@StevenB1 schreef:
Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe zou dit opgelost kunnen worden?
Als dit probleem uitsluitend tijdens de piekuren (17u tot 24u) voorvalt, dan is de oorzaak mogelijks een volledige verzadiging van de node in je wijk waardoor er onvoldoende bandbreedte per gebruiker beschikbaar is. De bandbreedte op coaxkabel deel je namelijk met heel je buurt en tijdens de kerstvakantie verbruiken veel meer klanten meer bandbreedte 's avonds onder andere door videostreaming (Telenet TV-box opnames en Terugkijk TV, Netflix, VRT MAX,...).
In dat geval is er geen directe oplossing. Op langere termijn kan netwerkbeheerder Wyre wel een netwerkaanpassing in je wijk doorvoeren om de beschikbare bandbreedte per gebruiker te verhogen.
Als dit effectief een piekuurprobleem is op coaxkabel, dan is overstappen naar een internetprovider die gebruikmaakt van een DSL- of fibernetwerk de enige snelle oplossing.
Een andere mogelijkheid zijn storingen op het coaxkabelnetwerk, dan kan je op je internetverbinding tijdens die storingen "packet loss" vaststellen.
Je kan best eens met een laptop rechtstreeks met een netwerkkabel aangesloten op de Telenet-modem testen of er packet loss op je internetverbinding voorkomt.
Packet loss kan je testen met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr/#packet-loss_...
Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.
Als je packet loss vaststelt, moet je de klantendienst vragen om na te kijken of er storingen op de modem voorkomen. In dat geval moeten ze een Telenet-technicus ter plaatse sturen om het probleem te proberen verhelpen.