Telenet, zoals bijvoorbeeld EDPnet doet, wel eigen modem support geeft, maar dan enkel voor sommige, welbepaalde modellen, en met welbepaalde firmware).

 

{*niet* 'like'-en aub}
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Provider onafhankelijke modem

Als je een modem only vervangt door een andere dezelfde type modem only,moet deze geconfigureerd worden,of je geraakt niet op het internet.

Ex-Netweter
 

Provider onafhankelijke modem


@Wheng  schreef:

Als je er zomaar van uit gaat dat je de modem, die eigendom is van Telenet, kan houden als je kiest voor een eigen modem, kan je je vergissen. Ik zeg niet dat het zo zal zijn, wel dat ik het vermoed. We zullen zien wat het beleid zal zijn als het zo ver is. 


Ik ga er niet van uit dat je de Telenet modem zal kunnen houden, maar dat je die zal moeten houden (tot je je contract opzegt) 😄 ...

Maar dat is alles speculatie, we zijn nog héél ver van vrije hardware keuze in België.

@robatoras  schreef:

Als je een eigen modem plaatst, zal Telenet deze niet  configureren.


Er is een verschil tussen het router gedeelte configureren en het modem gedeelte provisioneren.

Telenet zal natuurlijk wel jouw modem moeten provisioneren (in het scenario van vrije hardware). Provisioneren gebeurt bij (iedere) opstart van de modem. Op basis van het HFC MAC adres (gelinkt aan jouw Telenet abonnement) krijgt jouw modem van de provider (via TFTP) een config file, met alle nodige paramaters (hoeveel/welke kanalen, up- en download snelheid, VoIP paramaters voor de modems die een vaste lijn hebben bij Telenet, enz...

In geval van vrije modem keuze zal er dus een (on-line) systeem moeten bestaan (Mijn Telenet), waarbij de klant het MAC adres van zijn modem kan ingeven.


@janne_man  schreef:

Hypothetisch vraagje:

Je vervangt de modem van Telenet door een eigen DOCSIS modem waarbij je die het macadres geeft van de Telenet modem. Wat gaat er gebeuren?


Dat is theoretisch onmogelijk.

Bij een Docsis modem (zelfs met admin toegang) is het niet mogelijk een MAC adres te spoofen. Dat zou pas tot misbruik leiden. Iedere Docsis modem heeft een uniek MAC HFC adres.

Hacken zal altijd bestaan, maar dat heeft niets met eigen hardware te maken. Als je het over "hacken" hebt, kan dat evengoed met een Telenet modem, toch?


@NofanTasi  schreef: Telenet business support zelf zei me dat CV7160E door de CD8000 vervangen 'waarschijnlijk' werkt voor mijn contract. Maar die persoon kan zich uiteraard vergist hebben. Er is maar een manier om het te weten te komen: het proberen. 

Dat kan natuurlijk niet zomaar. Als je een nieuwe onbekende modem (die niet door Telenet is geactiveerd) aansluit, zal er niets gebeuren, gezien het MAC adres van die modem niet gelinkt is aan jouw contract.

(Je zal hooguit toegang krijgen tot de self-service site om je als klant aan te melden).

Pas als Telenet het MAC adres (adressen) van de nieuwe modem linkt aan jouw contract, zal je internet krijgen (met de snelheden waarvoor je betaalt).


@robatoras  schreef:

Als je een modem only vervangt door een andere dezelfde type modem only,moet deze geconfigureerd worden,of je geraakt niet op het internet.


Inderdaad, correct 👍



 

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Provider onafhankelijke modem

Dank @Ex-Netweter  en @robatoras 

Dus: als Telenet zo vriendelijk is om eigen kabel modem-only te 'provisioneren' (en waarom niet) is iedereen gelukkig (misschien is dat wat de vriendelijke Telenet business support persoon bedoelde, misschien is Telenet wel degelijk bereid zulks te doen, ook zonder wettelijke verplichting) 😀. Over support nadien geen geleuter, we weten waar aan we beginnen, anders begonnen we er niet aan: geen support voor eigen modem. [PS: aan UUnet, Proximus (toen Belgacom) of EDPnet heb ik nooit moeten vragen mijn eigen xDSL 'modem' (bijvoorbeeld Cisco) te 'provisioneren', het werkte gewoon, ik 'raakte op het Internet', steeds vanzelf, akkoord: ik had/heb niet veel nodig (vast IP 4&6).]

{*niet* 'like'-en aub}