Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Programma's trager sinds Windows-update

Hebben jullie dit ook al opgemerkt dat sinds de windows update van mei 2021 sommige programma's trager lopen? Ik spreek nu over bijvoorbeeld excell, Affinity Publisher, Photo, Designer. Het ophalen, importeren en wegschrijven van gegevens en dergelijke loopt zeker dubbel zo traag als voorheen.

Of verbeeld ik mij dat nu?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Windows update



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
9 reacties
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Programma's trager sinds Windows-update

Dag @igvfer,

 

Ik heb zelf geen probleem mee, denk ik, maar blijkbaar ben je niet de enige met dat gevoel:

Fixes or workarounds for recent issues in Excel for Windows 

Fix Microsoft Office Opening too Slow in Windows 10 

 

Grtz,

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Programma's trager sinds Windows-update

@KelvinUceta  Bij mij gaat het meer om vertragingen in bijvoorbeeld het kopiëren van celinhoud naar een ander werkblad, het wegschrijven van een werkblad naar een csv of een pdf bestand. In Affinity Publisher, vertraging in het ophalen en importeren van foto's, het exporteren naar een pdf file, het laat reageren als je naar een bepaald onderdeel wilt gaan, enz. En bij dit programma ligt het zeker niet aan het programma zelf want die was al voor de windows update geupdated en dat werkte. En anderen klagen daar over crashes.

 

Mij valt het op omdat ik de laatste weken steeds dezelfde taken doe in een combinatie van beide programma's.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Programma's trager sinds Windows-update

Ik zou reageren met: "dat is raar" maar het gaat over MS, dus alles is mogelijk. Voor mijn werk gebruik ik erg grote Excel/CSV bestanden als dataset, ook SQL connections, die naar Power BI worden geladen maar momenteel ik heb niet meer dan "the usual MS thing" om over te klagen.

 

Grtz,

 

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Programma's trager sinds Windows-update

1. alle "caches" leegmaken

2. disk clean uitvoeren,

3. system restore niet te groot, ik gebruik het niet!?

4. M$ heeft de laatste tijd wel eens meer problemen veroorzaakt dan opgelost met hun updates,

zo de updates van excel e.d. eens aandachtig bekijken,

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Programma's trager sinds Windows-update

@Padalby  @KelvinUceta  Het is niet alleen Office die last heeft, ook andere programma's, dat is hetgeen wat opvalt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Programma's trager sinds Windows-update

OK, met "task manager" nazien welke processen belastend zijn,

virusscanner kan hiermee te maken hebben

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Programma's trager sinds Windows-update


@KelvinUceta  schreef:

Ik zou reageren met: "dat is raar" maar het gaat over MS, dus alles is mogelijk. Voor mijn werk gebruik ik erg grote Excel/CSV bestanden als dataset, ook SQL connections, die naar Power BI worden geladen maar momenteel ik heb niet meer dan "the usual MS thing" om over te klagen.

 

Grtz,

 

 


Als op uw zware configuratie Windows 10 geïnstallerd is op een SSD van 500Gb is het heel normaal dat je geen snelheidsverschil ziet.

Andere gebruikers hebben misschien een i3 met 4 of 8 Gb aan een lagere snelheid en geen SSD.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Programma's trager sinds Windows-update

@janne_man  Ik heb een SSD waar mijn programma's op staan. Mijn data staat op een HDD. @Padalby Ik zie geen programma's die zwaar belastend zijn. Processor schommelt tussen 10 en 30% belasting. Geheugen is voor 50% bezet. Het is gewoon eigenaardig dat het ophalen en wegschrijven van data plots trager gaat na de update.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Programma's trager sinds Windows-update


@janne_man  schreef:

@KelvinUceta  schreef:

Ik zou reageren met: "dat is raar" maar het gaat over MS, dus alles is mogelijk. Voor mijn werk gebruik ik erg grote Excel/CSV bestanden als dataset, ook SQL connections, die naar Power BI worden geladen maar momenteel ik heb niet meer dan "the usual MS thing" om over te klagen.

 

Grtz,

 

 


Als op uw zware configuratie Windows 10 geïnstallerd is op een SSD van 500Gb is het heel normaal dat je geen snelheidsverschil ziet.

Andere gebruikers hebben misschien een i3 met 4 of 8 Gb aan een lagere snelheid en geen SSD.


Eigenlijk draait mijn Win10 x64 config op een NVMe M2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, om mijn thuis netwerk niet met data transfer te belasten wordt mijn werk data tijdelijk op 2 SSD 250GB [raid 0] gestockeerd en alles wordt door gezet naar mijn DSM [xpenology].

 

Grtz,

 

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro