25.190
netweters
|
155.213
antwoorden
|
21.006
vragen
|
Hallo allemaal, ik heb een vraag over VPN met een raspberry.
Ik heb deze tutorial gevolgd: https://www.youtube.com/watch?v=rtUl7BfCNMY
Daarmee heb ik mijn Raspberry Pi 4 kunnen instellen als VPN met WireGuard. Het probleem is echter dat, hoewel ik verbinding kan maken met de VPN via de app op mijn telefoon, ik daarna geen toegang meer heb tot het internet of mijn lokale netwerk. Ik heb dit getest door te proberen contact te maken met mijn lokale webserver of iets op te zoeken via de browser, maar er is dan geen verbinding.
Mijn Raspberry Pi zelf heeft wel internettoegang en ik kan er ook via SSH op inloggen.
Maar ik ben niet zo goed met netwerken en begrijp niet waarom het niet werkt. Ik heb de gevraagde poort ook geforward via telenet (doormezelf via de gui en dan door helpdesk), maar als ik de poort test met deze tool krijg ik een timeout:
https://dnschecker.org/port-scanner.php
Wanneer ik het commando sudo wg uitvoer, zie ik mijn telefoon wel als peer verschijnen.
Wat me ook is opgevallen: zolang mijn telefoon nog op wifi zit (dus hetzelfde netwerk als de VPN), werkt alles wél.
Kan iemand mij helpen met dit VPN-probleem?
Ik heb de video (nog) niet bekeken, maar gebruik altijd deze als ik het opnieuw moet instellen:
Wat meer informatie kan nooit kwaad:
- Hoe is je thuisnetwerk ingesteld? Welke modem heb je? Gebruik je een eigen router (welke)?
- Welk OS op je RPi? Hoe heb je de VPN geïnstalleerd? PiVPN?
- Welke smartphone? Welk OS (versie)? Heb je de WireGuard app gebruikt om je smartphone (via QR code) toe te voegen?
Als je een eigen router hebt, dan werk je met een dubbele NAT en moet je niet alleen in de router portforwarding in te stellen, maar ook in de router.
Sommige netwerken blokkeren VPNs, dus testen doe je best via een gekend netwerk (familie) of gewoon via een mobiel netwerk.
De poort (UDP 51820) scannen heeft geen nut; WireGuard zal enkel reageren als je met een gekende gebruiker verbinding maakt.
Dat je wél kan verbinden als je op dezelfde WiFi is logisch, omdat beide toestellen zich dan binnen hetzelfde netwerk bevinden en portforwarding dan overbodig is.
Mijn gok is dat je met een eigen router werkt en daar geen portforwarding hebt ingesteld.
- Hoe is je thuisnetwerk ingesteld: weet ik niet goed hoe ik moet beantwoorden, ik weet dat we verschillende switches hebben en wifi versterkers.
-Welke modem heb je: CH8568LG
-Gebruik je een eigen router (welke): denk ik niet, ik vind thuis enkel switches. Ik denk dat mijn modem zowel een router als een modem is.
- Welk OS op je RPi: Raspberry lite (x64)
-Hoe heb je de VPN geïnstalleerd: files van een github gedownload en dan een shellcommand uitgevoerd, ik moest ook een gratis subdomain nemen om het te laten werken
-PiVPN: denk ik niet
- Welke smartphone: Samsung Galaxy FE20
-Welk OS (versie): Android 13
-Heb je de WireGuard app gebruikt om je smartphone (via QR code) toe te voegen: ja
Het is wel belangrijk te weten hoe je netwerk in elkaar steekt en of je een eigen router hebt of niet. Als je die niet hebt, dan zou het mss kunnen zijn dat je RPi geen vast (intern) IP heeft en dat dit intussen veranderd is. Maar dan zou het niet werken via je thuisnetwerk.
Dus een andere mogelijkheid is dat je porforwarding niet correct hebt ingesteld. Niet de juiste poort. TCP ipv UDP, verkeerd IP-adres van de RPi, ...
Kan je een screenshot maken van de portforwarding instellingen en die hier posten?
mijn RPi heeft altijd 192.168.0.135. Ik heb ook vastgesteld dat we geen eigen router hebben.
Je screenshot moet nog goedgekeurd worden. Je instellingen zouden als volgt moeten zijn:
Lokaal IP-adres: 192.168.0.135
Externe poort: 51820 - 51820
Interne poort: 51820 - 51820
Protocol: UDP