Flitskikker
Freshman Weetjesweter
Flitskikker
Neem contact met mij op
Onlinestatus |
Offline
|
Datum laatste bezoek |
01-04-2020
15:31
|
Lid sinds: 08-05-2019
Datum laatste bezoek: 01-04-2020 15:31
Ranking
Freshman Weetjesweter
07-07-2019
02:11
1
@Theo2 @Ex-Netweter Heb de ondertitels bij NPO-zenders onderzocht, en het blijkt dat er bij NPO 2 in het geheel geen ondertitels worden opgeslagen (er zijn geen ondertitelstreams aanwezig bij opnamen). Dit is een kwestie van een configuratiewijziging aan de kant van Telenet, die dat eerder voor Q2 hadden gefixt. @Suzy, kun jij dat doorgeven? Bij NPO 1 en 3 zijn wel ondertitelstreams aanwezig. Heb steekproefsgewijs een aantal ondertitelbestanden van Replay getest en vergeleken met de originele ondertitelbestanden van NPO Start, en die lijken allemaal compleet te zijn (evenveel regels). Heb ook nog maar weer eens een ondertitelbestand van VIER gecontroleerd. Die zijn nog steeds een gatenkaas (voornamelijk gat). Maar een paar titels per minuut die worden opgeslagen. Is er al bekend wat daar de oorzaak van is? Er moet toch echt iets misgaan bij de verwerking van de stream op het videoplatform.
... Meer weergeven
07-07-2019
01:42
4
Ik weet niet of jullie mijn vergelijkingsafbeeldingen op het Ziggo-forum hebben gezien? https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514/index12.html#post417867 Dit zijn 1:1 captures van de HDMI-uitvoer van de Humax versus de Next. Dus geen foto's van een tv. Hieronder een copy-paste. --- Ook ik merk duidelijk de aanwezigheid van het scherptefilter. Om de precieze verschillen beter te kunnen zien, heb ik een testje gedaan. Tussen de Next (met vermeende verscherping) en mijn oude Humax (die het signaal 1:1 doorstuurt). Ik heb dezelfde programma's bekeken op zowel de Next als de Humax. Op de Next lineair, dus geen eventuele compressie van Replay TV. Op de Humax via Timeshift. De complete DVB-stream wordt dan weggeschreven en teruggekeken, dus ook geen compressie. Beide boxen staan ingesteld op 1080i. Tijdens het afspelen heb ik opnamen gemaakt met een capture card. In de allerhoogste kwaliteit die de card ondersteunt. Let wel: ik heb de boxen rechtstreeks daarop aangesloten. Er zit dus geen tv tussen die eventuele beeldverwerking doet, en de capture card doet zelf ook geen beeldverwerking (en anders minimaal en bij beide signalen precies hetzelfde). De opnamen zijn dus 1:1 wat de beide boxen uitvoeren over HDMI. Ik heb uit beide opnamen exact dezelfde frames op precies dezelfde momenten geëxporteerd. Deze kun je dus heel nauwkeurig vergelijken. Ik heb de frames geüpload op de website ScreenshotComparison, zodat je ze goed kunt vergelijken. Je ziet eerst de afbeeldingen van de Humax (zonder verwerking). Als je de muisaanwijzer op de afbeelding houdt, verschijnt de afbeelding van de Next (met verscherping). Aangezien de afbeeldingen 1920x1080 zijn, heeft het natuurlijk geen zin om dit op een mobiele telefoon of tablet te bekijken. Ik zal verderop wat kleinere close-ups plaatsen. Goed dan, nu eerst de oorspronkelijke vergelijkingen: http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:0 Het zenderoverzicht. Het zenderoverzicht van de Next heeft een iets andere inhoud, maar je kunt goed zien hoe de rest (die wel hetzelfde is) veel korreliger is door de overdreven verscherping. http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:1 Overzichtsshot uit een serie. Veel oplichtende randen, vooral bij de ondertiteling. http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:2 Ook oplichtende randen. Het gezicht lijkt nu opeens een SD-video. De fijne details zijn gewoon weg. http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:3 Close-up op een gezicht. De fijne details op bijvoorbeeld de wangen zijn helemaal uitgevaagd. http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:4 De details in de verte zijn niet meer te onderscheiden. De tekst op het busje is bij de Humax nog net te lezen, bij de Next