Beantwoorden
Ingels
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Netjes! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Problemen met router

Hallo daar, 

Sinds enkele maanden zijn er al heel wat problemen geweest met de standaard router van telenet. 

CBN
Model: CH6643E
Internet: WIGO Internet Fiber



Het Probleem

Oplopend vertraagd internet over een periode van 1-3 maanden. In het begin is de WIFI helemaal in orde met snelheden tussen de 40-80 MB /s & snelheden van 40-60 MB /s op langere afstanden. Het probleem begint zich te manifesteren na enkele weken wanneer een verlies in snelheid duidelijk begint op te vallen. Uiteindelijk komt er een dag dat je plots aan snelheden van 1 MB /s surft tot je uiteindelijk zelf aan 0.25 MB /s geraakt.

Wat mij opvalt tijdens de hele periode is dit:

  • Het internet valt voor 1-2 seconden uit elk uur. Dit is enkel op te merken wanneer je op dat moment een pagina aan het laden bent. De disconnectie wordt niet vastgesteld met het wifi error.png icoontje op je pc of op de router zelf. Wat mij wel opvalt is dat je ongeveer aan de helf van de internet snelheid werkt de volgende 5 minuten. Dit is niet alleen een WIFI probleem want zelf met de kabel komt dit probleem voor.
  • Na enkele weken valt de router regelmatig uit. Soms is het enkel geen internet toegang wifi error.png maar regelmatig valt de router helemaal weg van het net wifi no.png. Na 3-15 minuten is het internet terug stabiel. Dit probleem is te zien op de router zelf waar alle lampjes wegvallen en terugkomen (met andere woorden de router start opnieuw op).
  • Uiteindelijk trekken we de stroom van de Router even uit. Na 10 minuten steken we ze terug in. Na een half uur surfen we terug op onze normale snelheid van 40 - 80 MB /s voor enkele weken.

We hebben het probleem al een tijdje kunnen controleren met het in & uittrekken van de router. Maar dit is geen permanente oplossing. Iemand die een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn?

 

Tags (3)
0 Likes
4 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Problemen met router

1. Even bellen met de helpdesk om je router online te testen

2. Als het probleem blijft, je router gaan inwisselen voor een nieuwe...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5240
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Problemen met router

Met welke software test je deze snelheden? Is dat enkel via WiFi of heb je ook al eens een test uitgevoerd waarmee je met kabel verbonden bent?

 

Volgens mij ben je mis wat de eenheden betreft. Als ik het goed voorheb, dan biedt WIGO 200Mbps downloadsnelheid, juist? Volgens deze site is dat gelijk aan 23,8MiB/s (of 25MB/s). Ik weet niet wat je bedoelt met "MB /s", maar we praten duidelijk over iets anders.

 

80MB/s = 640Mbps, dat halen zelfs business klanten niet eens.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met router


@sb schreef:

80MB/s = 640Mbps, dat halen zelfs business klanten niet eens.


Bijna,

Met de nieuwste corporate fibernet gaan ze toch al naar 500 Mbps down en 50 Mbps up. Smiley Erg vrolijk

Dit terzijde.

Je hebt gelijk. Nog veel mensen weten het verschil niet tussen B (Byte) en b (van bit)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
spillemw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Problemen met router

Als je zegt dat je tegen 60-80 Mbps surft wil dat zeggen dat je waarschijnlijk de 5 Ghz band gebruikt.

Het probleem zit waarschijnlijk bij de router maar zou ook bij je PC of tablet kunnen liggen.  Om dat uit te sluiten zou je je PC (en liefst meer dan 1 PC) rechtstreeks met de modem moeten verbinden en zien welke snelheid je dan haalt.

Het is niet abnormaal dat een modem een tijd goed werkt en dan niet meer.  De router bouwt problemen op.  Na een tijdje beginnen die problemen de cpu zodanig te belasten dat de snelheid omlaag gaat.  Rebooten herstart het proces weer.

Dus probeer bovenstaande eens en ga je modem dan omruilen (ik gebruik modem en router hier door elkaar hoewel het eigenlijk niet hetzelfde is - maar zit toch in 1 doos bij Telenet voor particulieren tenzij je (zoals ik) een modem vraagt die NAT translation kan).

0 Likes