Ook ik krijg sinds 3 dagen geleden dagelijks een telefoontje van "tech support" scammers.
Ik ga eerst m'n vraag stellen....
Als ik vanuit het buitenland gebeld wordt op mijn vaste Telenet lijn, betaal ik dan mee aan dat gesprek??
Het is voor het eerst dat ik vanuit het buitenland gebeld wordt en kan dus niet nakijken op mijn vorige uittreksels.
Waarom ik bovenstaande vraag stel zal na mijn verhaal duidelijk worden.
Ik wil er tevens iedereen mee verwittigen die nog niet op de hoogte is van de praktijken van die bellers.
Ze beweren je te bellen vanuit de USA, maar spreken met een belachelijk stemmetje en een Indisch accent. Het zijn 'tech support scammers'
Ze zijn al jaren actief in verschillende landen. Op Belgische sites vindt ik er nog niet zoveel over behalve bij de politie van Wetteren.
Het internet staat wel vol met engelstalige verhalen over deze praktijken.
Ook al geef je het aan bij de politie, ze zijn moeilijk traceerbaar.
Hun methode en bedoeling in het kort.
Eerst belt men en zegt dat het van Microsoft, Windows of gelijkaardig is. (Je hoort andere geluiden op de achtergrond, vermoedelijk bellen ze vanuit een callcenter).
Dan vraagt men om je computer te openen en probeert men je wijs te maken dat je computer vol virussen en errors zit.
Men wijst zelfs aan waar...(de lijnen die men je aanwijst zijn normaal voorkomende dingen die geen kwaad kunnen maar veel mensen trappen toch in de val).
Dan proberen ze de gegevens van je computer los te krijgen, eens je die intikt sturen ze je naar een website waar je gemanipuleerd wordt om 'run' te klikken bij een programma dat hen toelaat je computer over te nemen.
Inmiddels ben je ook doorgetuurd naar een 2de persoon, een zogenaamde technieker die je van je virussen zal afhelpen. niets is minder waar, integendeel.
Deze persoon kan nu je computer bezaaien met trojans, of zelfs bestanden laten verdwijnen.
Want...inmiddels ben jij verbonden met een 3de persoon die je een geldelijke bijdrage vraagt. Weiger je dat, dan dreigt hij met persoon nummer 2 en het volledig onbruikbaar maken van je computer.
Microsoft, Windows, je bank, ...ze bellen je nooit op om gegevens op te vragen!
Best is natuurlijk, zeg dag met je handje en leg op als je zo'n telefoontje krijgt.
ALS je beetgenomen bent en je hebt al gegevens vrijgegeven is het beste dat je kan doen, je internet uitschakelen, en je computer nachecken op vuiligheid.
Heb je ook al bankgegevens losgelaten of toch betaald, ook direkt kaart laten blokkeren.
Hier in Belgie zie ik momenteel enkel de optie E-cops om aangifte te doen maar of ze veel aankunnen met je info weet ik niet.
https://www.ecops.be/webforms/Default.aspx
Telenetforummers zullen wel slimmer zijn, maar ik schrik er echt van hoeveel mensen zich toch nog laten beetnemen.
Vandaag had ik een beetje de pest in toen ik weer maar eens dat irritante stemmetje aan de lijn kreeg..."ma'am, I call you from Microsoft USA,....ma'am,....".
En ik heb hen een beetje aan het lijntje gehouden, dommeke gespeeld tot de 2de man toch begon door te krijgen dat ik zijn instructies niet aan het opvolgen was.
(op een website had ik de dingen genoteerd die ik zou moeten zien als ik wel intikte wat hij me voorkauwde)
En toen ging er een lampje branden, betaal ik mee als ik wordt opgebeld uit het buitenland of niet.
(indien ja, zal de haak natuurlijk direkt opliggen bij een telefoontje, maar ik heb dan toch 1 keer even de scammer van het volgende slachtoffer weggehouden).