Beantwoorden
peener
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Alles op zijn plek! Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party!

Datasim van Telenet in alarm periodiek activeren

Ik heb vorige week een nieuw moederbord laten plaatsen in mijn alarminstallatie. De telefoonkiezer van de oude was defect en ik moest een upgrade plaatsen die nu een IP (internet) verbinding heeft. Om een fall-back te hebben in geval van stroomonderbreking heb ik ook een GPRS module gezet. Bij de recente overstap naar ONE was een datasimkaart inbegrepen en ik dacht dat die daar wel voor kon dienen. En dat werkt ook. Als ik geen wired LAN heb, dan neemt mijn GPRS mooi over via de SIM kaart zodat ik alles mooi vanop afstand kan bedienen via mijn smartphone. 

Mijn probleem is nu dat deze datasimkaart van Telenet automatisch gedeactiveerd wordt indien ze gedurende 3 maanden niet gebruikt wordt. Die kans is natuurlijk zeer groot omdat de communicatie met mijn alarminstallatie via de gekableerde LAN verbinding verloopt. Ik kan uiteraard een manueel systeem opzetten om elke 3 maanden mijn LAN kabel even uit te trekken en dan verbinding maken via mijn GSM. En daarvoor een reminder in mijn agenda zetten. Maar dat is niet echt comfortabel. En als het dan eens mis loopt, dan is er niets dat mij daarvoor waarschuwt. 

Ik ben dus op zoek naar automatisch systeem dat dit kan doen. Heeft iemand al zoiets uitgedokterd? 

Eén van de pistes die ik in gedachten had, was de volgende: hoewel Telenet vermeldt dat hun datasimkaart enkel data kan versturen, bleek bij mijn testjes op een mobiele WiFi router dat ik ook SMS'en kon versturen en ontvangen met deze kaart. Als het versturen van een SMS naar die datasimkaart voldoende is om ze te 'activeren' dan biedt dat natuurlijk een eenvoudige oplossing: via een tool zoals IFTTT kan ik dan bvb elke maand een SMS naar die kaart laten sturen en dan is het in orde. Ik moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat dit zo is. Jammer genoeg kan ik die Datasim geen ontvangstbevestiging laten sturen. Iemand die daar ervaring mee heeft?

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Datasim van Telenet in alarm periodiek activeren

Telenet kijkt alleen na of het nummer ook effectief gebruikt wordt. Dus een sms is perfect daarvoor. Zelfs gewoon eens bellen of een sms sturen naar dat nummer zou voldoende moeten zijn om het systeem van Telenet te melden dat het nummer actief is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
peener
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Alles op zijn plek! Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party!

Datasim van Telenet in alarm periodiek activeren

Bedankt voor het antwoord. Dat moet ik dan uitproberen. In eerste instantie door manueel een SMS te sturen in de loop van de komende 3 maanden en dan binnen iets meer dan 3 maanden controleren of mijn SIM kaart nog werkt. Volgende stap zal dan zijn een manier zoeken om bv maandelijks een SMS te sturen. Eventueel met IFTTT of dergelijks.

0 Likes