24772
netweters
|
152594
antwoorden
|
20720
vragen
|
Later deze maand verhuis ik naar m'n eigenste huis en wat is nu een huis zonder internetaansluiting?
Momenteel zit ik bij Telenet voor m'n internet, en zou dit graag ook in m'n huis laten aansluiten. Nu is het huis van de jaren 70, en de vorige eigenaars hebben altijd Belgacom (nu Proximus) gebruikt voor hun internet. Er staat dus nog nergens een splitter/modem van Telenet.
Ik heb zelf al even liggen zoeken waar de kabel juist binnenkomt, en ik vermoed dat ik hem in de kelder heb gevonden (leek me een nogal stugge dikke grijze draad, dus lijkt mij dat dit de coax kabel is), al ben ik hier totaal niet zeker van.
Waar ik wel zeker van ben is dat er in de leefruimte zo'n wnadcontactdoos op de muur zit met 2 uitgangen (tv en radio) waar dus de klassieke kabelaansluiting voor de tv binnenkomt. Nu vraag ik mij de volgende zaken af:
1) Kan de installateur van telenet hier gewoon de splitter en moden op kan aansluiten?
2) Zo ja, kan hij daar eerst nog een "verlengkabel" op aansluiten zodat ik die splitter op een gunstigere plaats in m'n woonkamer kan plaatsen?
3) Zo niet, kan iemand van telenet me dan helpen bij het localiseren van de kabel
4) Als m'n aftakpunt in de kelder zou liggen (en de splitter hier moet worden geplaatst), kan iemand van Telenet dan de nodige binnenbekabeling trekken zodat ik m'n modem en tv-aansluiting in m'n leefruimte kan plaatsen?
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hier kan je alles vinden.
Je moet zelf de aftakkabel vinden. Kun je die grijze kabel niet volgen waar hij begint en eindigt?
De installatie moet aan de aftakkabel gemaakt worden. Misschien kan wel de coax splitter in de kelder en de modem boven maar die kabels moet je zelf plaatsen.
(Mijn installateur was heel vriendelijk. Blijkaar was de aftakkabel gesplitst en toen heeft hij zelf in de kruipkelder die losgemaakt en ik denk een koppelstuk tussen gezet tot de kast waar de installatie moest komen en dan ook nog eens extra kabels getrokken terug naar waar die gesplitst moest worden zodat de tv werkte maar ik denk dat ik geluk had.)
Tja, die grijze kabel komt gewoon binnen, en verdwijnt dan ergens in een van de muren van m'n kelder.Van daar af ben ik het spoor bijster. Ik ben een serieus technisch persoon, maar heb zelf nog nooit kabels moeten bijtrekken of dergelijke.
Daarom een beetje m'n vraag om na te gaan of iemand van Telenet (of eender welk ander bedrijf) een keer langs kan komen om de situatie te bekijken en me te vertellen wat ik juist moet (laten) doen om m'n installatie vlot te laten verlopen.
Vorige keer dat ik een installateur van Telenet liet langskomen was ik blijkbaar ook niet goed voorbereid (had niet de nodige gaten geboord om de coax kabels door te trekken), dus zou deze keer graag een iets vlotter verloop hebben.
Iemand laten langs komen kost geld denk ik.
Als er niks achter die muur is dan is het waarschijnlijk de aftakkabel. Waar gaat die kabel naartoe? Of eindigt die gewoon? Dat zou in het midden koper moeten zijn met daarrond witte isolatie en dan nog metalen isolatie en dan kunstof.
Edit: ik had het niet tegoei gelezen. Hoe komt die binnen? Vanbuiten? Door de grond? En heb je geen kruipkelder want anders is het wel vreemd dat die gewoon verdwijnt.
Ga het vanavond nog eens goed moeten bestuderen denk ik. Als ik het me goed herinner kwam die kabel binnen via de grond, en ging hij vervolgens een kabelgoot in die in de muur of plafond verdween. Mijn beste gok is dat deze kabel dan uitkomt op de eerder vernoemde wandcontactdoos. Zo niet heb ik geen enkel idee waar hij dan wel uitkomt. Ga vanavond misschien een keer proberen die wandcontactdoos los te maken, dan kan ik in ieder geval al zien wat voor kabel daar juist toekomt. Alvast bedankt voor de hulp.
In onze woonkamer was er ook een wandcontactdoos (T.V.+Radio) voor kabeltelevisie aanwezig.
Coaxkabel liep vanaan gevel tot deze contactdoos.
Telenettechnieker heeft deze vervangen door een nieuwe wandcontactdoos, ongeveer van dezelfde afmetingen. Deze moet echter ook op het electriciteitsnet worden aangesloten. Stopcontact in de buurt?
Na de wandcontactdoos is de modem aangesloten vanaf daar kabels naar de Digicorder en UTP naar computer en event. kabel voor vaste telefoon.
@williamh Ok, dat klinkt als een mooie oplossing . Heb net van een vriend gehoord dat bij hem een soortgelijke constructie was aangelegd. Ga met een gerust hart m'n verhuis kunnen aanvragen. Alvast bedankt voor de reacties.