Beantwoorden
jaco1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Aantal clients heeft invloed op modem stabiliteit?

Ik heb een All-Internet (300/20) abonnement en een 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) sinds een 8 tal maanden en niet echt problemen mee gehad. Ik haal via netwerkkabel het maximum uit mn netwerk en internet verbinding verbinding.

Maar de laatste weken heb ik wat meer problemen met toestellen op de wifi die tijdelijk hun verbinding verliezen. Nu is het aantal toestellen met wifi connectie wel gestaag gestegen de laatste tijd. (Wat IoT dingetjes, tasmota lampjes en zo). Er zijn nu 14 toestellen geconnecteerd via Wifi. Wat me toch ook weer niet zo een groot aantal lijkt.

 

Zou dit toch al de reden kunnen zijn voor de wifi problemen ? Geen idee hoeveel ram er in die telenet router zit en vanaf hoeveel clients zn performance achteruit gaat.

 

Indien het aantal clients het probleem zou kunnen zijn dan overweeg ik te switchten naar modem-only met een eigen router.

0 Likes
2 reacties
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 530
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

Aantal clients heeft invloed op modem stabiliteit?

Hey, kan er iemand @jaco1  helpen met zijn vraag?


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Aantal clients heeft invloed op modem stabiliteit?

Hoi,

Probleem met die iOT dingen is vaak dat ze niet enkel client zijn van je WiFi netwerk maar dat ze zelf ook een bridge, hub, weet-ik-veel-hoe-ze-het-noemen vereisen. Dat is dan één of ander bakje dat je ook nog nodig hebt om je iot apparaten te connecteren met internet. Meestal heeft ieder merk van apparaat ook zijn eigen hubje nodig. Al die dingen zitten maar WiFi te zenden en te ontvangen en de kans op interferentie stijgt dan ook. Zeker als die hubjes dicht bij je eigenlijke AP staan.

 

Je kan op een laptop of android toestel eens NetSpot downloaden (free edition staat onder de prijshokjes) https://www.netspotapp.com/netspotpro.html

Hiermee kan je een discovery doen van alle wifi's die in je huis rondzweven en vooral: welke kanalen er meest gebruikt zijn. Op die manier kan je eventueel proberen je Telenet router op andere kanalen (de minst gebruikte) te laten uitzenden zodat je minder interferentie hebt. Indien die hubjes communiceren met de iot apparaten over wifi zal je ze in netspot meestal zien staan met een hidden SSID.

 

 

 

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.