Beantwoorden
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Beste netweters,

 

Ik ondervind sinds enige tijd problemen om op 2 websites te geraken, resp. joomlanl.nl en wned.nl. Met andere websites geen probleem tot dusver.

 

Dit is mijn configuratie:
HGW-modem - digicorder

en

HGW modem - Eigen router met vast IP - laptop vast bekabeld, krijgt IP via DHCP van de router.
en
HGW modem - Access Point - wifi toestellen ( laptop, phone, 2e laptop, receiver, enz.. ), krijgen allemaal IP via DHCP van de HGW-modem.

 

De HGW modem heeft als DNS uiteraard de standaard-DNS servers van Telenet ( 195.130.131.4 en 195.130.130.4 ), en als ik op mijn router dezelfde DNS'en instel, geraak ik met mijn vast bekabelde laptop niet op die websites.
Als ik op mijn router andere DNS'en instel ( 81.83.14.63 - overigens ook van Telenet - en 8.8.8.8 - van Google ) dan kan ik die sites probleemloos bereiken.
Als ik de laptop rechtstreeks aansluit op de HGW-modem: zelfde probleem.

 

Het Access Point staat vooralsnog ingesteld om de DNS'en van de provider (Telenet) te gebruiken. Zelfde probleem. Ik durf het voorlopig niet om in het Access Point andere DNS'en in te voeren om niet het risico te lopen om voor al mijn toestellen al mijn wifi-instellingen te moeten gaan resetten.

 

Wat zou hier het probleem kunnen zijn ?
- een probleem met de standaard DNS-servers van Telenet ? die ik overigens niet zelf kan wijzigen..
- een probleem met andere nameservers, in casu van die 2 sites ? Wned is een hosting-bedrijf en joomlanl.nl is daar toevallig gehost ?
- een ander probleem ?

 

Ik heb al dnsflush gedaan, maar zonder resultaat.

 

Dank voor uw mening(en)

0 Likes
16 reacties
RedsFan
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! On a roll... Tien op tien!

DNS-probleem ?

Wel ja ik gebruik meestal wel deze van Telenet, alleen als er dus echt iets niet bereikbaar is zou ik wel eens wisselen van DNS om te zien wat er fout is 🙂


WiGo (25 GB) , 300 Mbps Down / 20 UP , Go with the Good Flow.....
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Beste bereidwillige netweters,

 

Het probleem is/geraakt opgelost.

 

De - overigens uitstekende support - van Wned heeft na een dag zoekwerk gevonden dat het een IPv6-bug is in een nameserver die recent bij een andere hoster werd uitgerold. Deze server accepteert blijkbaar geen IPv6. Deze nameserver wordt ook vanuit België aangeroepen met de nare gevolgen die ik mocht ondervinden.

 

De nameserver wordt zeer binnenkort elders gehost.

 

Dank alleszins voor het meedenken, voor mij een interessante leerschool over DNS, Nameservers, enz.

 

Prettig eindejaar en een succesvol 2020.