Beantwoorden
delange
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

Hallo,

 

Ik heb momenteel al een (gratis) wifi booster (acces point) van Telenet op de 1e verdieping om ook daar vlekkeloos van wifi te genieten. Aangezien mijn huis nogal goed geisoleerd is, heb ik echter geen bereik in de tuin. Als ik nu een telenet powerline adapter set installeer in het tuinhuis (en modem), zal die dan goed werken, ook al heb ik een acces point op de 1e verdieping? Ik vraag me af of die beiden tegelijk kunnen werken zonder problemen. Hoever in de tuin kan je de powerline installeren? Ik dacht in het tuinhuis, staat op ongeveer een 30 tal meter van de modem, waar de andere powerline zou hangen. Welke powerline set zouden jullie aanraden?

 

Titel gewijzigd door Giverny(mod) I vorige titel: Powerline adapter en wifi booster

0 Likes
10 reacties
Ex-Netweter
 

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

Antwoord op vraag 1: ja dat zal werken, een wifi Powerline en een Telenet Access Point werken naast mekaar.

 

Vraag 2: afstand tot de modem is niet het probleem ... alles hangt af van jouw electriciteitsnet (1-fasig, 3-fasig) en hoe je leidingen liggen (circuits, zekeringen).

De afstand die je moet overbruggen is van de modem naar de zekeringskast, en van de zekeringskast naar stopcontact in tuinhuis ...

 

Je zal het moeten testen en ondervinden ...

 

delange
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

@Ex-Netweter 

 

Bedankt voor je antwoord! Welke powerline set zou je aanbevelen? Ik zoek er eentje met ingebouwde stopcontact. Moet dit een telenet powerline set zijn, of mag het van een ander merk zijn?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

Een Telenet Powerline set kan je niet kopen, maar moet je bij Telenet huren (gezien je al een gratis WiFi booster hebt).

Een voordeel van een Telenet Powerline is plug-and-play: deze neemt automatisch de WiFi settings over van je modem (net zoals jouw Telenet AP), en vormt dus "één netwerk".

 

Maar je kan natuurlijk ook zelf een Powerline set kopen (goedkoper dan huren?).

  • best een set nemen van de laatste generatie (Homegrid) die werken op een stopcontact met aarding. Deze vormen dan 2 kanalen voor de data transmissie: kanaal 1 tussen fase en neutraal, kanaal 2 tussen neutraal en aarde).
  • best altijd aansluiten op een vast stopcontact (geen verlengkabel of verdeelkabel), en dan je modem en/of andere apparatuur aansluiten op het ingebouwde stopcontact. Hierop mag dan een verdeelkabel komen.

Mijn voorkeur gaat naar de Fritz! Powerline (AVM), maar dat is alleen omdat deze dan ideaal samenwerkt met mijn router (Fritz!Box)...

 

delange
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

@Ex-Netweter 

 

Ik denk dat ik voor een Devolo kit ga, Magic type, lijkt op basis van heel wat feedback toch een degelijke keuze te zijn, al begrijp ik jouw keuze volledig.

 

Laaste vraag: overal lees je dat je de powerline adapter moet verbinden met je modem. Nu, ik heb daar geen UTP ingangen meer vrij (OK, ik kan een switch kopen), maar ik heb boven wel een acces point staan (die rechtstreeks verbonden is met een UTP kabel), met nog 4 vrij ingangen. Zou ik de powerline adapter kunnen verbinden met dit acces point (UTP), net zoals je hem zou verbinden met de modem? Gaat het dan ook werken? De powerline adapter steek ik dan rechtstreeks in het stopcontact, en de stekker van het acces point in de powerline adapter. 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

@delange 

Je mag gerust de powerline met je access point verbinden. Denk eraan dat de afstand die uw signaal moet afleggen over het binnenhuis elektriciteitsnet een invloed heeft op het signaal.

 

Je kan ook naar een Telenet center gaan en daar een gratis switchke vragen. 

delange
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

@janne_man 

 

Er hangt zo al een switchke aan mijn modem, een tweede gratis krijgen zal niet lukken denk ik 🙂

 

Goed, dan ga ik het zo proberen, met de powerline adapter niet rechtstreeks verbonden met mijn modem (zoals overal aangegeven), maar rechtstreeks verbonden met mijn acces point op de 1e verdieping. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

Ja, dat zal evengoed werken (wat betreft de netwerkverbinding).

Maar hou er rekening mee dat dit eventueel de "afstand" tussen beide Powerlines kan verhogen, afhankelijk van jouw electriciteitsbekabeling.

 

PS

Ik denk dat je met de Devolo Magic geen LAN aansluiting verliest, gezien deze zelf 2 UTP poorten heeft (interne switch). Je kan dus één van de apparaten die nu op op jouw HGW aangesloten zijn, op de 2de LAN poort van de Devolo aansluiten.

Steek hier ook de Devolo rechtstreeks op het stopcontact, en je modem (of de verdeelstekker) op het ingebouwde stopcontact.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

@delange 

@Ex-Netweter 

Niet alle Magic pwl's hebben 2 utp-aansluitingen (zie hier). Er bestaan ook pwl's (Magic reeks) met drie utp-aansluitingen.

 

In elk geval de hint van @Ex-Netweter  is waarschijnlijk beter dan de aansluiting op het AP (wegens extra afstand).

0 Likes
delange
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?

@janne_man , @Ex-Netweter 

 

Voor zover ik kan zien bevat de adapter die verbonden moet worden met de modem maar 1 UTP aansluiting. Het is de andere adapter die er 2 heeft. Dat betekent dat ik, ofwel toch naar een grotere switch moet gaan, of de adapter toch moet verbinden met mijn acces point.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kunnen Powerline en Access Point tegelijk werken?


@delange  schreef:

@janne_man , @Ex-Netweter 

 

Voor zover ik kan zien bevat de adapter die verbonden moet worden met de modem maar 1 UTP aansluiting. Het is de andere adapter die er 2 heeft. Dat betekent dat ik, ofwel toch naar een grotere switch moet gaan, of de adapter toch moet verbinden met mijn acces point.


Kijk hier eens. (voldoende naar beneden scrollen)

0 Likes