Beantwoorden
PeterBonne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het poteniteel van een goede wifi via powerline.  Ik heb een All-internet abonnement, met een CH7465LG-TN modem.  De ingebouwde wifi geeft me een mooie 260 Mbps op m'n smartphone.  Maar omdat die niet al te ver rijkt, heb ik een powerline in gebruik.
Op aanraden van een Telenet winkel (sic) heb ik een Devolo set, een magic-1 setup, die ik met UTP aansluit op de telenet modem (Devolo-393). Ik heb dan 2 accespoints erbij (Devolo-334).  Deze geven slechts gemiddeld 30 Mbps, met een uitzondering tot 60 Mbps, en regelmatige dropouts.  De performatie is dus ondemaats, en ook de dropouts geven voor sommige toestellen (voornamelijk TV) ook problemen.
Heeft het voor mij zin om over te schakelen naar de telenet powerlines?  Zijn deze performanter en stabiel ? Of is er een alternatief om gebruik te kunnen maken van de hogere snelheden die de modem aanbiedt ?  (Bekabelen is helaas geen mogelijkheid)

Tags (1)
0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

@PeterBonne  Powerline met de eventuele bijhorende wifi is een alternatief voor UTP kabel. Maar... zoals alle alternatieven is het bijna nooit zo goed als het origineel. Bij Powerline heb je al de verliezen die je eventueel kan maken op je electriciteitsnetwerk en tel daarbij uw Wifi verliezen en dat kan aardig oplopen.

Ik vrees dat de Telenetpowerlines ook geen oplossing zullen bieden. Het enig alternatief dat ik kan bedenken is een Mesh netwerk. Dus een Mesh router met meerdere satellieten die binnen elkaars bereik moeten staan. Dit in combinatie met de CV8560E modem/router van Telenet. Reken dan wel op een uitgave van +-300€ of meer.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

De huidige powerlines van Telenet volgen dezelfde technologie en zijn in principe compatibel met de Magic 1 en 2 reeksen van Devolo.

Gebruik geen enkele powerline in een stopcontacten van een verlengsnoer.

Test de snelheid als je uw laptop of pc met een netwerkkabel verbindt met de Wifi powerline.

Is dat een hogere snelheid, geef dan (als de setup het toelaat) een verschillend SSID voor het 2,4 en 5 GHz signaal in de Devolo. Doe een snelheidstest via wifi met hetzelfde toestel als hiervoor, maar nu niet meer verbonden met een kabel enkel met Wifi. Doe dat op beide frequenties.

 

Als uw snelheid overal traag blijft kan dit overwegen.  Als je nog geen gratis powerbooster huurt van Telenet, dan kan je nog altijd een setje huren (je moet dan enkel de wifi gebruiken)

PeterBonne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

@igvfer Ik begrijp dat wifi geen eenvoudige zaak is en er vele oorzaken voor storingen kunnen zijn.  Maar op de CH7465LG-TN -wifi krijg ik makkelijk 260 Mbps op mijn smartphone, opde Devolo APs maar 60.  Is een hogere snelheid dan ook niet mogelijk via de telenet powerlines?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

@PeterBonne  Ik moet @janne_man bijtreden in wat hij zegt. Die dingen van devolo zijn gebaseerd op de zelfde techniek van de huidige Telenet PWL. Dat is de reden waarom ik beterschap zou zien. Ik vermoed dat je al een redelijk groot verlies hebt op je leidingen. Kan je eventueel al eens uittesten door een laptop bedraad aan te sluiten op de PWL, de Wifi uit te schakelen en de test te doen. En dan nog wat verlies op de Wifi en dan heb je die teleurstellende cijfers. Ik zie als enig alternatief hetgeen ik voorgesteld heb mits een goede plaatsing. Centraal de Mesh router(A) en de satellieten (B, C, D...) op maximaal 7 ervandaan. Dus A op 7 meter B en C die onderling liefst ook maar 7 meter uit elkaar staan en dan eventueel een D die ergens op zowel 7 meter van B als van C staat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PeterBonne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

@janne_man Ik gebruik geen verlengsnoeren, dus dat zit goed.  Helaas heb ik geen optie om met UTP te testen - ik werk voornamelijk op mac, en daar is een UTP slot al een tijdje niet meer beschibaar.

Ik ben er wel in geslaagd om dedicated kanalen op te zetten voor 2.4 en 5 GHz in de Devolo APs, maar ik heb geen idee of mijn toestel nu met de ene of de andere connecteert.

Zoeken op power booster bij telenet brengt mij bij Yugo (ook niet erg handig :-/).  Wat zou die bijdragen bij mbt wifi?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

Ik vermoed dat je de app van Devolo geïnstalleerd hebt om de kanalen te kiezen. Op voorwaarde dat je mac zowel 2,4 als 5 GHz aankan, kan je één van de twee uitzetten op de Devolo. Na de snelheidstest die terug aanzetten en dan de andere frequentie uitzetten en testen.

 

Wat de powerlines van Telenet zouden bijbrengen, weet ik ook niet op voorhand. Vermits een eerste setje gratis kan gehuurd worden, vraagt het enkel die inspanning en eventueel later nog de inspanning om ze terug te sturen.

 

Bekijk ook eens je elektriciteitsplan na. Als je dat niet hebt, zijn hopelijk de zekeringen voldoende goed gemerkt dat je weet wat er op enk paar draden zit. Het verlies aan kwaliteit van het signaal kan door de afstand komen (zelfs kort bij elkaar, is het mogelijk dat de stroomdraden een omweg doon naar de schakelkast). Mag ik veronderstellen dat je overal een goede aarding hebt.

 

In een handleiding, die ik hier vond, zie ik:

janne_man_0-1611932789987.png

Als je zelfde instellingen uitvinkt, kan je allicht een verschillend SSID geven.

Bekijk ook eens rustig ook alle opties die je hebt.

PeterBonne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi via powerline, snelheid, dropouts

@janne_man @igvfer 
Super bedankt guys!