Beantwoorden
Ex-Netweter

Modem, UTP-kabel, WiFi, ...

Heb de laatste tijd moeite om bepaalde websites in te laden. Gaat tergend traag. Speedtest van Telenet geeft mij een resultaat van 26 Mbps/s (met WiFi) ipv de beloofde 160 bij mijn Whoppa abonnement. Technische dienst zegt mij van te testen met UTP-kabel rechtstreeks in de modem. Ik vermoed dat dat zo'n kabel is met twee dezelfde connectoren aan de uiteinden? Waar moet ik die inpluggen in de modem? Er zijn daar zoveel lege plaatsen! Moet ik een andere kabel uittrekken of is het voldoende om mijn WiFi uit te zetten?

Sorry voor mijn vraag maar ik ben zo a-technisch als maar kan.

0 Likes
Beantwoorden
4 reacties
Gianni
Freshman Veelweter
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... BINGO!

Je hoeft je voor die vraag helemaal niet te verexcuseren. Niet iedereen kan alles weten hé.

Een UTP kabel ziet er uit zoals de linkse (blauwe) in deze afbeelding:

RJxx

Het maakt niet uit in welke uitgang je die in de modem steekt. Je hoeft er geen andere voor uit te trekken als er nog vrije uitgangen zijn. Als er geen vrije meer zijn trek je er gewoon eentje willekeurig uit (maar vergeet die achteraf niet terug in te steken).

Let wel dat er ook nog 2 gelijkaardige uitgangen op de modem zitten. Die zijn echter kleiner (en bedoeld voor die zwarte kabeltjes op die afbeelding hierboven; dat zijn telefoonaansluitingen).

Voor de zekerheid kan je misschien inderdaad beter de draadloze netwerk van je laptop/PC uitzetten zodat die écht wel via die UTP moet werken.

Het andere uiteinde van die kabel steek je dan in je laptop/PC.

0 Likes
Beantwoorden
Ex-Netweter

Dank voor de uitleg. Ik kan helaas de afbeelding niet zien. Ik heb wel een blauwe kabel en ga dat eens proberen.

0 Likes
Beantwoorden

Ben net gaan testen met de kabel ... 148 Mbps maar liefst! Onmiddellijk nadien terug getest met WiFi ... 40 Mbps. Ik wist echt niet dat het verschil zo immens kon zijn. Helaas is mijn blauwe kabel niet lang genoeg om met kabel te werken.

Heb nu ook ontdekt dat de site die het traagst opent niet sneller opent als ik het met de kabel probeer. Het ligt dus niet aan mijn 'traag' internet en dat was eigenlijk waar ik voor vreesde.

Probleem is wat mij betreft opgelost.

Dank voor de hulp nogmaals!

0 Likes
Beantwoorden
bert_
Moderator
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Hey Amboseli

Indien deze vraag voor je beantwoord is en je een correcte oplossing heb gekregen kan je dit dan aanduiden als oplossing?

Zo kunnen al onze leden dit makkelijk terug vinden! 🙂

Bedankt voor je bijdrage

Bert

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBert | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Beantwoorden