Beantwoorden
JohanVandewalle
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Ik woon in een modern huurappartement op de 2de verdieping. Vloeren en plafonds zijn in gewapend beton (Wifi geraakt er niet door). Het meterlokaal van het gebouw is op het gelijkvloers (er zitten dus 2 gewapende betonplaten tussen). In het meterlokaal staan de digitale elektriciteitsmeter van Fluvius en de analoge watermeter van Pidpa.

Ik heb een HomeWizard P1-meter aangesloten op mijn digitale meter in het meterlokaal (de P1 poort van de meter is in gebruik) en een digitale watermetermodule van HomWizard op mijn analoge watermeter gemonteerd. Om beide meters te verbinden met de HomeWizard app op mijn iPhone. Bij het koppelen vraagt de app om de meter in koppelmodus te zetten (de led-ring wordt dan blauw). Daarna verbind je modem zich met de tijdelijke SSID van de meter. Vervolgens vraagt de HomeWizard app om je Wifi te selecteren. In het meterlokaal zie ik die vanwege de gewapende betonplaten niet en als ik manueel de SSID en het paswoord invoer lukt de verbinding ook niet. De P1-met en de Watermeter gebruiken enkel de 2.4 GHz band om de koppeling in orde te brengen. Eens dat gebeurt is kunnen ze ook op de 5 GHz band werken. Ik heb de nieuwe 

Mijn modem is F@ST3896LG-TN met Docsis 3.1 Wifi6 (docsis) en ik heb ook Mesh in het appartement (een 360 POD van Telenet en 2 Zyxel AccesPoints WX3100-TO Dual-Band wireless AX1800 Gigabit Extenders: één is met een ethernetkabel verbonden met de F@ST3896LG-TN modem/router, de andere steekt gewoon in het stopcontact). Ik kan in de instellingen van de modem niet meer één van beide bands uitschakelen maar kan wel de Wifi in zijn geheel uitschakelen.

Ik heb geprobeerd met een TL-WPA7617 Kit (TP-Link CPL AV1000 Powerline AC Wi-Fi Kit Gigabit) met de ene als Accesspoint met een RJ45-kabel verbonden met de Telenet F@ST3896LG-TN router in het appartement en de andere (TL-WPA7617) zonder ethernetkabel als WiFi extender in het meterlokaal. Die laatste is in een stopcontact in het meterlokaal (dat van de gemeenschappelijke digitale Fluvius-meter komt) geplugd, terwijl die in het appartement in een stopcontact op mijn eigen meter is ingeplugd. De TL-WPA7617 in het meterlokaal kan geen verbinding maken met die in het appartement (de Wifi werkt dus niet, terwijl als ik hem op het appartement inplug hij dat wel doet). Ook manueel verbinden met de Telenet F@ST3896LG-TN router in het appartement of met de Wifi ervan lukt niet. Is dat omdat het digitaal signaal van de Powerline gestopt wordt door de 2 Fluvius-meters?

Iemand een idee hoe ik toch Wifi in het tellerlokaal krijg? Een ethernetkabel naar beneden trekken of een stroomkabel om een stopcontact aan mijn eigen teller te hangen (de zekeringkast hangt in het appartement) kan niet want als huurder mag je dat niet doen.

26 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2847
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

De overheid legt de digitale meter op Pidpa kan dit niet opzij leggen

Raar als je de vraag stelt om een nieuwe meter moet er 1 komen

Je kan als klant niet zelf een aanbieder kiezen voor water

Zou toch nog eens contact nemen met Pidpa via telefoon en e-mail  wordt er geen antwoord op geven geef het door aan de

ombudsdienst water  deel dit mee aan Pidpa  ook in geval van een lek of kapot meter kan je niet voor de kosten opdraaien omdat je een digitale meter wou

https://www.vlaanderen.be/klacht-over-uw-waterbedrijf  

 

Wat het meer zal zijn dat Pidpa zal moeten stoppen en overgenomen wordt door de andere en zal geen extra kosten niet meer willen maken

je ziet dat veel aanbieders 1 groep worden

Dit hebben wij meegemaakt 2 keer al overgenomen nu zitten we bij de watergroep en volgende maand hebben we ook een digitale watermeter

en is van moeten geen keuze

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal


@JohanVandewalle  schreef:

