Beantwoorden
karma
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
π-DAY! Alles op zijn plek! Wereld gedichtendag Netjes!

Apple Watch 6 verbindt niet met het mobiele netwerk

Onlangs wou men mij van thuis opbellen terwijl ik een rondje aan het lopen was
Omdat ik een Apple Watch 6 Cellular om heb neem ik mijn iPhone niet mee als ik buitenshuis ga lopen
Nu bleek mijn iPhone die nog op de keukentafel lag wél te reageren maar mijn watch reageerde niet.
Ik had dus niets gevoeld of gehoord

Ik heb dat "probleem" achterna ook kunnen simuleren (het lag er dus niet aan dat ik hem niet gevoeld of gehoord zou hebben)
Blijkbaar kan of wil de Apple Watch zich SOMS niet verbinden met het mobiel telefoon netwerk en blijft hij ook het wit symbool van BT tonen (ipv het groen symbool 4G)
Ik moet dus nu vóór ik ga lopen altijd eens checken of de watch met het mobiele netwerk verbonden is. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?

De vraag is nu: kán dat aan Telenet liggen of is dit een probleem dat bij Apple te zoeken is?

Niet gekoppeld én buiten bereik van iPhone en WiFiNiet gekoppeld én buiten bereik van iPhone en WiFi

 

  Niet gekoppeldNiet gekoppeldWel gekoppeldWel gekoppeld 

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Apple Watch 6 Cellular

Tags (3)
0 Likes
6 reacties
Ex-Netweter
 

Apple Watch 6 verbindt niet met het mobiele netwerk

Als je Apple Watch in de energiebesparingsmodus staat en je je iPhone niet bijhebt worden inkomende oproepen doorgestuurd naar je voicemail.

zie https://support.apple.com/nl-be/HT205547

Als er geen ontvangst is van het mobiele Telenet-netwerk in het gebied waar je loopt, zal je ook geen oproepen ontvangen. De dekking van het mobiele Telenet-netwerk kan je checken op https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Apple Watch 6 verbindt niet met het mobiele netwerk


@karma  schreef:


Blijkbaar kan of wil de Apple Watch zich SOMS niet verbinden met het mobiel telefoon netwerk en blijft hij ook het wit symbool van BT tonen (ipv het groen symbool 4G)
Ik moet dus nu vóór ik ga lopen altijd eens checken of de watch met het mobiele netwerk verbonden is. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Je instellingen zien er allemaal goed uit en het is inderdaad niet de bedoeling dat je dit steeds controleert vooraleer je gaat lopen. 

Je weet toch ook dat je Apple Watch niet altijd het mobiel netwerk gebruikt? In eerste instantie wordt er steeds verbinding gemaakt met je iPhone door middel van Bluetooth. Lukt dit niet dan wordt er getracht een verbinding te maken met de gekende WiFi netwerken. En in het laatste geval wordt er pas een verbinding met het mobiel netwerk gemaakt. Dit is allemaal om de batterij te sparen.

De kleuren van het mobiel icoontje zijn als volgt:

  • Wit: Het mobiel netwerk is geactiveerd maar er wordt gebruik gemaakt van een Bluetooth of WiFi netwerk.
  • Groen: Het mobiel netwerk is actief.

Als je geregeld eens controleert of het mobiel icoontje nog steeds wit ziet dan weet je dat je Apple Watch is gekoppeld met het Telenet netwerk. Je Apple Watch zou het netwerk enkel activeren wanneer dit nodig is. Praktisch betekend dit wanneer je iPhone niet in de buurt is en er geen gekende WiFi netwerken aanwezig zijn dat het mobiel netwerk wordt gebruikt.

Maar wist je dat enkele weken geleden Telenet problemen had met het Telenet One Number. Alle gebruikers hadden zeker een week geen toegang tot het mobiel netwerk via hun smartwatch. Dit kwam door een fout in het systeem. Waarschijnlijk door de integratie van de globale eSIM 🤐. Stelselmatig werden de Telenet One Numbers terug actief gezet maar voor sommige liep dit proces niet automatisch en was er een manuele procedure voor bij nodig. De dag van vandaag zijn al die problemen opgelost.

Je kon toen wel opmerken dat de koppeling niet meer actief was doordat het symbooltje niet wit kleurde.

Kortom als je een wit gekleurd mobiel icoontje hebt dan zal het netwerk gebruikt worden op de plekken waar het nodig is. De enigste voorwaarde dat voldaan moet zijn is dat er een 4G signaal aanwezig is. 

Weet ook wel dat er diverse opties zijn dat je kan installen dat je niet gestoord wenst te worden tijdens een workout, toevallig ook geen focus mode of zo ingesteld?


