Beantwoorden
visitor69
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Beeldkwaliteit TV-Box

Ik heb sinds deze week mijn digicorder ingeruild voor een tv box. Ik ben echter zeer teleurgesteld in de beeldkwaliteit, zowel voor live-Tv als play more als opnames. Het verschil is enorm. Ik beschik over een 4k oled tv (65") en met de Tv box krijg ik fletse kleuren en duidelijk lagere resolutie beelden.

Ik heb reeds geprobeerd te wisselen van resolutie in de tv box maar zonder resultaat. Het staat nu terug op automatisch. Ik heb ook geprobeerd om de deep color optie uit te schakelen op mijn tv maar ook geen resultaat. Is dit een compatibiliteitsprobleem met mij oled tv of is de kwaliteit van het signaal gewoon veel lager? Ik denk er aan om de tv box terug in te wisselen voor een klassieke digicorder. Heeft iemand gelijkaardige problemen of eventuele oplossingen?

Tags (2)
0 Likes
5 reacties
Maximus
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
De 3 wijzen! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Beeldkwaliteit TV-Box

Beste

 

Dit is inderdaad een vervelend probleem! Maak je gebruik van de meegeleverde HDMI-Kabel? Dat is wel nodig. De kwaliteit kun je instellen op 4K, heb je dit al geprobeerd?

Met vriendelijke groet
Max
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2263
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Beeldkwaliteit TV-Box

Volgens mij zijn er maar 2 opties om een goed beeld te krijgen. Daar de meeste zenders die men bekijk uitgezonden worden in HD 1080i kan je de box instellen op HD1080 en de TV het werk laten doen om te upscalen naar 4K.

Je kan de box ook instellen op 4K en dan doet de box de upscaling naar 4K. In dit geval heb je wel een HDMI kabel nodig die geschikt is voor 4K.

Als je de box op automatisch instelt dan zou de box in 4K moeten werken als de tv en de box elkaar goed begrijpen via de HDMI kabel.

Als je de echte kwaliteit wil bekijken kan je ook uw TV aansluiten met een coax en afstemmen zoals TV met een kaartje. Dan kan je live kijken naar Eén, Canvas, Ketnet, TVE om de beeldkwaliteit te bekijken.

Met de box moet je dan dezelfde kwaliteit halen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Beeldkwaliteit TV-Box

Ik heb een Qled van de de 8-serie van samsung.

TV-box staat op automatisch.(is in dit geval 4K).

Beelden van HD zenders zijn superscherp en de kleuren spatten van het scherm.

Dus normaal geen probleem van de TV-box.

Het is wel zo dat het beeld van de TV "out of the box" ook om te janken was.

Je moet je TV eens googelen om te zien wat de beste instellingen zijn.

Hier

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Samsung-Qled-beeld-hapert/m-p/61472#M6941

heb al iemand geholpen met zijn Qled.

Zoals je kan zien zijn alle beeldverbeteringsinstellingen uitgeschakeld.

Veel van die beeldverbeteringsinstellingen staan standaard aan omdat de meeste mensen zo geen perfect beeld binnen krijgen zoals wij bij de TV-box.

Een perfect beeld moet je niet meer verbeteren, het wordt dan alleen maar slechter.

 

Tags (1)
Flitskikker
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Beeldkwaliteit TV-Box

@visitor69 

 

De kwaliteit van het signaal dat binnenkomt, is natuurlijk niet veranderd.

Wel past de nieuwe mediabox, in tegenstelling tot voorgaande mediaboxen, een scherptefilter toe op het signaal, om zo een kunstmatige scherpte te geven. De beelden lijken dan scherper, maar in werkelijk gaan er details verloren. Ook veroorzaakt het artefacten, zoals oplichtende randen en vergane fijne details. Het ergste is nog wel dat dit niet uit te schakelen is. Het is ook niet te compenseren door te spelen met de instellingen van de tv; de details zijn gewoon weg.

 

Zie mijn post op het forum van Ziggo voor diverse vergelijkingen (1:1 captures over HDMI):

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514/index12.html...

 

De resultaten zijn best schokkend te noemen.

De doorsneegebruikers zijn misschien blij ('het beeld lijkt veel scherper dan de vorige box'), maar de wat gevorderde gebruikers zijn er niet over te spreken. Een box moet het signaal gewoon 1:1 doorgeven. Tv's hebben doorgaans veel betere verscherpingstechnieken.

 

Hopelijk leidt de "backlash" die nu is begonnen sinds het officieel uitbrengen van de nieuwe mediabox ertoe dat deze verscherping wordt uitgezet of ten minste optioneel gemaakt.

 

De fletse kleuren zijn weer een ander probleem. Iets met HDR of kleurprofielen geloof ik. Wat voor tv heb je? Voor tv's uit de LG C7-serie is er een firmwareupdate beschikbaar die het probleem oplost:

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/software-firmware?search=OLED55C7V&pageVisibleFlag=2

visitor69
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Beeldkwaliteit TV-Box

Bedankt voor deze informatie, ik was niet op de hoogte van het toepassen van de scherptefilter door telenet. Uw beschrijving komt perfect overeen met mijn vaststellingen (kunstmatige aanvoelende scherpte, artefacten,...). Voor de kleuren heb ik alles geprobeerd, ik kon enigszins compenseren met de instellingen, maar de gamma afstelling kreeg ik niet goed. Mijn tv (LG OLED65E6V) heeft nochtans de meest recente software.

Omdat het verlies van kwaliteit mij enorm frustreerde, heb ik de tv box terug gebracht naar de telenet winkel. Na de gebruikelijke "profiling" (oudere klant, grijs haar, dus geen verstand van techniek) en jeugdige arrogantie van de zeer jonge verkopers kon ik uiteindelijk toch opnieuw een digicorder krijgen. En plots waren mijn problemen opgelost.

Ik heb de intentie mijn digicorder zo lang  mogelijk te gebruiken tot wanneer de hardware en software van de tv box eindelijk op punt staan (misschien tot na de upgrade van het telenet netwerk).

Ik wil de deelnemers aan dit forum hierbij ook bedanken voor hun input. 

Dit forum is een handig tegengewicht voor de soms arrogante houding van de telenet klantendienst.