Beantwoorden
pcool
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Tien op tien! Handje vol! Netjes!

Inkomende nummers blokkeren

Via twitter heb ik dit al aan @telenet gemeld nadat ik meermaals scam telefoontjes krijg van het nummer  0032456874. Een heer die Engels spreekt met een (zwaar) Indisch-achtig accent beweert dat hij belt in naam van Microsoft. Op dit moment was het mij al duidelijk dat dit scam was omdat ik eerder Linux en OSX gebruiker ben. 

 

Snel eens zoeken op het internet heeft mijn vermoede bevestigd:  http://www.telefonterror.co.no/nummer/0032456874

 

Via twitter heb ik hervan melding gemaakt bij @telenet en ze gaven me de volgende suggesties  http://klantenservice.telenet.be/content/wat-te-doen-tegen-ongewenste-oproepen
kort samengevat zijn de opties

  1. klacht indienen bij politie (lijkt me nutteloos)
  2. oproepen van anonieme nummers blokkeren (nuttoos omdat het geen anoniem nummer is en bovendien mijn ouders een anoniem nummer hebben)

Bij de instellingen op mijn telenet heb je blijkbaar verschillende instelmogelijkheden om uitgaande telefoontjes te blokkeren (ik vermoed, en dit is mijn eigen mening, dat dit geïmplementeerd is nadat ze een proces hierrond verloren hebben want dit is nu niet echt iets wat je zou verwachten van Telenet dat ze zo rekening houden met de klant) .

Je kan op geen enkele manier inkomende nummers blokkeren. Aangezien het voor uitgaande gesprekken kan zie ik niet in waarom het niet voor inkomende gesprekken kan. Dit zou immers heel wat (telefoon)stalking kunnen voorkomen. 

 

Vandaar dan ook mijn suggestie: maak het voor de klanten mogelijk om via 'mijn telenet' ook nummers te blokkeren waar je niet van gebeld zou willen worden. 

 

9 reacties
Stijn
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Inkomende nummers blokkeren

@pcool , bedankt  voor jouw voorstel. We geven het door en laten het verder onderzoeken wat de mogelijkheden hiervoor zijn.

 

Hou zeker deze post ook in de gaten, mogelijke updates hierover zal je dan hier ook terugvinden.

 

Groetjes,

Stijn

Stijn

"The force is strong with this one"
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

Inkomende nummers blokkeren

Eigenlijk moet je dit melden bij e-cops.

 

Dit soort oproepen zijn inderdaad ongewenst, maar het bijkomende gedeelte is op je computer en je gegevens gericht. Vandaar dien je een melding te doen bij E-cops. 

 

Uiteindelijk zijn er slechts 2 directe opties om zelf oproepen van bepaalde nummers te blokkeren:

 

- Een toestel kopen dat dit daadwerkelijk kan.

- Een eigen telefooncentrale plaatsen.

 

Hoewel het in Nederland wel kan is het in België niet zo dat bepaalde nummers zomaar geblokkeerd mogen worden. De specifieke rede weet ik niet direct (heeft mogelijk te maken met een wet of een bepaalde regelgeving) maar ik kan me wel inbeelden dat de klantendiensten op een bepaald moment overspoeld gaat worden met een hoop telefoons waarom mensen ineens iemand niet meer kunnen bereiken met alle nodige gevolgen.

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
taaiegeit
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pionier It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Inkomende nummers blokkeren

Ook ik krijg sinds 3 dagen geleden dagelijks een telefoontje van "tech support" scammers.

Ik ga eerst m'n vraag stellen....

Als ik vanuit het buitenland gebeld wordt op mijn vaste Telenet lijn, betaal ik dan mee aan dat gesprek??

 

Het is voor het eerst dat ik vanuit het buitenland gebeld wordt en kan dus niet nakijken op mijn vorige  uittreksels. 

 

Waarom ik bovenstaande vraag stel zal na mijn verhaal duidelijk worden.

Ik wil er tevens iedereen mee verwittigen die nog niet op de hoogte is van de praktijken van die bellers. 

 

Ze beweren je te bellen vanuit de USA, maar spreken met een belachelijk stemmetje en een Indisch accent. Het zijn 'tech support scammers'

Ze zijn al jaren actief in verschillende landen. Op Belgische sites vindt ik er nog niet zoveel over behalve bij de politie van Wetteren.

Het internet staat wel vol met engelstalige verhalen over deze praktijken.

Ook al geef je het aan bij de politie, ze zijn moeilijk traceerbaar.

 

Hun methode en bedoeling in het kort.

Eerst belt men en zegt dat het van Microsoft, Windows of gelijkaardig is. (Je hoort andere geluiden op de achtergrond, vermoedelijk bellen ze vanuit een callcenter).

Dan vraagt men om je computer te openen en probeert men je wijs te maken dat je computer vol virussen en errors zit. 

