Beantwoorden
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Hallo, ik heb een hgw router/modem ch7465lg-tn.

In “mijn telenet “ zie ik het macadres van de modem.

Indien ik via een bekabelde ethernetverbinding van de hgw aan imac Desktop een netwerkscan (fing)uitvoer krijg ik als resultaat dat IP-adres:192.168.0.1(router Telenet hgw?)

een macadres heeft met 6 andere laatste cijfers/letters dan het macadres van mijn hgw modem in mijn Telenet.
Ben ik verkeerd met de gedachte dat enkel de laatste 2of 4cijfers(XX:XX)/getallen verschillend zouden mogen zijn?

Is dit correct?
Ik vind dat macadres wat fing aangeeft alszijnde mijn router op IP-adres:192.168.0.1trouwens ook nergens terug in mijn Telenet.

Zelfs niet in de geavanceerde instellingen waar onder ip:192.168.0.1 geen macadres wordt vermeld.

Na een verschrikkelijk moeizaam contact met de tecnische dienst telenet , die niets van mijn vraag begrepen en me als antwoord gaven dat ik maar contact moest opnemen met de fabricant van mijn router...😱 En da tussenstuk??? (Geen switch of zo hier) maar moest verwijderen???wend  ik me tot dit forum.

tja dat is wel de hgw -router/modem van Telenet.

kan iemand dit uitleggen of dit klopt?

ik weet niet of dit hiermee te maken heeft: in mijn telenet heb ik ingesteld dat de wifi op de 20en80mghz moet draaien.doch gaat steeds Vanzelf terug naar 40mghz.
wijzigingen bvb kanaalaanpassingen in mijn Telenet worden niet altijd uitgevoerd.

Iemand hier uitleg voor?

alvast bedankt 

 

Tags (2)
0 Likes
10 reacties
Ex-Netweter
 

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Jouw Telenet HGW heeft verschillende Mac adressen

  •  een WAN Mac adres (dat is het Mac adres dat Telenet ziet aan de kant van de coax
  •  een Mac adres op de LAN (dat is het Mac adres die je ziet als je een scan doet met je imac Desktop)
  •  eenMac adres op de WLAN (dat is het Mac adres dat de draadloze apparaten zien

Er is dus niets verkeerd aan om verschillende MAC adressen te zien 😊.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

@Ploefie  Het mac adres die op je HGW staat, 3 staan er 3 trouwens met telkens 1 cijfertje verschil.

HFC = macadres aan de WAN kant,  MTA macadres telefonie, Gateway = macadres aan de LAN kant?????

Maar het macadres die je bedoelt is het macadres aan de WAN kant. Aan de LAN kant zal je nog een ander macadres hebben.

Bij een huis- tuin- en keukenrouter is dat trouwens ook zo. Je hebt een macadres aan de WAN kant en eentje aan de LAN kant.

Ik merk dat mijn macadres op 192.168.0.1 totaal verschilt dan het gatewaymac. En ik vermoed ook dat je nog een verschillend  een verschillend mac adres gaat hebben via wifi.

Ik vermoed dat het zo in elkaar zit

mac adres WAN kant - Macadres Gateway - macadres netwerkkaart in de router bedraad maar ook bijkomend macadres Wifi netwerkkaart en beide laatste zijn verschillend maar gaan beide naar de gateway 192.168.0.1.

Je zou dit eens moeten uitzoeken of het macadres verschilt naargelang je bedraad of via wifi aangesloten bent. Mijn PC heeft geen wifi dus kan ik het niet controleren.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Heb net desktop via WiFi aangesloten en nogmaals fing scan uitgevoerd.

Deze blijft hetzelfde router:ip:192.168.0.1met een ander macadres geven dan de drie van de hgw modem die op de stickers vermeld worden.

 

 

0 Likes
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Ttz:zes laatste digits zijn verschillend

0 Likes
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Maar wel hetzelfde macadres als bedraad fing test 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

@Ploefie  Inderdaad, bij mij is dat ook zo. De laatste 6. Ik denk dat dit ergens een tussenstap is voor de gateway. Vermoedelijk een macadres voor het switchgedeelte???



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Als het bij u ook zo is zal het wel normaal zijn  😊
Zou wel handig zijn moest Telenet deze ook vermelden bij het ipadres:192.168.0.1. (Router van de hgw)in de geavanceerde instellingen van mijn Telenet of dergelijke.
Verspringen bij U ook de kanaalbreedte instellingen en kanaalinstelkingen ondanks de eigen aangepaste instellingen?
mvg

 

 

 

0 Likes
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Switchgedeelte? Bedoelt u een daadwerkelijke switch? Die heb ik niet.

mvg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

@Ploefie  Die 4 gele poortjes op de HGW zijn ook een switch. Beperkt maar het is een switch. Fe HGW bestaat eigenlijk uit: een modem, een router, een Acces Point en een switch.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Hgw router/modem hebben verschillende macadressen

Bedankt 🙏 😊Ignace voor de toelichting betreffende het verschil in de macadressen tussen modem (Hgw)en de Router(Hgw):192.168.0.1 waarvan de laatste zes digits verschillend zijn dan die van de modem in “mijn Telenet”.

hopelijk is dit dus echt normaal.😊

mvg