Beantwoorden
Ex-Netweter

Geen vaste internetverbinding met switch

Ik verbond een ProSAFE 8-Port Gigabit Switch (GS108v4) van Netgear met de Telenet Wireless modem 3.0 (DOCSIS) om meer aansluitingspoorten te hebben. Vanuit de switch vertrekken 4 UTP-kabels naar 4 vaste aansluitingspunten in de woning, zodat ik de kabel vanuit mijn pc daarin kun pluggen. Ik krijg echter geen internetverbinding. Wel internet als ik de kabel rechtstreeks in de Telenet modem stop ... maar dat is niet de bedoeling. Alle suggesties zijn welkom!
0 Likes
Beantwoorden
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Ik veronderstel dat die verbindingen gemaakt worden van de switch naar op de 4 plaatsen een muuraansluiting? Eigenlijk moeten die eerst getest worden of ze wel correct zijn aangesloten. Maar je kan al een eerste test doen. Sluit uw switch aan (in de electriciteit en op de modem/router van Telenet via 1 van de UTP poortjes) Normaal gezien zou er nu al een lampje op de aangesloten poort van de Telenet Home Gateway moeten branden. Is dit zo doe dan de volgende stap. Sluit uw PC aan op een van de poortjes van de switch. Op de switch zou, als uw laptop aan staat, nu ook het lampje bij dat poortje moeten branden. Controleer nu als je internet hebt op je Laptop. Ik hoop dat je nu 4 gelabelde kabels hebt die aanduiden naar waar ze vertrekken? Sluit er eentje van aan op de switch en ga naar de betreffende kamer om daar uw laptop aan te sluiten 5Je zorgt er natuurlijk voor dat je geen WiFi verbinding maakt). Nu zou je terug dat poortje moeten zien oplichten op je switch. Is dat niet zo dan is er iets mis met uw bekabeling. Is er wel een lichtje maar heb je geen internet dan is er een foutje in de aansluiting. Dat kan je maar uittesten met een kabeltester. Op zijn minst moeten pin 1,2,3 en 6 aangesloten zijn om netwerkverbinding te hebben.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Area57
Freshman Bijna Allesweter
Applaus voor jezelf! Bye-bye Google, hello Yougle! Volop in the game! En wanneer slaap jij?

Ik zou eerst een kabel aansluiten van de modem naar elk van de 4 muur aansluitingen en kijken of dat al werkt. De kans dat de switch defect is, is kleiner dan de kans dat de dradenparen in de rj45 muurdoosjes verkeerd zijn aangesloten.
0 Likes
Beantwoorden
Ex-Netweter

Als de 4 kabels rechtstreeks in de modem ingeplugd worden, werkt de internetverbinding via de muurdoosjes ...
0 Likes
Beantwoorden

Dan is er iets verkeerd met de switch. En geen zever uw switch moet stroom hebben heb je dat al nagezien?
0 Likes
Beantwoorden

o ja, zo ver was ik wel al 😉
0 Likes
Beantwoorden
Ex-Netweter

Het was even zoeken, maar de oplossing is gevonden! Combinatie van (letterlijk) kink in de verbindingskabel tussen modem en switch, waardoor het signaal soms wel/soms niet doorging + vals contact in de poort op mijn laptop. Dus: kabel vervangen en getest met ander toestel ... en ja, bingo! Alle muuraansluitingen werken perfect (had idd. gelabelde kabels voorzien). 🙂 Heel erg bedankt voor de nuttige suggesties/test. (y)
0 Likes
Beantwoorden