Speed issues kunnen meerdere oorzaken hebben.
Ik zie de suggestie om op ander punt in de dag te testen, cf shared medium en drukker op bepaalde periodes. Dat is zeker een mogelijke oorzaak, maar zou dan verwachten dat zich dat gewoon af en toe eens voordoet, en niet permanent tussen bvb 7 en 9 PM, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk, dus meer dan waarschijnlijk is de oorzaak elders te zoeken, wel easy om eens snel te testen natuurlijk.
Een speedtest gaat beinvloed worden voor meerdere dingen:
1. de modem. werkt die naar behoren, alle kanalen beschikbaar enz, in faulty state geraakt, .... Eerste eenvoudige ding dat je an doen is de modem eens eeen reboot te geven
2. gebruikte speedtest. ook de gebruikte speedtest heeft een invloed, server overbelast, niet goed werkend, .... Easy check hier: gebruik eens andere speedtest en/of herhaal de speedtest een paar keer direct na elkaar
3. gebruikte test device. elke device kan ook beperkingen introduceren, bvb na driver update, door update van virusscan (als er eentje actief is), .... Vreemde is datje aangeeft zowel met wored als wifi degradatie te zien, gebruik je dan dezelfde host voor beide testen of niet ?
4. wifi specifiek. Zowel omgeving als gebruikte host kunnen hun impact hebben, veel congestion in je buurt/huis, drukke buurt, zelfs een nieuwe wifi unit bij de buren kan dat introduceren. extra installs in je home gebeurt in buurt vd modem ? (digitale meter, die lte ingress kunnen veroorzaken, zonnepanelen omvormer die slecht geconfigureerd werd door de installatuer, ...)
Anyway, vele mogelijkheden. Best ook eens Tln zelf bellen misschien, die kunnen een speedtest lanceren vanop de modem, zodat je alvast kan uitschakelen of de modem zelf, of achterliggende coax netwerk, het probleem is, dan moet je alvast niet op zoek naar dingen in je eigen huis en zal de modem vervangen moeten worden in geval van modem defect, of moet er interventie gebeuren op acherliggende coax netwerk.