Beantwoorden
arvacker
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Netjes! Primeur!

2,4GHz kanaalbreedte

Ik heb via mijn telenet de instellingen voor mijn wifi aangepast. 2.4GHz op kanaal 5 met 40MHz kanaalbreedte. Dit wordt echter niet correct uitgevoerd door de modem.

Het signaal zit wel op kanaal 5, maar is slechts 20MHz breed. Bovendien nogal vreemd dat ik niet kan kiezen of het extension Channel upper or lower moet zijn. (Ik wil de lower setting.)
Is er een manier om dit toch gedaan te krijgen? Geeft een ander kanaal wel de juiste kanaalbreedte?
Doel is om het beschikbare spectrum zo volledig mogelijk te gebruiken, mijn eigen AP zit nu op kanaal 9 met 40MHz breedte en gebruikt zo alles vanaf 7, nu wil ik graag de onderliggende ruimte ook benutten.

(wifi staat op bgn ingesteld voor sonos compatibiliteit, 5GHz wordt niet gebruikt wegens te beperkt bereik door betonnen muren)

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2,4GHz kanaalbreedte

Je kan dit inderdaad niet kiezen bij de Telenetinstellingen in welke richting de uitbreiding van 20 naar 40 moet zijn. Al stel ik mij de vraag of je daar nu zoveel winst mee maakt. Om je Sonos systeem te bedienen heb je inderdaad 2.4 Ghz nodig maar de muziek wordt gelukkig niet gestreamd via deze kanalen maar via een andere frequentie die minder gestoord wordt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
arvacker
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Netjes! Primeur!

2,4GHz kanaalbreedte

@igvfer@  schreef:

Je kan dit inderdaad niet kiezen bij de Telenetinstellingen in welke richting de uitbreiding van 20 naar 40 moet zijn. Al stel ik mij de vraag of je daar nu zoveel winst mee maakt. Om je Sonos systeem te bedienen heb je inderdaad 2.4 Ghz nodig maar de muziek wordt gelukkig niet gestreamd via deze kanalen maar via een andere frequentie die minder gestoord wordt.


Dat ik de uitbreiding niet kan kiezen, tot daar aan toe, ik werk er dan wel rond met de andere AP. Maar ik krijg gewoon geen 40MHz kanaal!
Sonos kan ook gebruik maken van het gewone wifi-kanaal voor muziek streaming (zoals dit bij mij is ingesteld) wanneer geen enkele van de Sonos Players bekabeld verbonden is, of deze te ver uit elkaar staan.
Bovendien, zelfs wanneer de Sonos players gebruik maken van hun eigen netwerk (Sonosnet) dan gebruiken ze nog steeds een 2.4GHz 802.11g Wifi netwerk op kanaal 1, 6 of 11. De settings daarvan zijn dan gewoon zeer specifiek getuned voor het streamen van muziek.

Is er iemand met zo'n witte Eurodocis 3.0 802.11ac wifi modem die in de 2.4GHz wel een 40MHz kanaal kan instellen? Zoja, welk nummer van kanaal gebruik je dan? Dan probeer ik dit hier ook eens.
Bedankt!

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

2,4GHz kanaalbreedte

@arvacker

 

Kan je eens de modem resetten via Mijn Telenet? En als dat gebeurd is, trek hem daarna even uit voor 15 seconden en probeer dan alles even opnieuw.

Zorg wel dat er tussen al die stappen genoeg tijd zit, 10 minuutjes ofzo. 🙂

 

Mogelijk ga je met dat 40 MHz kanaal problemen hebben omdat dat minder goed door je betonnen muren zal gaan maar dat moet je maar even uittesten. Complete zever 😛 (ik was even verward, zie mijn volgende post)

 

Een handige app hiervoor is "Wifi analyzer" op gsm of tablet dan kan je zien dat de signalen niet overlappen etc.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
arvacker
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Netjes! Primeur!

2,4GHz kanaalbreedte

@Arthur2

Stappen doorlopen, nadien mijn SSID en Passkey terug ingesteld en settings opnieuw zoals gewenst (kanaal 4, 40MHz) gezet, maar nog steeds geen 40MHz.
Bon, is het einde van de wereld niet, maar wel wat grappig dat de setting ertussen staat maar niks doet.

Ik wist niet dat de 40MHz kanaalbreedte impact had op bereik. Het zijn per slot van rekening toch dezelfde frequenties?

Ik gebruik op MacOS Wifi Explorer, op iOS nog geen weet van zo'n tooltje jammer genoeg!
Bedankt voor de hulp, ik ga het er bij laten en met 20MHz verder doen, wat ook zal volstaan.

 

Thanks! 


 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

2,4GHz kanaalbreedte

 

@arvacker

 

Oei nee ik heb een fout gemaakt. 40 MHz heb je niet minder signaal, het zorgt voor meer storing met andere signalen omdat je meer van het spectrum inneemt maar dat kan je makkelijk zien Wifi analyzer  (zoek even in de app store naar een app normaal zal je wel iets vinden) bijvoorbeeld. Signalen die elkaar half overlappen zijn erger dan als ze op hetzelfde kanaal zitten en breedte hebben.

 

Eigenlijk zou je voor 2.4 GHz nooit 40 MHz mogen nemen omdat het zo hard stoort met andere netwerken, het is alleen maar nuttig als je in een betonnen bunker of ergens in een bos woont. Want als netwerken overlappen ga niet alleen jij maar ook alle anderen er last van hebben.

 

Het enigste voordeel dat je er uit haalt is natuurlijk dat je 2.4 GHz netwerk potentieel stukken sneller wordt maar dan gebruik ik liever 5 GHz.

 

Maar het is wel vreemd dat de modem niet wilt omschakelen, je kan hem altijd even gaan omwisselen in Telenet center.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes