Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Gregory_1983_
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Advies betere ontvangst in huis

Dag iedereen. 

Voor mijn 1ste post hier heb ik een dubbele vraag. Opgelet: in vergelijking met de grote meerderheid hier ben ik een absolute leek 😀.

Ik zit thuis, woonachtig in een boerendorp, met volgende opstelling 

Telenet All-internet met modem CH7465LG-TN en een powerline pg-9073lg-tn. Router is D-Link DGS-1005D. Opstelling nabij salon en haalt snelheden tussen 160 - 170 mbps. Beneden nergens een probleem

In de slaapkamer boven heb ik een tv met google chromecast voor netflix en iptv. Daar heb ik veel problemen mee. Ik heb gisteren daar een speedtest uitgevoerd via een app op de tv zelf en ik kom amper aan 55 mbps. Netwerk valt ook geregeld kort uit. Wat kan ik doen om stabiel en snelle verbinding boven te hebben?

Vraag 2: 

Ik overweeg over te stappen naar Hey! maar ik vrees dat ik ook daar misschien met verbindingsproblemen boven zal te maken hebben. Tenzij de apparatuur van Hey! beter is. 

Graag jullie advies. Dank bij voorbaat. 

2 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Gregory_1983_  schreef:

Telenet All-internet met modem CH7465LG-TN en een powerline pg-9073lg-tn. Router is D-Link DGS-1005D. Opstelling nabij salon en haalt snelheden tussen 160 - 170 mbps.

Je hebt dus maar één WiFi zender in huis: de Telenet modem (die ook router is en WiFi heeft).

Normaal heb je 2 Powerlines: de PG-9073LG-TN (of 9083) die aangesloten is op de modem, en de PG-9072LG-TN (of 9082) die WiFi heeft (tenzij je 2 PG-9073LG-TN's hebt)?. Als je maar één Powerline hebt, dan heeft die geen werking, en kan je best verwijderen 🤔.

De D-Link DGS-1005D is geen router maar een switch.

Om betere WiFi te hebben boven bij de TV met Chromecast, zou je best een WiFi AP gebruiken boven, die bedraad aangesloten is op de modem (of op de switch).

Indien geen WiFi mogelijk, kan een Powerline met WiFi (PG-9072LG-TN ) eventueel ook, maar minder aangeraden.

Als je een smart TV bedoelt (en geen losse Chromecast), dan kan je deze best ook bedraad (netwerkkabel) aansluiten.

@Gregory_1983_  schreef:

Ik overweeg over te stappen naar Hey! maar ik vrees dat ik ook daar misschien met verbindingsproblemen boven zal te maken hebben. Tenzij de apparatuur van Hey! beter is. 

Bij Hey! krijg je een Orange modem/router, maar je kan best eerst jouw WiFi probleem oplossen voor je overstapt. 

Gregory_1983_
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Bedankt voor de reactie. De andere Powerlink heb ik niet meer. Enkel deze. Ik had enkele dagen geleden de powerlink verwijderd en dat resulteerde in groot snelheidsverlies. Dat zal wellicht toeval geweest zijn dan. 

Een Wifi AP van de modem of switch bedraad tot aan de slaapkamer is niet zo evident.

Zou het aankopen en gebruiken van 2x TP-LINK Deco M4 kunnen helpen voor een stabielere en snellere verbinding boven?