@igvfer schreef: Het is te hopen. Maar blijkbaar loopt het toch verkeerd. Is het nu de Apple Watch die zich niet goed aan meldt of snapt het Telenet netwerk het niet goed? We kennen de exacte omstandigheden niet dus het is altijd wat gissen waar het probleem fout is gelopen. Feit is wel dat deze technologie zich al jaren bewezen heeft. Maar we zijn ondertussen teveel verwend. We verwachten niet meer dat een netwerk blind spots heeft en dat er soms iets fout loopt. Het is en blijft technologie en jammer genoeg loopt het hier en daar wel eens een keertje verkeerd. Wie heeft bv. al eens niet gehad dat je een nummer probeert te bellen en blijkbaar geen verbinding krijgt? Het gesprek beëindigen en opnieuw proberen is de oplossing. Het zou niet mogen gebeuren...maar het gebeurt. De zogenaamde Call Setup Success Ratio (CSSR) wordt goed opgevolgd door de operatoren en dat getalletje ligt bij geen enkele operator op 0. Voor de koppeling van telefoongesprekken naar een Apple Watch hangen diverse technologieën aan elkander vast. Ik zal niet al de technisch hierop ingaan maar eerst en vooral moet je begrijpen dat een Apple Watch (voorlopig) enkel en alleen een verbinding kan maken met een 4G netwerk en dit door middel van een bijzonder kleine antenne. Een 4G netwerk is eigenlijk alleen een data verbinding, niets meer. Met zo'n netwerk kunnen geen telefoongesprekken gerealiseerd worden. Daarvoor moet de operator een IP Multimedia Subsystem (IMS) integreren waarop extra diensten zoals bijvoorbeeld de welbekende VoLTE kan draaien. Door die dienst kan het IMS een telefoongesprek tot stand brengen. Bijkomend moet er voor de Smartwatches ook nog een 'Multi Device' dienst geïnstalleerd worden. Deze dienst weet dan welke toestel het prio toestel is voor jouw id (telefoonnummer). Dat zijn allemaal extra diensten die in principe constant up and running moeten zijn maar jammer genoeg loopt het hier ook wel eens fout. Wanneer je smartphone nog maar een kleine hapering merkt in gans dit verhaal van zo'n 4G telefoongesprek dan wordt de Circuit Switch Fallback procedure gestart. Eigenlijk betekent dit dat je telefoon automatisch een verbinding met een 3G of zelfs een 2G netwerk maakt om het telefoongesprek verder te zetten. Dit alles gebeurt zo vlotjes dat je dit niet merkt, tenzij je kijkt naar de symboliek van het gebruike netwerk. De Apple Watch heeft niet zo'n fallback procedure. Die kan (voorlopig) alleen maar een verbinding met een 4G netwerk maken. Zulke situaties leiden tot geen verbinding, een verbroken verbinding of zelfs gemiste oproepen. Telecom operatoren zien dit uiteraard terug in hun eigen rapporten dat verbindingen met een smartwatch nog niet zo efficiënt zijn als met een smartphone.
... Meer weergeven