Beantwoorden
Chris1994
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Eigen router werkt maar half

Beste netweters, 

 

Sinds vorige week terug overgestapt op het internet van Telenet. De modem hiervan staat beneden in de kelder en heeft een zwak signaal (gebruiken we niet als WiFi). Op het tussen verdiep hebben we een eigen router (Sitecome WL-366 V1) staan die WiFi signaal geeft over het hele huis en deze gebruiken we dus wel. MAAR sinds we zijn overgestapt werkt de WiFi niet meer zo goed. Het is te zeggen ik ontvang het WiFi signaal op laptop, gsm en tablet maar ik geraak niet op bepaalde sites. Op sites waar ik in het verleden veel ben op geweest heb ik geen of weinig problemen. Dan heb ik het over Google en Youtube op de laptop en Facebook en Whatsapp op de gsm om enkele voorbeelden te geven. Maar van zodra ik bijvoorbeeld op Google doorklik op een website kan het deze niet openen en zegt het ‘Deze site is niet bereikbaar, het duurt te lang voordat 192.168.0.1 reageert. Ik ontvang het WiFi signaal dus perfect maar heb de indruk dat het wat verstoort wordt door iets..

 

NOTE: Vroeger waren al aangesloten bij Telenet en zijn wij overgestapt naar Proximus. Raar maar waar toen hadden wij net hetzelfde probleem. Basic sites werkten oppervlakkig maar van zodra je doorklikt of niet-reguliere apps wilt bezoeken lukte dit niet. De technieker van Proximus wist meteen wat er aan de hand was en had dit probleem in enkele minuten opgelost. Ik weet me te herinneren dat hij dit probleem op mijn laptop zelf had opgelost maar ben niet helemaal zeker. Ik heb dus de indruk dat het maar iets ‘kleins’ is aangezien ik het WiFi signaal deftig ontvang maar precies niet helemaal doorkomt ..

 

PS: Ik heb de modem al is aan en uitgezet en eigen router gerest maar zonder resultaat. 

 

Als jullie nog bijkomende informatie nodig hebben dan hoor ik het graag. 

0 Likes
10 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router werkt maar half

Je kan eens proberen om via Mijn Telenet je netwerk op te splitsen in 2.4GHz en 5GHz. Dus ook een verschillende netwerknaam (SSID), bijv. mijnnetwerk en mijnnetwerk.5GHz. Ik weet niet of dit mogelijk is met je router. Dat zou je eens moeten nakijken.

 

5GHz is sneller, maar het signaal draagt niet zo ver. 2.4GHz is niet zo snel, maar wel een sterker signaal. (N.b. niet elk toestel is geschikt voor 5GHz.)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router werkt maar half

@sb 

Weinig nut voor deze klant want hij gebruikt het Telenet wifi signaal niet, wel dit van zijn eigen router.

Daarom stel ik voor dat hij eens surft naar zijn eigen router en de instellingen nakijkt.

In het WAN (internet gedeelte) zorgen voor een vast IP bijvoorbeeld 192.168.0.2, subnetmask 255.255.255.0, default gateway 192.168.0.1.

In het LAN gedeelte zorgen dat de IP adressen in de range 192.168.X.0 liggen waarbij X niet nul mag zijn maar wel alles tussen 1 en 255.

Ik vermoed een IP conflict.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Chris1994
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Eigen router werkt maar half

Ik gebruik inderdaad de WiFi die komt van de telenet modem niet.

Ik kan naar mijn eigen router login-pagina gaan en kan dit vinden. 

Ik veronderstel dat dit het LAN gedeelte is? Weet wel niet waar ik het WAN gedeelte kan vinden en default gateway? 

C5DE43F6-9700-4B15-ABAF-00DC73E02CDF.png

 

 

 

0 Likes
Chris1994
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Eigen router werkt maar half

@igvfer @sb Zie bovenstaand bericht/screenshot. 

Gr, Chris

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router werkt maar half

@Chris1994 

Aan het screenshot te zien ligt daar het probleem. Nu staat dit IP adres op 192.168.0.1. Dit is niet ok als je op een Telenet modem bent aangesloten. Verander dit naar 192.168.1.1 en ik vermoed dat je problemen zullen opgelost zijn. Je DHCP verandert dan automatisch naar 192.168.1.100 tot 192.168.1.200. Dat wil zeggen dat als het nodig is je uw vaste toestellen een vast IP kunt geven van 192.168.1.2 tot 99 en 192.168.1.201 tot 254

Vergeet niet op Apply te klikken rechts onderaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Chris1994
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Eigen router werkt maar half

@igvfer Het is me gelukt om het IP adress te veranderen naar 192.168.1.1. 

Helaas blijf ik wel met hetzelfde probleem zitten zoals iets intypen in Google lukt perfect maar zodra ik verder wil lukken gaat het weer niet. Ik heb het gevoel dat het maar iets ‘kleins’ is aangezien ik het WiFi signaal wel perfect ontvang. Heb je nog een andere mogelijke oplossing of doe ik nog iets verkeerd? Alvast bedankt voor de feedback. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router werkt maar half

Heb je de router ook eens afgezet en terug laten opstarten. Kijk ook eens de tab internetstatus en device status na. Ook de aangesloten toestellen eens opnieuw connecteren. Dus Wifi uitzetten en weer aanzetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Chris1994
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Eigen router werkt maar half

@igvfer Beste, hartelijk dank voor je waardevolle feedback. Alles werkt terug zoals het moet. Ik heb inderdaad mijn eigen router en de modem van Telenet is moeten her-opstarten en klaar zo. Enorm bedankt! 🙂 

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Eigen router werkt maar half

@Chris1994  Zou je zo vriendelijk willen zijn om @igvfer 's antwoord(en) als oplossing aan te duiden?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Yl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fourth party! Pageturner!

Eigen router werkt maar half

Beste,

 

Om problemen in de toekomst te vermijden kan je een modem only vragen ipv een 2in1 "modem,router".

Aangezien je een eigen router gebruikt dit met double NAT etc.

Waardoor je eventueel een open source firmware op je eigen router kan installeren "indien ondersteunt" voor uitgebreide instellingen.

 

Mvg.

 

0 Likes