Men wijst zelfs aan waar...(de lijnen die men je aanwijst zijn normaal voorkomende dingen die geen kwaad kunnen maar veel mensen trappen toch in de val).

Dan proberen ze de gegevens van je computer los te krijgen, eens je die intikt sturen ze je naar een website waar je gemanipuleerd wordt om 'run' te klikken bij een programma dat hen toelaat je computer over te nemen.

 

Inmiddels ben je ook doorgetuurd naar een 2de persoon, een zogenaamde technieker die je van je virussen zal afhelpen.  niets is minder waar, integendeel.

Deze persoon kan nu je computer bezaaien met trojans, of zelfs bestanden laten verdwijnen.

 

Want...inmiddels ben jij verbonden met een 3de persoon die je een geldelijke bijdrage vraagt. Weiger je dat, dan dreigt hij met persoon nummer 2 en het volledig onbruikbaar maken van je computer.

 

Microsoft, Windows, je bank, ...ze bellen je nooit op om gegevens op te vragen!

Best is natuurlijk, zeg dag met je handje en leg op als je zo'n telefoontje krijgt.

ALS je beetgenomen bent en je hebt al gegevens vrijgegeven is het beste dat je kan doen, je internet uitschakelen, en je computer nachecken op vuiligheid.

Heb je ook al bankgegevens losgelaten of toch betaald, ook direkt kaart laten blokkeren.

Hier in Belgie zie ik momenteel enkel de optie E-cops om aangifte te doen maar of ze veel aankunnen met je info weet ik niet.

https://www.ecops.be/webforms/Default.aspx

Telenetforummers zullen wel slimmer zijn, maar ik schrik er echt van hoeveel mensen zich toch nog laten beetnemen.

 

Vandaag had ik een beetje de pest in toen ik weer maar eens dat irritante stemmetje aan de lijn kreeg..."ma'am, I call you from Microsoft USA,....ma'am,....".

En ik heb hen een beetje aan het lijntje gehouden, dommeke gespeeld tot de 2de man toch begon door te krijgen dat ik zijn instructies niet aan het opvolgen was.

(op een website had ik de dingen genoteerd die ik zou moeten zien als ik wel intikte wat hij me voorkauwde)

En toen ging er een lampje branden, betaal ik mee als ik wordt opgebeld uit het buitenland of niet.

 

(indien ja, zal de haak natuurlijk direkt opliggen bij een telefoontje, maar ik heb dan toch 1 keer even de scammer van het volgende slachtoffer weggehouden).

 

 

0 Likes
Beantwoorden
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

Inkomende nummers blokkeren

Nee, daar betaal jij niet voor.... maar je dient dit wel te melden bij e-cops dat je opgebelt bent geweest.

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
Tom_Acke
Professional Meerweter
Berichten: 141
Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! Even demarreren... Een bus vol!

Inkomende nummers blokkeren

Heb dit ook al enkele malen voorgehad.  Rare is dat ik enkel met Mac werk.  En toch bellen ze me op van microft.  

Was het zo breu dat ik op een geven moment de telefoon heb opgenomen  met de volgende woorden:

Hello with the federal police Internet crime unit. 

Sindsdien nooit meer een tel gehad. 

Tel was direct opgehangen ook aan de andere kant van de lijn

Als dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing en/of een kudo geven.
Mensen met hetzelfde probleem zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
Beantwoorden
taaiegeit
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pionier It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Inkomende nummers blokkeren

Mja, de oproepen stoppen wel na een paar keer las ik al.

Dat je met Mac of Linux werkt zien ze niet. De nummers die ze bellen komen van een lukrake lijst.

Bang ben ik er niet van, zolang je ze geen info geeft ben je veilig.

Ik had m'n volgende ludieke antwoord ook al klaar, ook zoiets als dat van jou dus.

Ook als je Nederlands of een andere taal die ze niet kennen blijft praten is het snel afgelopen.

 

Maar echt bang van politie of organisatie zijn ze niet. Enkele van hun collega's zijn al veroordeeld, en het is een periode wat stiller geweest in Amerika, Canada, Australie, Engeland...maar ik denk dat ze nu andere regio's bewerken, oa Belgie.

Ze zijn weer wat drukker bezig en blijkbaar brengt het nog altijd veel geld binnen.

Stom van mij dat ik wel wat afweet van deze dingen, maar niet wist dat ik er financieel geen last van heb dat ze uit het buitenland bellen (rode kaakjes).

Mijn probleem is opgelost waarvoor dank.

 

PS. aangifte bij E-cops gebeurt zeker.

 

0 Likes
Beantwoorden
Sjaakie
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Even demarreren... Warming up? De vlam zit erin. Alles op zijn plek!

Inkomende nummers blokkeren

Een erg interessant item, waar dit over gaat met de zogenaamde telefoontjes van Microsoft, een mens kan niet genoeg gewaarschuwd worden vandaag de dag.

