24785
netweters
|
152663
antwoorden
|
20729
vragen
|
Hallo daar,
Sinds enkele maanden zijn er al heel wat problemen geweest met de standaard router van telenet.
CBN
Model: CH6643E
Internet: WIGO Internet Fiber
Het Probleem
Oplopend vertraagd internet over een periode van 1-3 maanden. In het begin is de WIFI helemaal in orde met snelheden tussen de 40-80 MB /s & snelheden van 40-60 MB /s op langere afstanden. Het probleem begint zich te manifesteren na enkele weken wanneer een verlies in snelheid duidelijk begint op te vallen. Uiteindelijk komt er een dag dat je plots aan snelheden van 1 MB /s surft tot je uiteindelijk zelf aan 0.25 MB /s geraakt.
Wat mij opvalt tijdens de hele periode is dit:
We hebben het probleem al een tijdje kunnen controleren met het in & uittrekken van de router. Maar dit is geen permanente oplossing. Iemand die een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn?
Met welke software test je deze snelheden? Is dat enkel via WiFi of heb je ook al eens een test uitgevoerd waarmee je met kabel verbonden bent?
Volgens mij ben je mis wat de eenheden betreft. Als ik het goed voorheb, dan biedt WIGO 200Mbps downloadsnelheid, juist? Volgens deze site is dat gelijk aan 23,8MiB/s (of 25MB/s). Ik weet niet wat je bedoelt met "MB /s", maar we praten duidelijk over iets anders.
80MB/s = 640Mbps, dat halen zelfs business klanten niet eens.
@sb schreef:80MB/s = 640Mbps, dat halen zelfs business klanten niet eens.
Bijna,
Met de nieuwste corporate fibernet gaan ze toch al naar 500 Mbps down en 50 Mbps up.
Dit terzijde.
Je hebt gelijk. Nog veel mensen weten het verschil niet tussen B (Byte) en b (van bit)
Als je zegt dat je tegen 60-80 Mbps surft wil dat zeggen dat je waarschijnlijk de 5 Ghz band gebruikt.
Het probleem zit waarschijnlijk bij de router maar zou ook bij je PC of tablet kunnen liggen. Om dat uit te sluiten zou je je PC (en liefst meer dan 1 PC) rechtstreeks met de modem moeten verbinden en zien welke snelheid je dan haalt.
Het is niet abnormaal dat een modem een tijd goed werkt en dan niet meer. De router bouwt problemen op. Na een tijdje beginnen die problemen de cpu zodanig te belasten dat de snelheid omlaag gaat. Rebooten herstart het proces weer.
Dus probeer bovenstaande eens en ga je modem dan omruilen (ik gebruik modem en router hier door elkaar hoewel het eigenlijk niet hetzelfde is - maar zit toch in 1 doos bij Telenet voor particulieren tenzij je (zoals ik) een modem vraagt die NAT translation kan).