Beantwoorden
Snarie
Freshman Meerweter
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet Mobiel IPv6 Prefix delegation

Even schetsen: Ik heb een perfect werkende E-router (CV8560E) in bridge mode naar een Draytek 3910. De Draytek voorziet in 4 VLANs met elk hun eigen IPV4 en IPV6 subnet. Voor IPV6 bezorgt de E-router keurig een ipv6 prefix (/57), welke de Draytek in staat stelt een apart subnet toe te kennnen aan elk subnet.

Als backup hiervoor, wens ik de Telenet data-only sim te gebruiken op een 2de WAN aansluiting van de Draytek. Echter geeft de data-sim connectie een ipv6 prefix /64, welke dus maar 1 subnet (=default subnet) toelaat, maar geen verdere opsplitsing naar verdere VLAN's. 

Heeft iemand hier ervaring mee? Enig idee of een prefix /57 of /60 kan bekomen worden op een mobiele 4G/5G aansluiting?

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Telenet Mobiel IPV6 Prefix delegation

2 reacties
flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf!

@Snarie  schreef:

Als backup hiervoor, wens ik de Telenet data-only sim te gebruiken op een 2de WAN aansluiting van de Draytek. Echter geeft de data-sim connectie een ipv6 prefix /64, welke dus maar 1 subnet (=default subnet) toelaat, maar geen verdere opsplitsing naar verdere VLAN's.

Krijg je een publiek Telenet IPv4 adres of CGNAT (100.x.x.x) ?

Als je achter een CGNAT zit betwijfel ik dat je IPv6 kan krijgen? Hooguit een /64 adres vanuit de voorliggende CGNAT router?

Snarie
Freshman Meerweter
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

De 4G router (Teltonika RUTX11) staat in bridge mode.

Hierdoor krijgt de Draytek het CGNAT ipv4 adres 100.1129.x.x. Dit is prima want Draytek gebruikt NAT naar VLAN subnets. CGNAT beperkt enkel inkomend verkeer, niet uitgaand.

Wat IPV6 betreft, krijgt de 4G router een ipv6 adres 2a02.1808.a.b.c.d.e.f/128 en prefix: 2a02:1808.a.b/64.

Alle aan de 4G router verbonden devices krijgen een ipv6 adress 2a02.1808.a.b.x.y.z.u en hebben ipv6 internet access.

De draytek krijgt eveneens een ipv6 adres in dit bereik.

Echter kan de Draytek de ipv6 prefix niet verder verdelen over de VLAN subnets, vermits de prefix /64 is.

Telenet Mobile werkt dus perfect met IPV6 zolang men zich beperkt tot 1 subnet.

Vraag is dus of bijvoorbeeld een /60 kan bekomen worden, zodat meerdere VLAN subnets kunnnen bediend worden. (zoals bij de E-router)