 

Zo heb ik de afgelopen weken ook iets meegemaakt !

Ik werd door een Nederlandse dame opgebeld, dat ik meegedaan had aan een enquete, maar ik had daar geen weet van, omdat ik enquetes haat en daar niet aan mee doe.

Ze bood me aan dat ik een beeldje van  Sarah Kay van hun zou krijgen en dat men dit zou opsturen en ik heb hier afwijzend op gereageerd en geen gegevens doorgegeven !

De week na het telefoontje, krijg ik een brief van Provea / Editions Atlas, Postbus  115, 1700AC -Heerhugowaard in Nederland waarin men mij bedankt voor het prettige telefoongesprek en voor de bestelling die ik geplaatst had (wat ik dus helemaal niet gedaan had) en men zou me €3.90 aanrekenen voor het welkomstpakket en daarna zouden ze me iedere maand een beeldje uit de verzameling sturen voor €19.00 en €2.95 verzendkosten.

Ik heb de plaatselijke federale politie daar over gecontacteerd en die zeiden me van gewoon niet te reageren en vooral niets aan te nemen als de post met een pakje kwam, wat dus de week erna gebeurt is en ik heb de postbode het pakje mee terug laten nemen.

Als je dus het eerste pakje aanneemt, dan zit je vast aan dit gedoe en je kan alleen schriftelijk of telefonisch deze oplichterij stop zetten.

Het telefoonnummer in de brief is een niet bestaand nummer (02 893 74 74) en de adressering op de brief is Editions Atlas , Route des Dragons 7-CH-1033 Cheseaux/Lausanne in Zwitserland dus !

Een week na het eerste telefoontje werd ik weer opgebeld, door een vrouw met een Haags accent en die probeerde me een boxershort aan te smeren, waarop ik geantwoord heb, dat ik die niet draag.

Ze vroeg me daarop wat ik dan wel droeg en ik heb gezegd dat ik niets droeg en heb de verbinding verbroken.

Ik vraag me af hoe ze aan mijn telefoonnummer, naam en adres komen, die charlatans !!

Vanaf toen neem ik géén telefoon meer op, waar een privé nummer verschijnt en hij heeft de laatste weken al veel gerinkeld hoor ! 

NB : Dit is hun website http://nl.atlaseditions.be/

 

Groeten en opgepast met privé telefoontjes hé !  Smiley Boos

Spoiler
 

 

 

Sjaakie
www.sjaakie.be
0 Likes
Beantwoorden
Sjaakie
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Even demarreren... Warming up? De vlam zit erin. Alles op zijn plek!

Inkomende nummers blokkeren

Nog even ter info over mijn vorige post !

Hier een artikel uit "Het Nieuwsblad" over de malafide handel van dit soort bedrijven !

 

Het aantal klachten tegen postorderbedrijven neemt toe. De eerste helft van dit jaar zijn er al 327 binnengekomen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling.
Vorig jaar waren er in totaal 564 klachten.
 
Haast elke dag dient een slachtoffer klacht in tegen een Zwitsers postorderbedrijf, dat onder de naam Tono ongevraagd onderbroeken opstuurt en daarna meermaals aanmaant te betalen. De firma opereert onder vier verschillende namen: Editions Atlas, Tono, Miriale en Provea. ,,Aan de ene kant winnen we de strijd, want een bedrijf als Lekturama is gestopt met zijn malafide handel'', aldus Marc Van Hende van Controle en Bemiddeling. ,,Maar gelijktijdig is dat bedrijf uit Lausanne binnengekomen.'' 


Tachtig procent van de klachten worden in der minnen geregeld, voor de overige 20 procent moet het gerecht de zaak beslechten. 

Dit is een artikel van  27/07/2005 , dus het is al zo'n 10 jaar aan de gang !  Gefrustreerde smiley

Groetjes en voorzichtig hoor !

Sjaakie
www.sjaakie.be
0 Likes
Beantwoorden
kirsten1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! Pionier It's your fourth party! It's your seventh party!

Inkomende nummers blokkeren

 

 

 

Hallo,

 

Aangifte bij ecops... Ik heb gisteren hetzelfde antwoord gekregen van de klantendienst en ben dan gaan kijken op die site. Vermits de knop voor meer uitleg niet werkte heb ik de blauwe lijn van de politie maar eens gebeld.

Daar werd mij uitgelegd dat het in België niet strafbaar is om iemand te bellen (al dan niet met een privé nummer). Enkel indien je werd opgelicht kan je aangifte doen en kunnen zij je helpen.

Dus aangifte doen omdat je last hebt van dagelijkse oproepen heeft geen enkele zin.

En dat je minder last zou hebben van diezelfde oproepen nadat je aangifte hebt gedaan, zoals de klantendienst mij verzekerde, zit er ook al niet in blijkbaar.

Groetjes

 

0 Likes
Beantwoorden