Er ligt gelukkig wel een UTP-6 twisted pair kabel van de het tellerlokaal naar een telefoonaansluiting in het appartement. Daarvan zijn 2 draden (het blauw + blauw/wit paar) aangesloten op de a en b contacten van het Belgacom telefoonstopcontact in het appartement. Er zijn dus 3 paren vrij (groen + groen/wit, oranje + oranje/wit en bruin+ bruin/wit) dat geeft dus genoeg aders om de RJ12-verbinding aan te leggen. Het enige probleem is dat er 5 van die kabels aankomen in het tellerlokaal (1 voor elk appartement) en dat die zeer slecht gemarkeerd zijn


Je kan inderdaad de 3 vrije paren perfect gebruiken om er een RJ12 (6P6C) connector op te knijpen 😊.

Het identificeren van de juiste kabel kan toch maar een kleine hindernis zijn?

Zet boven in je appartement een spanning op één van de vrije paren (vb groen + groen/wit) - eventueel doorverbinden met het live telefonie paar - en meet dan beneden op welke kabel je spanning ziet op het groen + groen/witte paar 🤗

 

PS.

Een andere mogelijkheid is ook dat je de 3 vrije paren gebruikt om er een WiFi AP op aan te sluiten?

Met 2 paar heb je genoeg voor een perfect werkende 100 mbit/s verbinding (en het 3de paar kan je gebruiken voor de voeding).

Een zelf geknutselde POE oplossing 😃

  • RJ45 stekker met oranje/wit + oranje op 1 + 2 en groen/wit + groen op 3 + 6
  • bruin/bruinwit = voeding AP

Dan heb je WiFi in de kelder en een oplossing voor de homewizzard P1 + waterteller ??

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal


@flip1953  schreef:
Een andere mogelijkheid is ook dat je de 3 vrije paren gebruikt om er een WiFi AP op aan te sluiten?

Met 2 paar heb je genoeg voor een perfect werkende 100 mbit/s verbinding (en het 3de paar kan je gebruiken voor de voeding).


Gezien je een stopcontact hebt in de omgeving van de tellers, heb je dus geen "PoE" nodig

Gewoon 2 vrije paren gebruiken op een RJ45 stekker (1+2 en 3+6) en je kan er een AP op aansluiten (100 mbit/s).

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 290
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

als het een gedeelde kelder is is het iets veiliger er geen bekabeld ethernet binnen te brengen en dus de p1 poort naar boven te verlengen, maar in het geval van de watermeter moet dat dan wel. je kan dan opteren om het 100 mbit accespoint boven aan een aparte router aan te sluiten. andere manier ( waterkansje) is een powerline van oude generatie te zoeken , homeplug 1.0 of misschien homeplug av , met wat geluk geraakt die wel tot daar

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7797
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Conclusie: Niets dan voordelen met de digitale watermeter voor de consument????????????Dat willen ze ons doen gelovenmaar de praktijk is toch anders.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 290
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

ja dat zeg ik niet, in dit geval is het een eigen digitale meter voor het water. voordat er een verplichte meter komt. 

via eigen systeem enkel zelf kunnen inzien beste systeem naar mijn mening.  als ze extern de watermeter de kwartierwaarden kunnen uitlezen moet deze data wel erg veilig bewaard worden.

alleszinds als ze dat doen wil ik alleszinds ook deze data zelf beschikbaar hebben hopelijk dan ook via de p1 poort.

dit is nog niet eens zeker dacht ik van farys verstaan te hebben. deze hadden ook test op de planning dacht ik maar de persoon aan de telefoon kende er geen details van

misschien dus ook enkel maandelijks verbruik zichtbaar vrijgegeven voor zowel de watermaatschappij als de klant, via online portaal en niet live zoals de elektriciteit

offtopic maar heeft er iemand reeds een en details hierover?