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Apple Watch 6 verbindt niet met het mobiele netwerk

Ik denk eerder dat dit een probleem is die we ook meegemaakt hebben vroeger met de dual sim kaarten. Je kan maar met 1 sim tegelijk verbonden worden met het mobiel netwerk, of dit nu een e-sim om andere sim is. Uw smartphone blijft aanliggen dus die krijgt de eerste verbinding en omdat de normale procedure is zoals elders uitgelegd bluetooth, wifi en dan pas mobiel netwerk vrees ik dat er daar iets misgaat. Je kan maar verbinden met het mobiel netwerk als je Iphone losgekoppeld is van het mobiel netwerk.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Apple Watch 6 verbindt niet met het mobiele netwerk


@igvfer  schreef:

Ik denk eerder dat dit een probleem is die we ook meegemaakt hebben vroeger met de dual sim kaarten. Je kan maar met 1 sim tegelijk verbonden worden met het mobiel netwerk, of dit nu een e-sim om andere sim is. Uw smartphone blijft aanliggen dus die krijgt de eerste verbinding en omdat de normale procedure is zoals elders uitgelegd bluetooth, wifi en dan pas mobiel netwerk vrees ik dat er daar iets misgaat. Je kan maar verbinden met het mobiel netwerk als je Iphone losgekoppeld is van het mobiel netwerk.


Nee zo werkt dat niet meer. Telenet One Number is iets slimmer dan die dual sim kaarten van vroeger. Beide sims blijven actief maar de toestellen melden aan het netwerk wie de gesprekken, berichten,... moet ontvangen. In dit geval meldt de Apple Watch zich aan bij het Telenet netwerk als prio toestel van zodra hij geen gekende verbinding meer heeft en omgekeerd.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Apple Watch 6 verbindt niet met het mobiele netwerk

Het is te hopen. Maar blijkbaar loopt het toch verkeerd. Is het nu de Apple Watch die zich niet goed aan meldt of snapt het Telenet netwerk het niet goed?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Apple Watch 6 verbindt niet met het mobiele netwerk


@igvfer  schreef:

Het is te hopen. Maar blijkbaar loopt het toch verkeerd. Is het nu de Apple Watch die zich niet goed aan meldt of snapt het Telenet netwerk het niet goed?


We kennen de exacte omstandigheden niet dus het is altijd wat gissen waar het probleem fout is gelopen. Feit is wel dat deze technologie zich al jaren bewezen heeft. Maar we zijn ondertussen teveel verwend. We verwachten niet meer dat een netwerk blind spots heeft en dat er soms iets fout loopt. Het is en blijft technologie en jammer genoeg loopt het hier en daar wel eens een keertje verkeerd. Wie heeft bv. al eens niet gehad dat je een nummer probeert te bellen en blijkbaar geen verbinding krijgt? Het gesprek beëindigen en opnieuw proberen is de oplossing. Het zou niet mogen gebeuren...maar het gebeurt. De zogenaamde Call Setup Success Ratio (CSSR) wordt goed opgevolgd door de operatoren en dat getalletje ligt bij geen enkele operator op 0.

Voor de koppeling van telefoongesprekken naar een Apple Watch hangen diverse technologieën aan elkander vast. Ik zal niet al de technisch hierop ingaan maar eerst en vooral moet je begrijpen dat een Apple Watch (voorlopig) enkel en alleen een verbinding kan maken met een 4G netwerk en dit door middel van een bijzonder kleine antenne. Een 4G netwerk is eigenlijk alleen een data verbinding, niets meer. Met zo'n netwerk kunnen geen telefoongesprekken gerealiseerd worden. Daarvoor moet de operator een IP Multimedia Subsystem (IMS) integreren waarop extra diensten zoals bijvoorbeeld de welbekende VoLTE kan draaien. Door die dienst kan het IMS een telefoongesprek tot stand brengen. Bijkomend moet er voor de Smartwatches ook nog een 'Multi Device' dienst geïnstalleerd worden. Deze dienst weet dan welke toestel het prio toestel is voor jouw id (telefoonnummer).

Dat zijn allemaal extra diensten die in principe constant up and running moeten zijn maar jammer genoeg loopt het hier ook wel eens fout. Wanneer je smartphone nog maar een kleine hapering merkt in gans dit verhaal van zo'n 4G telefoongesprek dan wordt de Circuit Switch Fallback procedure gestart. Eigenlijk betekent dit dat je telefoon automatisch een verbinding met een 3G of zelfs een 2G netwerk maakt om het telefoongesprek verder te zetten. Dit alles gebeurt zo vlotjes dat je dit niet merkt, tenzij je kijkt naar de symboliek van het gebruike netwerk.

De Apple Watch heeft niet zo'n fallback procedure. Die kan (voorlopig) alleen maar een verbinding met een 4G netwerk maken. Zulke situaties leiden tot geen verbinding, een verbroken verbinding of zelfs gemiste oproepen. Telecom operatoren zien dit uiteraard terug in hun eigen rapporten dat verbindingen met een smartwatch nog niet zo efficiënt zijn als met een smartphone.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.