Beantwoorden
BertVD
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

Het is bijna grappig hoe Telenet desktop gebruikers dwingt om zichzelf open te stellen voor malware en drive-by exploits, puur omdat ze lui zijn. Yelo Tv is de enige service waarmee ik vertrouwd ben die vraagt om Silverlight te installeren. Wanneer gaan ze nu eens denken aan hun klanten en overschakelen naar HTML5 Video? De enige die profiteren van de gatenkaas genaamd Silverlight zijn exploit kits die cryptolockers verspreiden. Telenet heeft totaal geen excuus om niet over te schakelen naar HTML5, EME en CDM.

 

En nee, ik kan yelo niet bekijken via een app. Ik heb de Windows Store uit mijn W10 installatie gehaald omdat ik die bloatware niet nodig heb en op mijn Ipad Air werkt de app niet wegens een onjuiste jailbreak waarschuwing.

Tags (2)
0 Likes
11 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

Dat is een vraag die wij niet kunnen beantwoorden.

De Windows Store is geen bloatware het is een onderdeel van Windows waarom zou je zelfs de moeite doen om het te verwijderen? Daar krijg je alleen maar meer problemen van.

Er is een goedwerkende app maar jij kiest ervoor om die niet te gebruiken dus eigenlijk kies jij ervoor om 'onveilige' software te gebruiken.

Als je niet op vreemde sites gaat surfen dan is er in feite geen beveiligingsprobleem.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertVD
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

De windows store is bloatware voor mij omdat het, in mijn geval, niets meer is dan ongewenst dood verbruik van mijn opslag. Het past niet in mijn workflow en ik heb het, net als alle andere default apps van Microsoft, uit mijn win10 installatie gehaalt. Dit is in een paar tellen te doen en heeft niks van invloed gehad op de stabiliteit van mijn systeem.

"Er is een goedwerkende app maar jij kiest ervoor om die niet te gebruiken dus eigenlijk kies jij ervoor om 'onveilige' software te gebruiken."

Ja, waarom de site op orde houden als er een goedwerkende app is.

En de userbase die  voor wat voor reden dan ook, nog op win7 zit? Wel, die kan de pot op natuurlijk. Totaal niet onze fout dat ze onveilige software moeten gebruiken. Het is immers de schuld van Mircosoft dat er geen appstore is voor win7. /s

"Als je niet op vreemde sites gaat surfen dan is er in feite geen beveiligingsprobleem."
Die vlieger gaat de dag van vandaag helaas niet meer op. Tegenwoordig wordt de meeste malware via malfide ads verspreidt.  En laat het nu net zijn dat de meeste sites hun ads inladen via third-party ad-netwerken. M.a.w. zij hebben geen controle over wat de bezoekers ontvangen.

Dus ookal ben je een heilige op vlak van internetgebruik, je kunt alsnog de sjaak zijn. Onze noorderburen waren hier onlangs nog een voorbeeld van: Advertentie installeert malware bij bezoekers Nederlandse sites.

Leuk weetje: de exploit kit die werd gebruikt in bovengenoemd artikel, was Angler. Deze gebruikt o.a. silverlight exploits om een systeem over te nemen. Vier van de meest voorkomende exploit kits van het moment, gebruiken silverlight als aanvalsvector.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

@BertVD mijn reactie was nogal onduidelijk. Al meerdere mensen hebben hier geklaagd dat silverlight onveilig zou zijn alleen is daar totaal geen bewijs van...
Silverlight word nog steeds gepatched als er een fout gevonden wordt en het is logisch dat exploit kits zoals angler daar gebruik van maken maar een exploit Kit zoekt naar exploits in je systeem het is niet specifiek gericht op silverlight. Het zoekt ook achter fouten in bv Java en Flash player.

Zolang dat je alle updates geïnstalleerd hebt is er vrijwel geen probleem 🙂

Hier is nog een voorbeeld van wat ik bedoel: https://threatpost.com/new-silverlight-attacks-appear-in-angler-exploit-kit/116409/

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertVD
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

Maar dat is het hem juist. Je kan de doordeweekse Jan-met-de-pet niet vertrouwen dat ze hun software up to date houden.

 

En hoewel er nog patches uit worden gebracht voor Silverlight, is het zo goed als dood. Microsoft heeft dit zelf gezegd. Zij raden zelf aan om over te schakelen op andere technologiën.