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2847
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Als je een lek hebt is dat gemakkelijk

Je kan alles goed opvolgen je ziet het soms niet de koelkast lekt water

of je heetwaterkraan is defect soms zijn kleine dingen die groot kunnen worden zeker op de factuur

Alle kleine beetjes helpen

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2847
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Wat wel opvalt dat de laatste jaren er enorm bespaard is geweest op alles

De mensen werden verplicht om zuinig om te springen

Maar nu blijft dit duren dan hoor je record van bijna geen gas verbruik  en bijna geen stroom verbruik

Maar de kosten blijven door lopen bij fluvius dus ze hebben  alles moeten opslaan om de kosten te dekken

We kunnen  de mensen begrijpen een extra vakantie is altijd leuk en je bespaard nog eens mee

Nu zeker kan je alles perfect volgen op je telefoon  alleen zullen de 15 min overzicht beter moeten doen dit staat nog niet perfect  op punt

en zeker het Dynamisch tarief dat zeker nu nog op niets trekt

Er is nog veel werk bij fluvius

 

JohanVandewalle
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Ik heb geprobeerd om de 3 vrije paren van de Belgacom-UTP-kabel te gebruiken om een RJ12 verbinding te leggen tot aan P1-poort van de Fluvius digitale elektriciteitsmeter. Dat lukte zonder probleem (ik heb de draadjes van de Belgacom-UTP-kabel vast gesoldeerd aan die van mijn verlengkabel en er dan een krimpkous over getrokken. Hetzelfde heb ik gedaan met de Belgacom-UTP-kabel in het appartement. Allen heb ik daar rechtstreeks een RJ12-stekker op gezet (zonder verlenging). Op die RJ12-stekker heb ik dan de RJ12 female/female connector (met 6 aders)  geplugd (omdat de P1-meter van HomeWizard reeds een RJ12-male stekker heeft om het rechtstreeks zonder tussendraad in de P1-poort van de Fluvius-meter te pluggen). Ik heb dus de HomeWizard P1-meter in het andere uiteinde van die connector geplugd.

Uiteraard lukte het dan om de HomeWizard P1-meter te verbinden met mijn Telenet Wifi (de P1-meter hing dan 20 cm van de Telenet-router. Maar het signaal dat vanuit de P1 poort van de Fluvius meter vertrekt is veel te zwak om die afstand (25 à 30 m) te overbruggen. HomeWizard gaf dus aan dat er geen gegevens werden ontvangen).

Dat komt overeen met de info op de Fluvius website die zegt dat de maximale kabellengte voor de P1-poort 3 m is.

Er bestaat een alternatief: een P1-splitter met ingebouwde versterker in de P1-poort van de Fluvius meter pluggen. Ik heb er 2 gevonden die dat kunnen:

  1. De Active P1-splitter van Home Wizard zelf (heeft 1 input RJ12-poort en 3 output RJ12 poorten) en versterkt volgens de website het signaal met 500 %. Maar of dat genoeg is om de afstand van 25 à 30 m te overbruggen weet ik niet. Volgens hun chatbot zou dat moeten lukken maar een garantie geven ze niet. Kostprijs € 27,95 + € 3,95 voor de verzending = € 31,90.
  2. De Cedel P1 Verlengmodules (2 modules met een RJ12-poort en een RJ45-poort, 1 module komt dan vlak bij de Fluvius meter, de andere vlak bij de Telenet-router. Je verbind beide verlengmodules met een UTP-Cat5 of Cat6 kabel (via de RJ45 poorten). De maximale kabellengte voor de UTP-kabel is 100 m (met garantie). Kostprijs: € 59,95 + € 4,50 verzending = € 64,45

Dat is me te duur maar wie het geld er voor over heeft kan het zo alvast oplossen.

JohanVandewalle
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Uiteindelijk heb ik voor een alternatieve oplossing gekozen en ze werkt:

Ik heb de bestaande UTP-kabel van Belgacom gebruikt (ik heb die toch niet nodig omdat ik Telenet heb). Dit zijn de stappen die ik gevolgd heb:

