Beantwoorden
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

VOIP bij telenet

Ik overweeg om VOIP te gaan gebruiken voor mijn business en ben gisteren opgebeld door een commerciële medewerker van Telenet hiervoor. Ik ben wel een beetje geschrokken van de prijzen...

- 2€ / maand voor de VOIP lijn

- 8€ / maand voor de huur van het VOIP toestel (handsfree)

- 250€ voor installatie. Verplicht, ik mag het niet zelf doen.

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met Telenet VOIP? Volgens mij moet het veel goedkoper kunnen. Kan ik bvb gewoon het maandabonnement van 2€ nemen en mijn eigen toestel ergens kopen en installeren? Volgens mij is het toch maar gewoon de UTP kabel in de muur steken en de poorten juist zetten, niet?

 

of kan ik beter zoeken naar een andere VOIP provider: bvb https://voice.weepee.io/  (of nog iets anders zoeken: http://www.voip-rates.net/nl/free-voip-be.php)

 

Ook: kan ik dit combineren met Wigo for Business? Daar zit immers een vaste telefoonlijn in, die ik dan niet meer nodig heb...

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
9 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

VOIP bij telenet

@BertXL

 

Geen idee waarom je dat nodig hebt dus misschien is Freephone Business een idee?

 

Ik vind het ook wel wat duur en best (zoals je al zei) neem je een andere provider.

 

Ik ken enkele mensen die een VoIP provider hebben waar ze heel content van zijn, ik zal het even navragen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

VOIP bij telenet


@Arthur2 schreef:

@BertXL

 

Geen idee waarom je dat nodig hebt dus misschien is Freephone Business een idee?

 

 


Because we can Man Vrolijk

 

Nee, ik heb enkel RJ-45 (UTP) aansluitingen laten aanleggen in mijn nieuw appartement en geen RJ-11. Dus VOIP is een optie maar een gewone telefoon met RJ-45 to RJ-11 converters ertussen ook. Waarschijnlijk zal het dat laatste worden...

 

Normaal is VOIP ook voordeliger qua beltarief. Dit is gisteren wel gezegd door de verkoper maar ik vind die niet direct terug op de Telenet website. 

 

Freephone business is de optie die men mij uitgelegd heeft. Kost 20€, maar ik vermoed dat het in combinatie met mijn Wigo maar 2€ extra bijbetalen is, maar dat heeft hij niet in detail uitgelegd. Vandaar mijn extra vraag.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VOIP bij telenet

Eventjes op een rij zetten. Ik heb ondertussen al een aantal installaties gedaan waaronder die bij mijn baas met het maximaal aantal gebruikers namelijk 20.

Je betaalt per gebruiker 20€ per maand maar daar zitten 2000 minuten aan bellen naar vast en gsm in.

Dus 2 gebruikers = 2 toestellen is 40€ per maand.

Momenteel zijn enkel de Panasonic toestellen mogelijk. Die kan je aankopen. HDV 130 of HDV230 of de dect.
Het is effectief zo dat bij installatie door Telenet enkel toestellen worden verhuurd.

Je hebt 10 gesprekslijnen daarmee kan je perfect doorschakelen naar bvb een gsm van een medewerker op de baan. Kost je niets want je hebt je belminuten. Indien je de app instaleert kan je perfect opnemen of op je gsm of op je telefoon thuis.

Voor de preinstallatie (software)van de toestellen rekenen wij 25€ per toestel. Dit omvat ook de basisinstelling van het portaal (gebruikers, groepen enz.)  Menu's aanmaken en opnemen kan ook maar dat is apart te betalen want daar kruipt tijd in. Activatie kost betaal je aan Telenet.

Je moet wel een Home Gateway router hebben met daarachter een POE switch zodat je toestellen stroom krijgen via ethernet anders moet je nog aparte adapters bijkopen. De meeste POE switchen zijn intilligent genoeg dat ze weten of er een toestel stroom nodig heeft of niet dus je kan er ook perfect je computer op aansluiten.

Jammer genoeg weten ze het soms ook niet op de business klantendienst want ze hebben het zelf nooit geïnstalleerd.

Ik heb er nu een jaar ervaring mee en doe ongeveer elke maand een klant. Meestal zijn dat voor 1 tot 5 gebruikers ( de doelgroep).

Stuur mij een privé mail als je meer info wil.