 

De kans is groot dat Jan-met-de-pet de dag van vandaag ook geen Flash of Java meer op zijn pc heeft staan, juist omdat de services die hij gebruikt overgeschakeld zijn naar veiligere technologiën. En zowel de Flash als de Java browserplug-in zijn net als Silverlight voor dood verklaard door hun makers, maar krijgen wel nog security updates.

Nog een leuk weetje: exploits kits gebruiken niet alleen gepatchte bugs maar ook zero-days om systemen te infecteren. En Silverlight is net als Flash hiervoor zeer gevoelig.

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

Dat is waar.

Maar je moet je ook wel afvragen hoeveel tijd het wel niet kost om Yelo over te zetten naar html5. Ik heb geen idee of men daar aan aan het werken is. Het zou wel leuk zijn.
Als Telenet ons iets zou willen laten weten? 😉

We kunnen alleen maar hopen dat ze er mee bezig zijn want veel mensen hebben nu al problemen met silverlight.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

Ik vrees dat ze altijd zullen blijven zoeken om iets te kraken en dat het een blijvende taak is om iets te beveiligen. Is Silverlight veilig, is Java veilig is eender welke programmeertaal (PHP enz.) of systeem veilig? Wees gerust de deugnieten zijn al bezig om html5 te misbruiken.

Het is een beetje zoals een huis beveiligen. Eerst de voor- en achterdeur pantseren, dan alle vensten barricaderen en het glas eruit halen en staalplaten erin steken., alle dakvensters dicht timmeren en uiteindelijk heb je geen leefbaar huis meer over. Iedere techniek zal tenslotte misbruikt worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

@igvfer ja maar het gaat er ook over dat chrome silverlight niet meer ondersteund en het zou ook veel makkelijker zijn voor anderen als het op html5 zou werken want dan moeten ze geen extra programma installeren en updaten.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

Ja dat klopt ook. Maar dat is nu eenmaal iets waar we mee moeten leven zeker. Besturingssystemen worden aangepast / verandert, mensen gaan erin mee en komen dan plots tot de ontdekking dat hun duur betaalde software niet meer draait en ze genoodzaakt zijn om naast de aankoop van een nieuwe PC ook nog eens 2 en meer maal zoveel moeten uitgeven om hun software opnieuw aan te schaffen.

Hoelang bestaat Yelo? Een 2 tot 3 jaar? Veel langer zal het niet zijn. Ze hebben er toen voor gekozen om op windows voor Silverlight te kiezen, veelbelovend enz.. Verkeerde keuze? En nu moeilijk om alles om te bouwen.

Ik begrijp dat er soms moeilijke keuzes gemaakt worden. 4 besturingssystemen, een 5-tal browsers enz. Html5 als standaard voor alles zou leuk zijn maar iedere fabrikant wil zijn eigen systeem als standaard zien verschijnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

Misschien heeft het ook te maken met Liberty Global geen idee. Maar 3 jaar geleden was silverlight nog wel een goede keuze. Ik denk dat er toen maar 2 goede opties waren: Flash player of silverlight. Ze zullen wel een goede reden gehad hebben om silverlight te kiezen.

 

Html5 is nu de beste keuze en ook het veiligst en dat zal waarschijnlijk ook lang zo blijven.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertVD
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

@igvfer@Arthur2

Als ik mij niet vergis, is het ook al drie jaar geleden sinds Netflix is overschakeld van Silverlight naar HTML5 (behalve voor Firefox wegens DRM controvers). Ik begrijp dat Telenet niet Netflix is, maar als zo'n grote speler de technologie als rijp genoeg ziet om de stap te maken, waarom trekt Telenet zijn lessen daar dan niet uit? Er is werkelijk geen voordeel om Silverlight te blijven gebruiken (voor de consument althans niet).

 

Nu heb ik ook ergens gelezen dat het zou komen wegens de streaming contracten die Liberty Global heeft met bepaalde distributeurs.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wanneer wordt Yelo Tv gemoderniseerd?

@BertVD 3 jaar geleden? Ik dacht dat html5 toen nog niet echt goed ondersteund werd?  of ik heb geen besef van tijd.

 

 

Je moet er ook rekening mee houden dat Netflix moet leven van die website. Telenet verdient daar vrijwel niets mee.

 

Ik zou het vreemd vinden als er in een contract staat met welke programmeertaal een website gemaakt wordt...

 

Maar Telenet luistert wel naar hun klanten misschien dat we het bij suggesties kunnen posten?

Ik heb bv ook een probleem na de update van de Community dat de mobiele versie een beetje kapot is en dat hebben ze doorgegeven aan de developers.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes