24795
netweters
|
152743
antwoorden
|
20733
vragen
|
De laatste tijd kan niemand er nog onderuit: de frauduleuze telefoontjes van valse Microsoft-centers in India die proberen je computer te infecteren, telefoonoplichting met dure Afrikaanse betaalnummers, etc. Ze bellen je op ieder moment (zelfs voor 8u in het weekend!) en soms wel tot 6 keer per dag! Niks helpt: meteen inhaken, niet opnemen, ze uitleggen dat je weet dat ze fraudeurs zijn of simpelweg geen pc hebben, onverbitterd blijven ze bellen.
Politie en operators zijn zogezegd 'machteloos'... bepaalde wetgeving staat hen niet toe frauduleuze oproepen standaard te blokkeren, en het handige meldpunt voor online fraude (ecops) is zonder duidelijke reden opgedoekt. Nu vraag ik mij af, hoe kunnen we dit oplossen? Wat kunnen operators doen? (eventueel een opt-in voor het blokkeren van anonieme nummers - of een lijst met frauduleuze telefoonummers -zoals in Nederland al langer bestaat). Hoe kunnen we de beleidsmakers aansporen de wetgeving aan te passen zodat deze zeer vervelende oproepen eindelijk tot het verleden behoren?
Ik heb dit verleden jaar ook meegemaakt,rond de 6 weken,als ik niets te doen had heb het spelletje meegespeeld soms tot meer dan een half uur,MAAR GEEN CLICK om naar hun site gaan.
Heb gegevens datum -uur door gegeven aan de politie valt niets aan te doen.
Zou zeggen wacht af het stopt al kan het wat tijd duren.
@Arthur2 schreef:Kun je niet aan Telenet vragen of ze een bepaald nummer willen blokeren? Want ik kan voorstellen dat het zeer vervelend is...
Het probleem is dat dit vooral aziatische of oost-europese callcenters zijn die hun zichtbaar nummer kunnen aanpasen zonder moeite. Een specifiek nummer blokkeren heeft geen nut, want in minder dan 5 minuten gebruiken ze een andere willekeurige zichtbare telefoonnummer om te bellen.