helemaal niet meer. Hier nog een aantal voorbeelden voor de mensen die op mobiel zitten of bij wie de vergelijkingswebsite niet werkt. Links is van de Humax, rechts van de Next. De oplichtende contouren van het verscherpen zijn duidelijk zichtbaar. En nog een vergelijking van een detailscreenshot die ik eerder had gemaakt (heb helaas de bron niet meer). Hier zijn alle fijne details in de verte, zoals de mensen en de tekst, helemaal vaag geworden. Toegegeven: niemand zal zo dicht op het scherm zitten dat je zulke fijne details kunt zien, maar alsnog; het lijkt me niet de bedoeling dat het beeld op deze manier wordt gemanipuleerd. Een scherptefilter zorgt er alleen maar voor dat de beelden scherper lijken. In de werkelijkheid gaan de details gewoon verloren. Dit kun je ook niet oplossen door met de instellingen van je tv te spelen; de details zijn weg en kunnen niet meer worden teruggehaald. Vergelijk het met het verkleinen van een plaatje en die vervolgens weer groter maken: de pixels zijn bij het verkleinen gewoon verloren gegaan. Mijns inziens moet een mediabox het signaal gewoon 1:1 doorgeven, zonder enige vorm van beeldverwerking. De verscherpingstechnieken van tv's, waar de box doorgaans op is aangesloten, zijn vaak veel geavanceerder. Wellicht zijn de meeste (doorsnee-)gebruikers wel tevreden met dit pseudo-scherper beeld. Dat is prima. Maar er zijn dus ook gebruikers die zich eraan storen. Vandaar het verzoek om dit scherptefilter optioneel te maken. Wat mij betreft mag die standaard aan staan, zodat de huidige tevreden gebruikers niet benadeeld worden. Voor mijn part mag het ook zoals de bridgemodus werken, dat Ziggo het op afstand kan aanpassen. Dan zijn ook de mensen die deze beeldverwerking niet willen, tevreden. --- Zul je net zien, de website die ik gebruik is stuk... Ik heb de originele afbeeldingen (grote PNG's, dus pas op voor je databundel) op Imgur gezet: https://imgur.com/a/UrtkoCN Vergelijken gaat dan alleen wel wat lastiger; je moet ze echt naast elkaar leggen op de originele resolutie (full HD). Ik heb een scriptje van internet geplukt waarmee je met de muisaanwijzer kunt vergelijken: https://www.flitskikker.com/dump/ziggoscreens Ook hier geldt weer; zorg dat je er op een groot genoeg beeldscherm naar kijkt (minstens 1920x1080) om het echt goed te kunnen vergelijken. --- Wat betreft de verschillen in de ritssluiting; dat lijkt niet te wijten aan het scherptefilter, maar aan de deinterlacing die de Next lijkt uit te voeren. Op Tweakers schreef ik daar het volgende over: Met "aliasing (of is het interpolatie van de beeldlijnen" doel je waarschijnlijk op de deinterlacing. Naast de sharpening lijkt de Next ook daarbij steken te laten vallen. Het lijkt alsof de (on)even beeldlijnen 'ontbreken' (of slecht geïnterpoleerd zijn), en dat er daardoor kartelige schuine randen ontstaan (zoals in het patroon bij de straatstenen bij afbeelding #5). Ontbrekende (of verkeerd geïnterpoleerde) beeldlijnen leiden inderdaad tot detailverlies (bijvoorbeeld een stoppelbaard wordt dan meer een grijze waas). Vreemd genoeg is dit zowel zichtbaar op de resolutie-instelling 1080p als 1080i, ook op de tv zelf. Ik zou bij 1080i verwachten dat mijn tv de deinterlacing zelf doet (het beeld is dan immers interlaced). Zelfs als ik de uitvoer op 720p zet, zie ik gekartelde contouren (al dan natuurlijk wel met een lagere resolutie). Het lijkt wel alsof de Next het beeld altijd (matig) deinterlacet en dan het eindresultaat converteert/uitvoert naar de ingestelde resolutie. Maar dat blijft giswerk natuurlijk. De Humax gaat maar tot 1080i, en daar zie ik bij dezelfde content geen kartelige contouren, waarschijnlijk omdat die dan de originele interlaced beelden uitvoert en mijn tv de deinterlacing doet. Het lijken twee aparte problemen die beide afzonderlijk bijdragen aan het detailverlies van het beeld. Mocht het scherptefilter worden verwijderd, dan kan ik de deinterlacing nog eens apart onder de loep nemen.
... Meer weergeven
25-06-2019
20:45
2
@erik9 Haperingen bij Netflix worden veroorzaakt door het feit dat de mediabox alles uitvoert op 50 Hz (25 of 50 fps). Dit terwijl de meeste (Amerikaanse/film-) content op Netflix een framerate van 23,976 of 24 fps heeft. Dit komt natuurlijk niet overeen, dus de mediabox moet dan steeds een frame dubbel laten zien of gaan interpoleren, waardoor je respectievelijk haperingen of ghosting krijgt. Het ligt dus niet aan je tv of bekabeling, maar aan de box. Liberty Global moet een optie aan de firmware toevoegen om de bron te volgen, waardoor bij het kijken naar Netflix-content correct wordt overgeschakeld op de framerate van de content.
... Meer weergeven
16-06-2019
22:04
2
@Ex-Netweter De kwaliteit van het signaal dat binnenkomt, is natuurlijk niet veranderd. Wel past de nieuwe mediabox, in tegenstelling tot voorgaande mediaboxen, een scherptefilter toe op het signaal, om zo een kunstmatige scherpte te geven. De beelden lijken dan scherper, maar in werkelijk gaan er details verloren. Ook veroorzaakt het artefacten, zoals oplichtende randen en vergane fijne details. Het ergste is nog wel dat dit niet uit te schakelen is. Het is ook niet te compenseren door te spelen met de instellingen van de tv; de details zijn gewoon weg. Zie mijn post op het forum van Ziggo voor diverse vergelijkingen (1:1 captures over HDMI): https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514/index12.html#post417867 De resultaten zijn best schokkend te noemen. De doorsneegebruikers zijn misschien blij ('het beeld lijkt veel scherper dan de vorige box'), maar de wat gevorderde gebruikers zijn er niet over te spreken. Een box moet het signaal gewoon 1:1 doorgeven. Tv's hebben doorgaans veel betere verscherpingstechnieken. Hopelijk leidt de "backlash" die nu is begonnen sinds het officieel uitbrengen van de nieuwe mediabox ertoe dat deze verscherping wordt uitgezet of ten minste optioneel gemaakt. De fletse kleuren zijn weer een ander probleem. Iets met HDR of kleurprofielen geloof ik. Wat voor tv heb je? Voor tv's uit de LG C7-serie is er een firmwareupdate beschikbaar die het probleem oplost: https://www.lg.com/nl/ondersteuning/software-firmware?search=OLED55C7V&pageVisibleFlag=2
... Meer weergeven
16-05-2019
13:55
2
@Suzy Bedankt voor de toelichting en het herstellen van mijn bericht. > @Flitskikker, ik heb de resultaten aan de engineers bezorgd. Kan je nog even verduidelijken waar je deze ondertitelbestanden vandaan hebt gehaald? Dit zijn de 1:1-bestanden die worden ingeladen in de app, op de website en op de box om de optioneel instelbare ondertitels voor doven en slechthorenden aan te sturen. > De Mol (VIER) heeft ingebrande ondertitels, optie voor slechthorenden staat er, maar er zijn er geen. > De Ambassade (VIER) heeft ingebrande ondertitels, opties voor slechthorende staat er, maar er zijn er geen. De Mol en De Ambassade worden live wel degelijk uitgezonden met ondertitels voor slechthorenden. Deze zijn synchroon en compleet. Het klopt dat voor anderstalige dialogen (of dialogen in