24791
netweters
|
152705
antwoorden
|
20730
vragen
|
Dagen bezig geweest met alles om te schakelen naar IPv6 en wat blijkt nu... er is (nog) geen IPv6 voor Wi-Free.
Heb met de klantendienst contact gehad en er is nog helemaal geen termijn bekend wanneer dit in orde zou worden gemaakt.
Op zich mag ik niet klagen dat we al vrij snel via het gewone WLAN en bekabeld LAN wel IPv6 hebben gekregen, maar toch jammer.
Zeker voor laptops is dit nogal onhandig; Als ik niet thuis ben kan ik overal gemakkelijk met internet verbinden via Wi-Free, maar niet met IPv6.
Komaan Telenet!
Ik heb ook een test ipv6 gedaan en deze is negatief voor WiFree maar de eigen WiFi geeft dat alles in orde is.
Eigenlijk vraagt her dan maar wat goodwill van Telenet om dit ook in orde te bregen voor Wifree.
En mag ik eens vragen wat de redenen (voordelen) zijn dat jullie alle moeite doen om over te schakelen naar IPv6. Vlugger? Beter? Makkelijker? Veiliger?
Ik wil het graag horen. Ik heb met de nodige moeite gevonden hoe het in elkaar steekt (min of meer toch) en ik zie de noodzaak in om dit toe te passen op het internet, maar voor privé gebruik??????
Ik heb de theorie jaren geleden al bestudeerd (IPv6 standaard bestaat al van 1998!), maar zonder dit in de praktijk toe te passen. Ondertussen heeft de opmars van IPv6 in België (dankzij Telenet) een punt bereikt dat voor mij een teken was om dit toch maar eens volledig onder de knie te krijgen. Ik ben momenteel werkloos maar ben een ICT'er vooral actief in de netwerken. Dus tijd+motivatie
Ik heb thuis een NAS en een server met RancherOS voor Docker containers. Op de NAS staat al mijn muziek en een backup van de data op mijn PC's, laptop, gsm, ... en op de server draaien services zoals o.a. GitLab, Calibre, Eclipse Che, LibreOffice Online, OwnCloud, ... Deze vormen mijn eigen 'Cloud' met vrije (of ten minste open source) software.
Dus ik dacht als oefening hier thuis mijn IPv4+VPN door IPv6+SSH (min of meer) te vervangen.
Dit is misschien ietsje sneller en naar mijn mening zeker wat makkelijker doordat ik niet meer met de beperking van de 10 IPv4 port forwardings van mijn Telenet zit. Dat deze specifieke setup of IPv6 t.o.v. IPv4 op zich veiliger is zou ik zeker niet zeggen.
Doordat er regelmatig tijdelijke, willekeurige IPv6-adressen worden gegenereerd voor uitgaande verbindingen stijgt de veiligheid in de zin van privacy een klein beetje. Er zijn nog zoveel andere manieren om gebruikers te volgen op internet dat die willekeurige adressen op zich niet zo veel nut hebben. Maar elk stapje naar privacy en vrijheid is een stapje in de goeie richting 🙂
Maar helaas, via Wi-Free ben ik dus helemaal niets met mijn nieuwe setup. Op een computer/laptop kan je IPv6 tunnel brokers gebruiken om via IPv4 toch het IPv6 netwerk te bereiken. Ik gebruik GNU/Linux als OS, maar ik vermoed dat dit met Windows en OSX ook moet lukken.
Op smartphones met Android gaat dit ook, maar dan moet je je toestel rooten. Dit is helaas niet mogelijk met mijn huidig toestel. Dat dit met Apple/Windows smartphones zou werken zou me echt verbazen.
P.S.: Mijn HE.net IPv6 certification score, ik ben een IPv6 enthousiast! Volgende stap is een IPv6 enabled MX server opzetten, jeej!