PS is enkel te verkrijgen in combinatie met business fibernet. (Indien je dit nog niet hebt is dat nu 3 maanden gratis uit te proberen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Petito
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 869
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

VOIP bij telenet

3 maand gratis uitproberen is enkel voor nieuwe internet klanten dacht ik, dus niet voor een upgrade.

zie web:

Aanbod geldig voor nieuwe klanten, alsook voor bestaande klanten die nog geen Telenet internet hebben, op voorwaarde dat ze Business Fibernet (als individueel product of als onderdeel van FLUO) afnemen

 

  Petito | Ere-Krak
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VOIP bij telenet


@Petito schreef:

3 maand gratis uitproberen is enkel voor nieuwe internet klanten dacht ik, dus niet voor een upgrade.

zie web:

Aanbod geldig voor nieuwe klanten, alsook voor bestaande klanten die nog geen Telenet internet hebben, op voorwaarde dat ze Business Fibernet (als individueel product of als onderdeel van FLUO) afnemen

 


Je kan en zal gelijk hebben maar ik moet het juist nazien. Soms zitten de promo's een beetje moeilijk in elkaar. Voor Fluo Home telt dit bvb ook niet.

Maar het gaat hem eigenlijk over de essentie van digitale telefonie en daar hebben ze de vraagsteller blijkbaar mis geïnformeerd of heeft hij mis begrepen.

Digitale telefonie kan enkel in combinatie met Business Fiber en kost minimaal 64.50 per maand excl. BTW . Per bijkomende gebruiker (= toestel) komt er 20€ bij (excl. BTW).

Is geschikt voor kleine tot middelgrote gebruikers die graag 1 centraal nummer hebben zonder dat ze hun Privé gsmnr moeten doorgeven.

Je kan bijvoorbeeld een menu opstellen in de zin van kies 1 voor Bert, kies 2 voor Ann enz. Waarbij klant wordt doorgeschakeld naar de respectievelijke gsm. Neemt die niet op dan keert de oproep terug naar de volgende (bijvoorbeeld).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Petito
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 869
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

VOIP bij telenet

ik ken het product 😉

 

  Petito | Ere-Krak
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

VOIP bij telenet

Bedankt voor al de uitleg 🙂

 

Ik heb ondertussen mijn keuze gemaakt en het zal geen VOIP worden (maar een RJ-45 -> RJ-11 converter, indien we de telefoon ergens anders willen zetten).

 

@igvfer Ik heb geen HGW, wel een modem + eigen router + switch met PoE. Als  een HGW vereist is zou die oplossing dus niet werken.

 

@Petito De verkoper gaf weinig technische uitleg en pushte alleen maar of ik het abonnement wou nemen. Zijn uitleg kwam niet echt overeen met wat jullie hier vertellen. Technisch niet en ook administratief niet. Ik heb bvb Business Wigo en dat ging volgens hem ook (ik heb dit expliciet gevraagd).

 

De informatie die jullie hier vertellen is niet te vinden op de website van Telenet, wat ik betreur. Het zou beter zijn om de mensen goed te informeren.

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VOIP bij telenet

Ik moet toegeven dat ik ook niet helemaal correct was f dat mijn uitleg niet correct kon begrepen worden.

Een Wigo Business kan uiteraard ook doordat je dan sowieso een business fibernet hebt.

Ingeval je een modem only hebt  (bvb Wigo business met vast IP adres)  wordt er een tweede home gateway geplaatst.

Al werkt het ook achter een eigen modem maar dan geeft Telenet geen ondersteuning meer. Het wordt dan iets complexer omdat je dan in je eigen router of in voorkomend geval je eigen firewall de rules moet juist zetten voor een goede werking.

Je ziet maar wat een verkoper kan vertellen zonder te liegen.

€20 per gebruiker, 10 lijnen = €2 per lijn = dus gedeeltelijk correct.

Iets meer uitleg kan je hier... vinden



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

VOIP bij telenet

@BertXL

 

Ik weet niet echt wat je nu van plan bent maar misschien helpt mijn installatie je:  

 

Ik heb een modem-only en een oude Belgacom forum 500 telefooncentrale die Telenet heeft 'omgebouwd'.

 

Wij hebben 2 modems 1 voor internet en 1 voor telefonie. Die blauwe bak is ook nog van Telenet voor de telefooncentrale en de centrale kan je niet zien, die hangt nog lager. (Het is een oude foto, ik ben momenteel niet thuis.)

20170322_002709-min.jpg

 

 

 

Dus het lijkt me zeer waarschijnlijk dat Freephone business mogelijk is met een modem-only, als je dat neemt.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes