Beantwoorden
ZeRoBaha
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Netjes! Pageturner!

Willekeurige disconnects op verschillende apparaten

Hallo,

 

Sinds eind Juni heb ik last van random DC's op mijn PS5 en mijn werklaptop als ik op de VPN zit en ben momenteel wat ten einde raad.

 

Ik zal eerst mijn thuisnetwerk situatie schetsen: Ik ben midden mei overgestapt van de Telenet modem CH8568LG naar de nieuwere F@ST3896LG-TN, ik had toen na de overstap ook geen enkel probleem. Op dat moment werkte ik met de Hirschmann INCA 1G, die internet over Coax van onze garage naar onze living bracht

Deze MoCa adapter werd dan in onze living gelegd en ging deels in de Telenet digibox en het andere deel in mijn TP-Link Archer AX50 die in Access Point modus staat, deze zend dan Wifi uit in onze living en zorgt ervoor dat de PS5, de digibox en enkele andere apparaten bedraad zijn. (ik had deze setup al gemiddeld 2 jaar, nogmaals zonder enig probleem, firewall staat uit)

 

Ik speel regelmatig online met een vriend via de PS5, we hadden het spel volledig uitgespeeld (zonder problemen) en waren nog wat sidequests aan het doen toen het probleem begon (en er nu nog steeds is). Meestal host ik en op willekeurige tijdstippen (maar meestal minder dan 45min) kreeg ik een DC, waardoor hij ook verbinding met mij verloor, maar ik bleef steeds online op PSN, deze DC duurt meestal enkele seconden, genoeg voor het spel om er mij uit te gooien.

Allereerst dacht ik dat de server van het spel problemen had, maar na dat mijn vriend gehost had hadden we al snel door dat het probleem aan mijn kant lag.

Dingen die ik ondertussen geprobeert heb en mislukte:

- DNS op de PS5 veranderd naar Google DNS/Cloudflare

- PS5 rechtstreeks van onze living naar de garage met een lange UTP kabel in de Telenet modem gestoken terwijl alle andere kabels eruit waren

- De PS5 samen met een kleine TV naar de garage verhuist en met een andere korte UTP kabel in de Telenet modem gestoken terwijl alle andere kabels eruit waren

- Ik probeerde enkel settings te veranderen via Mijn Telenet maar dat werkt al weken niet, krijg steeds een foutmelding

- Andere online game geprobeerd

Het rare is ook, mijn werk VPN valt ook regelmatig weg door hetzelfde probleem, maar het is niet omdat de VPN of de PS5 verbinding verliest dat het andere apparaat op dat moment ook de verbinding verliest.

Ik heb ook al via Remote Play geprobeerd zowel via Laptop (Wifi) en via Smartphone (5G) en de Remote Play connectie met de PS5 blijft behouden, ook al zie ik ingame dat ik verbinding in het spel ben verloren.

Als ik mijn 5G deel en game zo online heb ik geen problemen meer, dus aan de PS5 of het spel ligt het niet.

 

Ik heb contact opgenomen met Telenet die dan een specialist ging sturen, deze persoon heeft geluisterd en de DC zelf gezien, maar beweerde bij hoog en bij laag dat die MoCa adapters de bron waren van al mijn problemen, ook al vertelde ik hem dat ik het al had getest zonder deze adapters. Hij heeft alle koppen van mijn Coax kabels vervangen door nieuwe en ik heb toen ook een nieuwe modem gekregen (hetzelfde model), maar de problemen waren niet opgelost.

Dezelfde persoon is 1 week later nogmaals gekomen, heeft toen de Coax kabel van de straat naar bij ons binnen uitgelezen en stelde vast dat er na 15 meter "storingen" waren en heeft toen een Droptechnieker ingeschakeld om te komen nakijken.

Alweer een week vooruit is de Droptechnieker geweest, kabel uitgelezen, heeft toen gezegd dat die "storingen" die hij zag op zijn apparaat eigenlijk gewoon mijn versterker was en er helemaal geen storingen zijn, hij heeft toen wel in het kastje in de straat het stuk waar de Coax opzit vervangen naar een nieuwer model, ook hij raadde mij aan om die MoCa adapters weg te doen.

Ik heb dan ook de MoCa adapters weg gedaan en een rechtstreekse kabel van mijn garage naar mijn living gelegd die nu in mijn access point zit maar het probleem blijft aanhouden.

Als ik Telenet bel zeggen ze dat al mijn signalen goed zijn, mijn download is goed, mijn upload is goed er is niks te zien. En toch zit Telenet (of ik) met een probleem, maar het lijkt mij te gebeuren voor de modem zelf en niet in de binneninstallatie, aangezien het probleem zich voordoet ook al ben ik rechstreeks verbonden met de modem.

Iemand nog ideetjes of tips...?

Bedankt voor het lezen. 🙂

0 Likes
5 reacties
Ex-Netweter
 

Willekeurige disconnects op verschillende apparaten


@ZeRoBaha  schreef:

 

Iemand nog ideetjes of tips...?


