Beantwoorden
fritseman
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

wifi-netwerk oudere beveiligingsstandaard

Mijn internet verbinding valt sinds een week geregeld uit.  Telkens ik deze weer aan de praat krijg verschijnt er een boodschap die zegt dat mijn thuisnetwerk niet beveiligd is omdat dit wifi netwerk gebruik maakt van een verouderde beveiligingsstandaard.

 

Ik heb me hierover al een beetje ingelezen en opgemerkt dat ik het beveiligingstype van m'n WIFI kan aanpassen door verbinding te maken met m'n router via de hiervoor bestemde software.  

 

Nu is het zo dat de telenet installatie hier al een kleine eeuwigheid geleden is en ik de software van de router niet bij de hand heb.  Bovendien vraag ik me af of deze router na een jaar of tien niet gewoon verouderd is en toe is aan vervanging.

 

Tips of feedback hieromtrent zijn meer dan welkom!  Dank bij voorbaat!

0 Likes
5 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5229
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

wifi-netwerk oudere beveiligingsstandaard

Router? Je bedoelt modem of HGW (Home GateWay) ? Welke is het juist? Hangt er een sticker op? Of maak gewoon even een foto en zet die online.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

wifi-netwerk oudere beveiligingsstandaard

Als je ontdekt hebt dat je via software je beveiliging kan aanpassen is het mogelijk dat je nog met een D-Link wifi acces point + switch en modem only werkt werkt. Deze 3 kunnen, gratis, vervangen worden door een 1 HGW, neem in dat geval contact op met de klantendienst. Een technicus komt dan na afspraak de zaak vervangen.

De beveiliging van een HGW is aan te passen via de site van Telenet, je hebt daar geen software voor nodig. mijn.telenet.be

 

De beveiliging van een D-link access point is aan te passen, ook zonder software, via je webbrowser op het adres http://192.168.0.50  de default acces was destijds user name: admin en het veld password leeg laten. Als je met deze gegevens geen toegang krijgt tot het access point en je hebt geen paswoord meer moet je een reset doen op het toestel, de switch daarvoor zit achter aan het toestel naast de antenne.

DWL700APright.png

jdemunck
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
De kop is eraf!

wifi-netwerk oudere beveiligingsstandaard

Ook een gelijkaardig probleem - internet valt geregeld weg op verschillende toestellen, en bepaalde  websites (bv. die van overheid) zijn bijzonder moeilijk te bereiken.

Krijg op de laptop eveneens meldingen dat de versleuteling (WEP) van de router verouderd is.

1578046170622.png

0 Likes
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

wifi-netwerk oudere beveiligingsstandaard

WEP is inderdaad een beveiliging die niet meer in gebruik is wegens verouderd en met de huidige apparatuur en kennis makkelijk te kraken. Indien uw toestel de mogelijkheid heeft schakel dan over naar WPA of nog beter WPA2.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Access 

0 Likes
fritseman
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

wifi-netwerk oudere beveiligingsstandaard

Het vreemde is dat als ik naar mijn internetverbinding ga kijken er bij beveiligingstype WPA2-personal staat.

 

Intussen blijft mijn internet meerdere keren per dag uitvallen.  Telkens ik dit terug activeer krijg ik nog steeds die melding die zegt dat mijn wifi netwerk niet beveiligd is wegens gebruik makend van een oude beveiligingsstandaard.

 

Ik heb met Telenet zelf ook al gebeld maar ook zij zien niets abnormaals.  De modem is intussen ook door hen een keer gereset maar ook dat heeft geen soelaas gebracht.

0 Likes