  1. in het appartement op de tweede verdieping:
    • de Belgacom-UTP-kabel losmaken van de Belgacom telefoonstekker;
    • een RJ45 stekker op die UTP-kabel knellen;
    • die RJ-45-stekker in één van de 3 RJ45 1 GB poort van de Sagem Telenet-router steken (in de 2.5GHz poort lukt het niet)
  2. in het meterlokaal op het gelijkvloers:
    • de Belgacom-UTP-kabel losmaken van de Belgacom verdeeldoos;
    • een RJ45 stekker op die UTP-kabel knellen;
    • die RJ45-stekker in de RJ45-poort van mijn TP-Link TWA7617 Powerline Extender met Wifi steken;
    • de TP-Link TWA7617 Powerline Extender met Wifi in het stopcontact van de gemene delen steken;
    • pairing met de Telenet-router is niet nodig (zo kan de TP-Link een ander Wifi SSID hebben dan de Wifi in het appartement), 5.0 GHz Wifi uitschakelen, 2.4 GHz Wifi inschakelen (paswoord beveiligd natuurlijk met een paswoord van 20 karakters of meer waar zeker hoofdletters, kleine letters, getallen en speciale tekens moeten inzitten, geen bestaande woorden en geen oplopende cijferreeksen), Guest Wifi (zowel 2.4 GHz als 5.0 GHz) uitschakelen.
  3. Testen Wifi met smartphone in het meterlokaal: Verbinding lukt op 2.4 Ghz.
  4. Verbinden HomeWizard P1-meter en HomeWizard Watermeter in het meterlokaal:
    • Open de HomeWizard app op de smartphone;
    • Klik op instellingen (tandwieltje rechtsboven);
    • Klik op Meters;
    • Klik op de P1-meter;
      • Klik op Andere Wifi-instellen;
      • Zet de P1-meter in koppelingsmode (druk op de knop tot de ringvormige led blauw wordt);
      • Bevestig je smartphone te verbinden met de Wifi van de P1-meter;
      • De gegevens van de P1 meter worden ingelezen in je smartphone;
      • Zodra de app vraagt je Wifi te selecteren, selecteer je de Wifi van TP-Link in het meterlokaal en voer je de logingegevens in (username en wachtwoord);
      • De P1-meter verbindt zich dan met je TP-Link Wifi op 2,4 GHz;
      • Ga terug naar het Menu Meters in de HomeWizard app op je smartphone;
    • Klik op de Watermeter;
      • Klik op Andere Wifi-instellen;
      • Zet de Watermeter in koppelingsmode (druk op de knop tot de ringvormige led blauw wordt);
      • Bevestig je smartphone te verbinden met de Wifi van de Watermeter;
      • De gegevens van de Watermeter worden ingelezen in je smartphone;
      • Zodra de app vraagt je Wifi te selecteren, selecteer je de Wifi van TP-Link in het meterlokaal en voer je de logingegevens in (username en wachtwoord);
      • De Watermeter verbindt zich dan met je TP-Link Wifi op 2,4 GHz;
      • Ga terug naar het Menu Meters in de HomeWizard app op je smartphone;
    • Sluit de instellingen in de HomWizard app;
    • Je kan nu de gegevens van de P1-meter (en dus ook die van de gasmeter) en de Watermeter in de app bekijken (grafieken met de huidige waarde, per dag, per week, per maand en per jaar) en ze exporteren naar een CSV-bestand.

2. 

JohanVandewalle
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Nog een paar foto's vergeten in de oplossing:

De ringvormige led op de HomeWizard meters heeft 3 kleuren:

  • groen: alles OK, verbinding met Wifi en data wordt geregistreerd;
  • rood: probleem met Wifi (knippert aan uit), of probleem met dataontvangst (permanent aan);
  • blauw: koppelingsmode.

TP-Link WPA7617 vooraanzichtTP-Link WPA7617 vooraanzichtTP-Link WPA7617 zijaanzichtTP-Link WPA7617 zijaanzichtHomeWizard P1-meter op Fluvius Digitale meterHomeWizard P1-meter op Fluvius Digitale meterHomeWizard Watermeter op analoge Pidpa watermeterHomeWizard Watermeter op analoge Pidpa watermeter

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 290
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

fijn om te mogen lezen dat en hoe het verder nog gegaan is

doe dan mogelijks  eventueel juist nog een druppeltje superlijm op de wps-koppel pairing knop van de powerline en klaar , aangezien je enkel het wifi gebruikt, en het hele geval toch in je eigen thuisnetwerk zit niet op een aparte router. normaal vrijwel niet echt nodig maar ik geef het maar mee