  • Als het om een abonnement met 1 Gbps download gaat, kan je uittesten of de disconnects nog voorvallen wanneer je je snelheid zelf begrenst tot 650 Mbps download. Mogelijks verbreekt een slecht geconfigureerd beveiligingsmechanisme op het Telenet-netwerk jouw verbinding bij langdurige en hoge belasting: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=934777#p934777
  • Uittesten of de disconnects ook voorvallen op een ander vast telecomnetwerk (VDSL of fiber). Bij vrienden of familie of voor 34 euro kan je thuis Scarlet Loco nemen, het is een overeenkomst van onbepaalde duur, dus je kan elk moment weer weg zonder enig financieel risico.

  • Packet loss testen: sluit je pc rechtstreeks via netwerkkabel op de Telenet-modem aan en test de packet loss met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr/#packet-loss_...

    Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.

  • Bemoeizuchtige third-party-software op de Telenet-modem uitschakelen: draadloos signaal Telenet-modem volledig uitschakelen (schakelt de Wifi-agent van Plume uit), Safespot+ en Safesurf volledig uitschakelen (schakelt de beveiligings-agent van Securing SAM uit)

  • Je huidige Telenet-modem wisselen voor de CV8560E zonder Wifi. Deze modem kan je in bridge-mode (MAC pass-through) zetten via "Mijn Telenet" waarbij je de TP-Link Archer AX50 in router-modus zet en het MAC-adres in "Mijn Telenet" als MAC pass-through instelt. Op die manier krijgt je TP-Link-router een publiek IP-adres.
ZeRoBaha
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Netjes! Pageturner!

Willekeurige disconnects op verschillende apparaten

Bedankt voor de tips! Voorlopig nog geen succes geboekt.

1) Klopt 1 Gbps, mijn snelheid begrenzen weet ik niet meteen hoe ik dat doe, echter denk ik dat dit niet het probleem is aangezien er meestal niet veel anders gebeurd dan gaming op het moment dat het probleem zich voordoet en dat op zich niet veel verbruikt. Correct me als ik fout ben natuurlijk...

2) Dit hou ik in het achterhoofd, als last resort.

3) Dit heb ik getest verschillende keren alsook de duratie lang en kort (1min, 5min, 30min, 1u), naar 192.168.0.1 had ik geen loss, naar access.telenet.be had ik 1% (enkel vanaf 30m en 1u).

4) Deze stonden al uit buiten het draadloos signaal, welke nu ook uit staat, maar geen verandering.

5) Dit ga ik dit weekend doen en in bridge modus zetten, kan deze modem 1Gbps aan?

 

Ik speel momenteel Diablo IV op PS5 en zie nu nog net iets beter het probleem, de DC is echt een fractie van een seconde alvorens ik weer verbonden ben, het tijdstip is wel random soms 3x per uur, soms niet. Aangezien je bij Diablo IV verbonden bent met de server van Blizzard en de DC zo kort is word ik er dus ook niet uitgegooit maar krijg ik wel een reconnecting berichtje 1 a 2 seconden.

De tijd tussen de DC's werkt mijn internet gewoon perfect, alles normaal en snelheid zoals het hoort...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Willekeurige disconnects op verschillende apparaten

1) kan je voorlopig negeren, dat is onwaarschijnlijk bij lage belasting zoals gaming

3) moet je testen naar een externe hostname zoals google.com of de game-server zelf

Ik durf al voorzichtig concluderen dat je interne netwerkbekabeling en de modem in orde zijn.
Dus nog eens packet loss testen naar een externe hostname vooraleer de modem te wisselen. (De CV8560E is ook een EuroDOCSIS 3.1-modem en kan 1 Gbps download leveren, maar die hoge downloadsnelheid is totaal onbelangrijk bij gaming. Een stabiele 100 Mbps is meer dan voldoende.)

ZeRoBaha
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Netjes! Pageturner!

Willekeurige disconnects op verschillende apparaten

Alweer een update:

Ik ben vorig weekend mijn F@ST3896LG-TN (360 modem) gaan wisselen voor de CV8560E, deze was echter niet in stock en zou geleverd worden van het magazijn (momenteel nog niet ontvangen) bij mij thuis, ze hebben mij dan maar de oudere CH7465LG-TN (die max 400mbps haalt) meegegeven om even de periode te overbruggen.

En het probleem is verdwenen...geen enkele DC meer gehad sinds de wissel.

Ik kan dus denk ik voorzichtig concluderen dat het OF dan toch aan de gigabit verbinding ligt zoals u al had voorgesteld (dat zal ik weten als ik de CV8560E ontvangen heb) OF het lag dan toch effectief aan de 360 modem, nog steeds bizar dat het probleem zich bij 2 verschillende modems van hetzelfde type voordeed.

 

Ik had nog een packet loss test gedaan naar een externe website met de 360, maar ik had maar 2% verlies, dus verwaarloosbaar...

0 Likes
ZeRoBaha
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Netjes! Pageturner!

Willekeurige disconnects op verschillende apparaten

Laatste update:

Ik heb ondertussen de CV8560E mogen ontvangen, mijn snelheden zijn terug rond de Gb en de disconnects zijn nog steeds verleden tijd.

De bridge modus heb ik niet geactiveerd want het lijkt mij ook gewoon te werken zonder, ik hou het wel in het achterhoofd moest ik nog ooit problemen hebben.

 

Het probleem lag dus aan de nieuwste F@ST3896LG-TN modem, ik zal ook nooit echt weten wat het uiteindelijke probleem was, een technieker kon het mij ook niet meteen zeggen.

Hartelijk bedankt voor al je hulp! 😎

Tags (1)
0 Likes