Beantwoorden
Merlin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Smile! Trick or treat? Hoort wie klopt daar? Leesbeest!

Mac filtering Wi-free

Is het mogelijk om MAC filtering te gebruiken op Wi-free?

Ik zou namelijk een paar oude toestellen willen blokkeren zodat die geen gebruik meer kunnen maken van Wi-free.

Ze kunnen/mogen wel nog via het interne Wifi netwerk verbinden met internet.

0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mac filtering Wi-free

Ze zullen zeker niet via WiFree verbinden zolang je geen login en paswoord opgeeft. Je gebruikt die enkel thuis? eens ze zijn ingelogd op je thuisnetwerk nemen die toch niets anders? Of ben ik mis.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mac filtering Wi-free

Dat zou straf zijn; TN biedt haar klanten een dienst aan en de gebruikers zouden dan toestellen kunnen weren door te filteren op MAC-adres. Zo werkt het niet, vrees ik.

 

Maar dan verwijder je TelenetWiFree toch gewoon van de lijst op die oude toestellen. (?) En dan eventueel Telenet Mobile verwijderen of de instellingen aanpassen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Merlin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Smile! Trick or treat? Hoort wie klopt daar? Leesbeest!

Mac filtering Wi-free

Het probleem met WiFree is dat de toegang nu toevallig hetzelfde is als die van hun e-mail gebruiken en die ze dus kennen... Je kan op de toestellen van tegenwoordig trouwens vrij eenvoudig de inloggegevens vinden mits enige moeite te doen.

Ze kunnen en mogen via hun smartphone op WiFree, maar die wordt 's avonds op een afgesproken tijdstip ingeleverd zodat ze niet te lang aan het chatten en/of facebooken zijn.

Een oudere smartphone mag gebruikt worden als wekker en muziekspeler, maar daarmee kunnen ze dus uiteraard ook op WiFree.

Ik wil dus die oudere smartphone kunnen blokkeren op WiFree, anders kan ik ze even goed hun smartphone laten houden gedurende de nacht.

0 Likes
Merlin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Smile! Trick or treat? Hoort wie klopt daar? Leesbeest!

Mac filtering Wi-free

Zo straf zou dat niet zijn.

Waarvoor dienen dan de beveiligingen en MAC-filteringen op je eigen interne netwerk?

Het feit dat ik mijn huishouden voorzie van WiFi wil niet zeggen dat ook zomaar alle toestellen die ik in huis heb op internet mogen.

Ik zelf bepaal zelf welke toestellen van mij/mijn gezin op internet mogen.

Waarom dan niet hetzelfde op WiFree dat toch ook aan accounts gekoppeld is?

Telenet WiFree verwijderen is zinloos. Elke gebruiker kan gemakkelijk opnieuw een verbinding opzetten. Net zo goed als een app opnieuw installeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mac filtering Wi-free

Hier zitten we met een opvoedkundig probleem. Hoever laat je uw kinderen gaan in het zelf verantwoordelijkheid nemen.  We weten zelf hoe we waren toen we kind waren. Het verbodene was nog leuker om te doen. Als je ze later uw autosleutels geeft hoop je ook dat ze zich verantwoordelijk dragen.  Ik weet ook dat grenzen stellen binnen een gezin moeilijk is. Dat was het vroeger en dat is het nu nog meer.

Als je er in slaagt om ze geen wifi verbinding meer te laten maken via WiFree dan zullen ze er wel op een andere manier in slagen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Merlin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Smile! Trick or treat? Hoort wie klopt daar? Leesbeest!

Mac filtering Wi-free

Zoals ik al schreef: overdag hebben ze hun smartphone en kunnen ze doen wat ze willen (zelfdiscipline) en daarin vertrouw ik ze. We hebben ze zelfdiscipline proberen aan te leren.

Het probleem is dat die "o zo leuke 'sociale' media" erg verslavend werken.

Een alcoholverslaafde heeft ook niet altijd een opvoeding gehad zonder (zelf)discipline, toch? En toch is hij/zij verslaafd geraakt.

Het feit is dat ik weet (ben informaticus, dus heb zo mijn trukendoos) dat ze 's nachts nog op chat en facebook zitten via dat bepaalde toestel.

Ik wil dat vermijden door de verleiding weg te halen en dat toestel niet meer op het netwerk toe te laten.

Ze hebben er ook geen probleem mee dat dat toestel geblokkeerd is eens het zover is en ze het weten.

Maar nu vegen ze hun voeten aan zelfdiscipline en gaan toch 's nachts op chat en aanverwante 'omdat het kan'.

