Beantwoorden
Tim05
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Onvoorspelbare periodes van lage snelheid

Ik heb een WIGO-abonnement, modem type CH8568LG, aangevuld met 3 nodes TP Link Deco X50. Doorgaans is de internetsnelheid prima: 450Mbps down en 25Mbps up, gemeten met speedtest.net. Deze snelheden heb ik zowel met bekabelde desktop als op laptop en smartphone via Wifi. De desktop-kabel komt rechtstreeks van de Telenet-modem.

Sinds een paar weken zijn er echter momenten waarop de snelheid drastisch zakt tot 10-20Mbps down of minder, ook weer op elk toestel, bekabeld en via Wifi. Gewoon wachten levert niks op, de snelheid wordt pas weer normaal als ik de modem opnieuw start. Dan loopt het weer goed voor een dag of meerdere dagen, en dan gaat het opnieuw mis. De momenten waarop het gebeurt zijn niet per se piekmomenten. Het gebeurt net zo goed tussen 10-16u op een weekdag, als in het weekend op zondagvoormiddag of een weekdag 's avonds. Als ik de Telenet-app raadpleeg is er daarin geen sprake van een algemene storing. 

Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn, of wat ik eraan kan doen. De modem resetten natuurlijk, maar het lijkt me nu niet de bedoeling om dit quasi dagelijks te moeten doen. Iemand gelijkaardige ervaring of enige suggesties? 

Met dank, Tim.

8 reacties
luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Dit is een tijdelijk probleem is gekend een overbelaste Noot kast telenet 

Door dat er veel gebruikers op de kabel zitten , de laatste tijd zijn er veel budget klanten bijgekomen op netwerk 

om iedereen internet te geven wordt alles mooie verdeeld over de 4 aanbieders 

Zelf kan je niet veel doen wachten tot ze het probleem aanpakken 

Hoelang duurt het geen idee , de werken inplannen en mensen vinden is niet gemakkelijk deze tijd 

Janneke_Dust
Experienced Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Zeg ook eens welke netwerktoestellen je hebt in uw lokaal netwerk.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tim05
Freshman Beetjesweter

Dankjewel voor het antwoord!

Als het probleem veroorzaakt wordt door een overbelaste kast, is het dan logisch dat de snelheid weer normaal is zodra ik de modem reset?

Als antwoord op Jean:

In mijn Wifi-netwerk zitten enkel die drie mesh-nodes TP-link Deco X50, zoals vermeld in mijn originele post. In het bekabelde netwerk zit er nog een TP-Link TL-SG108 switch voor de desktop. 

Janneke_Dust
Experienced Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Hoe zijn de 3 DECO X50 aangesloten en hoe zijn deze ingesteld (router of accespoint)

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Michiel6661
Professional Beetjesweter
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Dag Tim,

Vorig jaar hadden wij hier hetzelfde probleem met een oudere modem (Modem: CH7465LG-TN). Toen het echt te veel werd hebben we eens contact opgenomen met Telenet en die wist ons te melden dat dat een gekend probleem was bij dat type modem. Wij hebben dan een nieuwe modem (CH8568LG) gekregen en sindsdien is dat specifiek probleem weg. Nu ik zie dat jij wel dezelfde modem hebt als wij nu hebben, maar misschien helpt het toch om de modem nogmaals te vervangen...

Tim05
Freshman Beetjesweter

De Deco's zijn bekabeld aangesloten, rechtstreeks op de Telenet-modem. Voor zover ik weet zijn ze als accesspoint ingesteld. 

Tim05
Freshman Beetjesweter

Dankjewel voor de suggestie! Als het blijft voortduren lijkt me dat zeker een mogelijkheid...

RedsFan
Freshman Meerweter
Goed bezig! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Daar heb ik wel mijn twijfels bij dat deze Modem: CH7465LG een gekend probleem heeft, wetende dat hun dochterbedrijf Base met deze modems werkt . . . dan zouden ze enorm veel klachten hebben toch ?!

Yow