dialect) ingebrande ondertitels worden gebruikt, omdat horenden die anders niet begrijpen. De normale dialogen zijn ook ondertiteld, maar dan via Teletekst en eventueel DVB-ondertitels, voor doven en slechthorenden. Bij opnamen (en Terugkijk TV) zijn deze optionele ondertitels voor doven en slechthorenden wel beschikbaar, maar daarin zijn er opeens heel veel ondertitels weggevallen, blijkens het ondertitelbestand. Hierbij gaat er dus wel degelijk iets niet goed aan de kant van Telenet/LG. > Matroesjkas (Q2) heeft enkel ingebrande ondertitels Ook hier worden voor anderstalige dialogen (of dialogen in dialect) ingebrande ondertitels gebruikt, omdat horenden die anders niet begrijpen. De normale dialogen zijn ook ondertiteld, voor doven en slechthorenden, maar dan ook weer via Teletekst. Op de mediabox is er vreemd genoeg geen optie Ondertiteling beschikbaar; de kijker moet handmatig Teletekst openen en naar pagina 888 gaan. Bij opnamen (en Terugkijk TV) zijn deze ondertitels niet beschikbaar, terwijl dat wel mogelijk is. Zie bijvoorbeeld de Duitse zenders NDR en Sat1; live moet de kijker handmatig Teletekst openen, maar bij opnamen/Replay zijn de ondertitels wel beschikbaar via de optie Ondertiteling. Dit moeten de engineers aanpassen in de configuratie. > ARD : getest op live TV en vervolgens opnames. Beide gaven ondertitels weer, al lopen ze wel wat achter Ik kan bevestigen dat dit nu werkt. > Daarnet heb ik dit onderwerp (ondertitels voor slechthorenden) kort besproken met enkele collega's (waaronder engineers). Zij gaven aan dat Telenet toont wat ze aangeleverd krijgen. Als er niets (ondertitelbestand) wordt aangeleverd of fout wordt aangeleverd, zal dit ook niet of fout getoond worden. Zij bevestigden ook dat het inderdaad voorvalt dat sommige programma's er gewoon geen hebben. Dit is op de digicorder of digibox niet anders. In zijn algemeenheid klopt dit; als een huurfilm wordt aangeleverd met een fout ondertitelbestand, dan geeft Telenet de film ook weer met foute ondertitels. Echter gaat het hierbij om het opslaan van streams/zendlijnregistraties die online worden verwerkt (transcoding) en beschikbaar worden gemaakt voor streaming. Dit is een geautomatiseerd proces op de servers van Telenet/LG. Er is geen sprake van het wel of niet aanleveren van losse ondertitelbestanden. De meegezonden teletekstondertiteling en/of DVB-ondertiteling wordt bij dit proces geconverteerd en opgeslagen. De benoemde programma's worden oorspronkelijk aantoonbaar met correcte en volledige ondertitels voor doven en slechthorenden uitgezonden. Ergens in het verwerkingsproces gaan er data verloren (in het geval van VIER) of wordt de ondertiteling ten gevolge van een onjuiste configuratie helemaal niet opgeslagen (in het geval van Q2). Zeker is in elk geval dat de data bij live tv wel correct en volledig doorkomen, dus de aanlevering vanuit de zenders is goed. Hun valt in dezen niets te verwijten. Hoe dan ook, in beide gevallen is er actie - of ten minste verder onderzoek - door engineers van Telenet en/of Liberty Global vereist.