De gelegenheid maakt de dief. Niet algemeen toepasbaar, maar in dit geval wel.

0 Likes
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Mac filtering Wi-free

Wanneer het doel is om na een bepaald uur de toegang tot internet te ontzeggen zou je ook eens kunnen kijken voor software op de computer / app voor de smartphone die zulke beperkingen mogelijk maakt. Het installeren van dit ouderlijk toezicht lijkt mij gemakkelijker dan MAC-filtering en heb je uitgebreidere mogelijkheden.


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mac filtering Wi-free

Telenet WiFree maakt geen deel uit van jouw interne netwerk; het maakt deel uit van het openbare netwerk van Telenet. In dat opzicht zou wel degelijk straf zijn dat jij als klant zou kunnen kiezen om daar een MAC-filter in te stellen.

 

Die HGW is overigens niet van jou, maar van Telenet. En als je WiFree wil uitschakelen, dan is dat ok, maar dan kan je zelf geen gebruik meer maken van WiFree. Dat is het principe van geven en nemen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Merlin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Smile! Trick or treat? Hoort wie klopt daar? Leesbeest!

Mac filtering Wi-free

Ik begrijp best dat Telenet WiFree geen deel uitmaakt van mijn interne netwerk en dat het een dienst is van Telenet. Van wie de HGW is maakt eigenlijk niet uit. Het gaat om de instellingsmogelijkheden.

De instellingen waar ik aan kan gelden immers voor het modem dat mij is toegewezen door Telenet. In principe zou ik dus alles wat mijn kant aangaat moeten kunnen instellen, de kant van Telenet heb ik uiteraard geen rechten op en dat is maar goed ook, anders lag Telenet alle dagen uit door wilde instellingen. 😉

Het is ook niet de bedoeling WiFree uit te schakelen, want de gevolgen daarvan ken ik.

Het gaat er mij ook niet om dat dat toestel, dat overigens altijd binnenshuis blijft, overal afgeblokt wordt.

Thuis gaat het toestel via het thuis geplaatste modem op WiFree. Als de MAC-filtering van het interne Telenet WiFi netwerk een toestel de toegang kan weigeren, dan moet het toch ook mogelijk zijn dat datzelfde modem ook de MAC-adressen die thuis op WiFree willen gaan kan afblokken.

Wat er twee straten verderop gebeurt met de WiFree toegang van dat toestel kan mij eigenlijk niet schelen. Ik weet dat ze in dat geval trouwens hun eigen smartphone bij hebben. Dat bepaalde toestel heeft zogezegd pleinvrees.

Het moet kunnen dat een modem een MAC-adres tegenhoudt net zoals een andere router dat kan.

Ik kan op mijn eigen router (die had ik al van voor ik bij Telenet aansloot) ook een soort WiFree gebruiken waarop vrienden en kennissen kunnen aanmelden om op internet te komen zonder dat mijn interne netwerk open en bloot ligt.

Dat had ik al voor Telenet met WiFree begon.

Ik kan echter wel MAC-adressen blokkeren op die router in het 'vrij toegankelijke' WiFi deel.

Ik dacht dat het dus mogelijk ook kon in de WiFree instellingen om daar een MAC-adres te weigeren, enkel op het mij toegewezen modem.

Misschien kan het wel. Er zit toch al een MAC-filter in het modem...

En anders een hint voor Telenet? Mogelijkheid in de volgende firmware?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mac filtering Wi-free

@Merlin- Je hebt al een eigen router, zeg je. Ben je dan niet beter af met een modem-only? Tenminste, als dat voor jou een optie is. Je kan in een Telenet Center die HGW kosteloos inruilen voor een modem-only. Daarvoor moet je geen Business klant zijn. Gewoon de HGW ontkoppelen, meepakken naar een Center en inruilen voor een modem-only die je dan zelf terug aansluit. (Ze moeten er uiteraard wel eentje op voorraad hebben.)

 

En het beste is: je zal nog altijd toegang hebben tot Telenet WiFree. Dat kan ik garanderen, omdat ik zelf ook met een modem-only werk (en ik heb mijn oude modem een tijdje terug kosteloos ingeruild voor een nieuwer model).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Merlin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Smile! Trick or treat? Hoort wie klopt daar? Leesbeest!

Mac filtering Wi-free

sb, bedankt voor de suggestie, maar voorlopig is dat dus geen optie.

Ik heb daar zo mijn redenen voor. Misschien in de toekomst, wie weet.

Toch bedankt voor de info. Is iets om bij te houden. 🙂

0 Likes