Beantwoorden
Ex-Netweter

wifiprobleem

Hallo,

Wij hebben een nieuwbouwwoning (2 jaar nu), waarbij we zeer goede coax-kabel hebben laten leggen. Aansluiting aan de kast zit op ongeveer 12 meter afstand in de kast in de straat.

wij hebben nu 2 jaar een Whoppa abonnement, dus internet = Fiber 200.

Modem van Telenet: EURODOCSIS 3.0

PV4 en IP6 wordt door al onze toestellen ondersteund en is actief in de modem va Telenet.

Gigaswitch van Netgear enkel voor voor server, smart tv, PS4 e.d.

Geen acces-points of wifi uitbreiders, dus enkel wifi via de modem van Telenet.

De downloadsnelheid via UTP ligt tussen de 180 en de 200 mb/s.

De wifisnelheid is echter ondermaats:

Wij gebruiken gsm samsung S5, S5mini en galaxy tab 4 als draadloze mobieltoestellen (ondersteuning 2,4 en 5Ghz)

Laptop ondersteund enkel 2,4 Ghz. Netwerkkaart hiervan is een intel centrino wireless-N 1030 (bgn)

Het meest van de tijd haal ik enkel een downloadsnelheid tussen de 0,5 en de 10mb/s met de laptop.  De uploadsnelheid bedraagd dan tussen de 5 en de 15mb/s. Heel soms haal ik een downloadsnelheid van 30 of 40mb/s. Het is nog nooit meer geweest.

Met de mobiele toestellen (die 5Ghz ondersteunen), haal ik gemiddeld een downloadsnelheid van 10 a 20mb/s. Heel soms 60 tot 80mb/s. 

Mijn persoonlijke SSID, homespot en wifree zitten op hetzelfde kanaal (dat automatisch wordt toegekend). Bij manuele aanpassing heeft dit een klein effect maar niet de moeite ...

In het begin werkte alles prima. Het lijkt alsof de problemen begonnen toen de snelheid verhoogt werd en IP6 uitkwam

Ik heb alles al geprobeerd ... update van de laptop, cleaninstall van de laptop, herinstallatie van Telenetmodem, wifi fixer, kanalen veranderen, reset van de modem, ... Niets lijkt te helpen...

Buiten de Telenetmodem wordt hier niets draadloos gebruikt, op babyfoon na. en ja na uitschakeling blijft het probleem aanwezig. We hebben alle factoren proberen uit te sluiten.

De enige opties zijn dat de modem niet goed werkt, of dat de Telenetmodem geen stabiele snelheden via wifi kan garanderen.

Iemand die me kan helpen?

mvg

0 Likes
7 reacties
Area57
Freshman Bijna Allesweter
Applaus voor jezelf! Bye-bye Google, hello Yougle! Volop in the game! En wanneer slaap jij?

wifiprobleem

Wat is de afstand tot je draadloze modem ?

Welke materialen zitten er tussen de modem en de computers ? (muren, radiatoren, deuren, ...)

0 Likes
Ex-Netweter

wifiprobleem

De modem staat in de garage. De laptop staat de kamer daarachter (woonkamer) +/- 10 meter verder met 1 muur tussen. Ik heb de meettesten ook al gedaan vlak bij de modem en had weinig verschil.
0 Likes
Ex-Netweter

wifiprobleem

Precies niemand die dezelfde problemen ondervind of heeft meegemaakt ...

Heb Telenet vorige week dan maar verwittigd.

Nu nog wacht op antwoord ...

0 Likes
Ex-Netweter

wifiprobleem

Ik heb ondervonden dat de telenet modem een redelijk zwak signaal geeft, dat heb ik verholpen door een router te plaatsen,
Van die versterkers via de stopcontacten hoor je ook goede dingen.

En ik heb ook eens een snelheidsprobleem gehad...dacht ik...
Bleek dat ik de snelheidstest met internet explorer moest doen en niet met mozilla, blijkbaar geeft dit grote verschillen
0 Likes
steven_vc
Experienced Meerweter
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... BINGO! Warming up?

wifiprobleem

Wat is het probleem met de WiFi Modem? Is het signaal zeer slecht (heb je weinig blokjes op je signaalmeter van je computer) of is het signaal goed maar is de dataverbinding slecht (alle blokjes in je statusbalk maar toch slechte snelheid)

Valt de verbinding regelmatig uit?

Een nuttig programma bij WiFi problemen is InSSIDer, dit installeer je op je laptop en het geeft je een grafisch overzicht van je WiFi omgeving. Je kan alle netwerken binnen je bereik zien op welk kanaal ze zitten en of ze overlappen met de buren ed.

Dit kan je misschien wat meer info geven over het probleem. Het kan bv. zijn dat je Telenet modem in een hoekje geplaatst is en dat er overal kabels en draden rondhangen, dit vormt een soort van 'kooi' waar het signaal veel hinder van ondervind. IJzer, gewapend beton,... zijn vijanden voor een goed WiFi signaal.

InSSIDer is betalend maar een gratis oudere versie kan je hier vinden.

0 Likes
Ex-Netweter

wifiprobleem

Telenet is ondertussen langs geweest...

De modem werd nu in de woonkamer geplaatst, kanalen wat veranderd maar geen goede stabiele resultaten. In nieuwbouw komt dit vaker voor door de betere isolatie.

Wat blijkt nu:

Zeer goede snelheden op het n-netwerk

zeer slechte resultaten op het abg-netwerk. Dit werd zo gemeten door Telenet met hun laptop en mijn laptop. Vroeger werkte dit bij mij uitstekend maar nu dus niet meer. Volgens mij heeft Telenet die snelheden dus aangepast. 

Mijn laptop ondersteund blijkbaar enkel abg netwerk en geen n-netwerk. Nieuwe netwerkkaart gaan halen die n-netwerk ondersteund en het werkt nu prima.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

wifiprobleem

Hahaha abg 😄 misschien had je daar eerst eens naar moeten kijken? 😛
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes