Beantwoorden
-Bart-
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Netwerk uitbreiden airport express

Gegroet

Ik wil graag het draadloos netwerk thuis beter maken. Momenteel is het traag, tot grote frustratie van mijn kinderen 😉.

Ik heb een oude airport express met air play die in de woonkamer in het stopcontact en die uiteraard ook is aangesloten op de muziekinstallatie. De AE was draadloos verbonden met een airport extreme, maar dat werkte dus niet.

Ik dacht de oplossing te vinden door het volgende te doen:

De digicorder is met een ethernetkabel aangesloten op de Telenet modem. Die kabel heb ik uit de digicorder getrokken en in een D-Link DGS-1005D gestoken. Van daaruit vertrekt er dan een kabel naar de digicorder en de andere gaat naar de AE.

Het opzet is om de AE nu zo te configureren dat hij via de ethernetkabel is aangesloten op de modem en dan als WIFI-station werkt. In het AE configuratieprogramma kan ik het zo instellen dat er verbinding is tussen de modem en de AE via een kabel. Maar de snelheid blijft traag, net alsof er nog steeds een draadloze verbinding is ipv een ethernetkabel.

Iemand een suggestie? Niet enkel voor een sneller internet, maar vooral voor de huishoudelijnk

0 Likes
2 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Netwerk uitbreiden airport express


@-Bart-  schreef:

De AE was draadloos verbonden met een airport extreme, maar dat werkte dus niet.


Dit heb ik vroeger ook geprobeerd en is inderdaad niet aan te raden. 


@-Bart-  schreef:

Gegroet

Ik wil graag het draadloos netwerk thuis beter maken. Momenteel is het traag, tot grote frustratie van mijn kinderen 😉.

Ik heb een oude airport express met air play die in de woonkamer in het stopcontact en die uiteraard ook is aangesloten op de muziekinstallatie. De AE was draadloos verbonden met een airport extreme, maar dat werkte dus niet.

Ik dacht de oplossing te vinden door het volgende te doen:

De digicorder is met een ethernetkabel aangesloten op de Telenet modem. Die kabel heb ik uit de digicorder getrokken en in een D-Link DGS-1005D gestoken. Van daaruit vertrekt er dan een kabel naar de digicorder en de andere gaat naar de AE.


Dit ziet er goed uit. 


In het AE configuratieprogramma kan ik het zo instellen dat er verbinding is tussen de modem en de AE via een kabel. Maar de snelheid blijft traag, net alsof er nog steeds een draadloze verbinding is ipv een ethernetkabel.

Hier kunnen enkele oorzaken zijn; 

  • De AirPort Extreme is te oud/versleten en kan deze hogere snelheden niet meer aan. 
  • Misschien vanzelfsprekend; maar zit de ethernetkabel van tussen de D-Link Switch & AE in de AE in de juiste Ethernet-poort (de ontvangende)? 
    • Kan je anders eens een screenshot uploaden van de configuratie in de configuratieapp 
  • De internetkabel is versleten 
    • Heb je al eens een test gedaan door de laptop aan de ethernetkabel (die in de Switch gaat) te hangen en een Speedtest te doen? 
    • De draadloze kanalen zitten verstoord 
      • probeer er eens nieuwe 
      • zet het draadloze signaal van de Telenet modem uit via Mijn Telenet 

Andere mogelijke oplossingen; 

  • Bij Telenet kan je 1 gratis Acces Point krijgen. Dit heb ik thuis ook gedaan (AirPort Extreme had ik vroeger ook), we hebben er momenteel 2 (de 2de kost €2/maand) en dit werkt (meestal) zeer goed. 
  • Een nieuwe router kopen (i.p.v. de AE), dan verlies je natuurlijk wel de AirPlay functie, maar hiervoor kan je de AE houden speciaal voor deze AirPlay functie 

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Netwerk uitbreiden airport express

Hoi,

Ik weet niet wat jij traag noemt maar die oude AE heeft een netwerkpoort van 100 mbps en niet van 1000mbps. Dus de theoretische snelheid die je al zou kunnen halen (over de kabel) is 100mbps.

 

Verder heeft ie enkel 2,4ghz wifi. Daar is de theoretische maximum snelheid 300mbps, maar tegelijk heeft deze frequentieband ook veel last van interferentie van andere wifi, microgolf,....

 

Het lijkt me dat je best die AE vervangt.

Ik zou ook de kabel van je modem (die nu in je switch zit) even aan je laptop hangen en daar een speedtest doen, kwestie dat het geen kabelprobleem is. 

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.