... Meer weergeven
16-05-2019
00:59
1
@Suzy Ik probeer een uitgebreid antwoord op dit topic te plaatsen, maar het wordt steeds als spam verwijderd. Waarom is dat? Dan maar zo via een extern linkje: https://www.flitskikker.com/dump/telenetsubsantwoord.html
... Meer weergeven
16-05-2019
00:41
1
@Suzy Op verzoek van @Ex-Netweter heb ik even met hem meegekeken naar zijn probleem. De problemen doen zich voor bij ondertiteling voor doven en slechthorenden. Deze zijn optioneel in te stellen, dus simpel gezegd moet ergens in een bestand staan welke tekst er op welk moment in beeld moet verschijnen (en weer verdwijnen). Ik heb van de uitzendingen die @Ex-Netweter deze ondertitelbestanden eens onder de loep genomen en geopend met een ondertitelbewerkingsprogramma. > De Mol is op zondagavond (20u) op vier > 12/05/2019 Onmiddellijk valt een aantal dingen op: Er ontbreken heel veel titels. Er worden per minuut maar een paar titels opgeslagen. Sommige minuten helemaal niets. Soms wordt er een aantal titels achter elkaar opgeslagen, maar vaak zijn het gewoon willekeurige zinnen. Alle titels duren 3 seconden. Het bestand bevat geen kleurinformatie. Dat betekent dat bij meerdere sprekers het voor doven niet duidelijk is wie wat zegt; zij gebruiken de kleuren om verschillende sprekers te onderscheiden. Het is volkomen logisch dat @Ex-Netweter problemen ondervindt bij de weergave van de DSH-ondertiteling. Deze problemen zitten namelijk in het ondertitelbestand zelf. Het is niet zo dat de mediabox ondertitels laat wegvallen/niet weergeeft of ondertitels na 3 seconden (vaak vóórdat de spreker is uitgesproken) uit beeld haalt. Nee, de mediabox doet precies wat het ondertitelbestand hem opdraagt. Dit kun je niet oplossen met een softwareupdate. Het probleem ligt bij immers niet bij de box zelf, maar bij de opname(server). Als je deze opname in de app zou afspelen, zie je precies hetzelfde. > De ambassade is op maandagavond (20.30u) op vier > 13/05/2019 Hier zien we precies hetzelfde. Slechts 25 ondertitels in 17 minuten. De rest is ergens in het proces van 'opnemen in de cloud' aan de kant van Telenet in rook opgegaan. Ook de daadwerkelijke duraties van de titels zijn ergens verloren gegaan. Telenet gebruikt voor elke titel 3 seconden. Of er nou 7 seconden lang gesproken wordt of heel kort een 'Ja.', alles staat 3 seconden in beeld. Waarom dit zo is, is een apart probleem naast de ontbrekende titels. De duraties van ondertitels zijn erg variabel, en door ondertitelaars met zorg uitgekozen. > Matroesjkas is op maandagavond (20.30u) op Q2 > 13/05/2019 Hiervoor bestaat er überhaupt geen bestand. De ondertiteling wordt dus duidelijk niet opgeslagen bij opnamen en Terugkijk TV. Ontbrekende ondertitels bij Duitse zenders zijn ook bij Ziggo een probleem. Deze heb ik apart bij hen gemeld. De huidige stand van zaken bij DSH-ondertitels bij opnamen en Replay TV daaromtrent is op dit moment als volgt: ARD: 'Duits' en 'Standaardtaal' die beide niks doen. ZDF: 'Duits' en 'Standaardtaal' die beide niks doen. WDR: 'Duits' en 'Standaardtaal' die beide niks doen. NDR: Werkt. Opties 'Duits voor slechthorenden' en 'Standaard' waarbij de eerste text based ondertiteling geeft. Tijdens live kijken wel nodig om handmatig naar TT150 te gaan, optie Ondertiteling ontbreekt. RTL: Opname crasht met fout CS2212 bij wijzigen ondertitelinstelling. Op Ziggo GO de optie 'Duits' die niks doet. Sat1: Werkt (optie 'Duits voor slechthorenden'), maar is text based met verloren gegane (cruciale) posities. Bij live kijken nodig om handmatig naar TT149 te gaan, optie Ondertiteling ontbreekt.
... Meer weergeven
Berichten die Flitskikker geliked heeft
Berichten die {login} geliked heeft
Onderwerp | Likes | Auteur | Laatste bericht |
---|---|---|---|
1 |
door
Ex-Netweter
| ||
1 |
door
Ex-Netweter
| ||
1 |
door
Ex-Netweter
|
Berichten met likes
Onderwerp | Likes | Gepost |
---|---|---|
1 | 07-07-2019 02:11 | |
4 | 07-07-2019 01:42 | |
2 | 25-06-2019 20:45 | |
2 | 16-06-2019 22:04 | |
1 | 16-05-2019 00:59 | |
2 | 16-05-2019 13:55 | |
1 | 16-05-2019 00:41 |
Nieuwste tags
Nog geen tags aanwezig