Beantwoorden
Bram
Freshman Weetjeslezer
En we zijn vertrokken! Hi there!

F@ST3896LG-TN: apps en webpagina's laden niet, 4G werkt

Hallo,

Sinds de plaatsing van mijn nieuwe F@ST3896LG-TN heb ik een terugkerend probleem op mobiele toestellen. Apps blijven hangen op het splash screen en webpagina's laden niet. Zodra ik naar 4G overschakel, werkt alles onmiddellijk. Het probleem is niet permanent maar komt in periodes van enkele uren tot dagen.

Het probleem op de gsm:

• Apps openen niet meer, ze blijven staan op het laadscherm. Webpagina's laden traag of vaak helemaal niet.
  • De gsm blijft ondertussen gewoon verbonden met de WiFi, met normaal signaal. Er is dus geen zichtbare wegval van de verbinding.
  • Speedtests zijn goed, met snelheden tot 450Mbps.
  • Overschakelen naar 4G lost het onmiddellijk op, telkens opnieuw.
  • DNS aanpassen, IPv6 uitschakelen en MAC-randomisatie helpen telkens even, maar het probleem komt terug. Elk van die aanpassingen forceert wel een nieuwe associatie met het WiFi-netwerk, dus mogelijk is het de herverbinding die tijdelijk helpt en niet de instelling zelf.

Ter controle heb ik een bekabelde laptop meegemeten, met een logger die om de 10 seconden ping, DNS en een HTTPS-request doet over IPv4 en IPv6. Op het moment dat mijn gsm vastliep, bleef die bekabelde verbinding volledig gezond: HTTPS 200 over zowel IPv4 als IPv6, DNS via de modem en via 1.1.1.1 beide in orde, IPv6 werkt correct met een publiek 2a02-adres.

Met andere woorden: de lijn, de modemrouting, DNS en IPv6 zijn op dat ogenblik in orde. Het probleem zit denk ik specifiek in het draadloze pad naar mijn mobiele toestel.

Ik heb intussen met behulp van de telenet klantendienst op de 2.4 GHz band kunnen verbinden, zij hebben de banden even gesplits naar een aparte SSID. Het probleem doet zich daar precies hetzelfde voor. Beide banden dus, met andere kanalen en een andere omgeving.

Tijdens een storing kan ik vanaf de gsm zelfs 1.1.1.1 niet meer pingen, terwijl de WiFi-verbinding gewoon actief blijft met normaal signaal.

Wat de klantendienst zei:

Men stelde dat mijn twee TP-Link access points (WiFi 5) interfereren met de WiFi 6 modem en dat die combinatie niet werkt, en dat de modem "AI-functies" heeft die pas na enkele dagen merken dat de interferentie weg is.

Ik heb de access points intussen een volledige week uitgeplugd. Het probleem blijft zich onverminderd voordoen, enkel met de WiFi van de modem.

Mijn vragen:

1. Herkent iemand dit patroon op de F@ST3896LG-TN? Trage of vastlopende WiFi-verbindingen op mobiele toestellen terwijl bekabeld alles perfect is.
  2. Voor wie overgeschakeld is naar een CV8560E in bridge mode, of de F@ST3896LG-TN  in bridge mode heeft gezet met eigen WiFi: heeft dat dit soort klachten opgelost?

Alvast bedankt.

1 reactie
Bertram
Freshman Weetjeslezer
De kop is eraf!

F@ST3896LG-TN: apps en webpagina's laden niet, 4G werkt

Hallo,

Mijn vrouw heeft precies hetzelfde probleem gehad met haar Android-telefoon. Met mijn iPhone heb ik daar nooit last van gehad.

Volgens mij kan het haast niet anders dan dat het probleem bij de F@ST3896LG-TN ligt.

Ik heb de F@ST3896LG-TN een paar maanden geleden vervangen door een Fritz!Box 6660 Cable. Het probleem was toen onmiddellijk opgelost. Sindsdien heeft mijn vrouw geen enkel probleem meer gehad met haar Android-telefoon.

Groeten,

Bertram