Beantwoorden
Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb sinds gisteren de nieuwe TV-Box. Ik kan echter de CEC niet uitzetten, en nu springt die TV-Box aan iedere keer ik mijn versterker aanzet, zelfs al wil ik hem niet gebruiken. Hij neemt dan over over en  schakelt mijn versterker over naar zijn eigen input. Als ik de TV-Box dan uitzet, schakelt hij mijn versterker en TV uit!!!

 

Ik moet dus de TV-Box aan laten en manueel de inputs op mijn versterker aanpassen, maar dan gebeurt het nog dat hij de input terugschakelt!!!

 

Weet er iemand hoe ik CEC kan uitzetten? Dit is enorm irritant.

 

Groeten,

 

Ludo

Tags (3)
0 Likes
39 reacties
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik zit hier met exact hetzelfde probleem. Ik heb een sony bravia, een sony receiver die 4k en 3d doorstroming ondersteund, een Playstation 4 en dan de nieuwe tv box. De tv box heb ik aangesloten op een normale hdmi ingang van de televisie. De Playstation zit aangesloten op mijn receiver en de receiver zit aangesloten op mijn televisie via een arc hdmi. Dit omdat ik ook al eens films op usb via de tv afspeel. Telkens als ik de tv box aanzet met het rode knopje, springt mijn televisie en mijn receiver aan. Om gewoon tv te kijken, gebruik ik echter de receiver niet. Enkel om films via usb te kijken en voor de ps4. Dus nu moet ik telkens mijn receiver terug uitschakelen. Het lijkt wel een verplichting, om de receiver te gebruiken. Bij de vorige digicorder, schakelde ik deze gewoon in en deze schakelde netjes de tv aan. Voor de rest bleef alles netjes uit. Als ik wou gaan slapen, schakelde ik gewoon de televisie uit en deze schakelde netjes de digicorder uit. De ps4 schakelde ik vroeger ook gewoon aan, die zette op zijn beurt de receiver en tv aan. De oude digicorder deed helemaal niets. Als ik nu mijn ps4 aanzet, gebeurt er eigenlijk hetzelfde, receiver gaat aan, tv gaat aan en dan even later springt ook de tv box aan. Deze zet op zijn beurt de tv op zijn eigen hdmi ingang. Dus op deze moment staan al mijn toestellen aan, en dan ook nog eens op het verkeerde beeld. Als ik dan de tv box uitschakel dan gaat ineens alles uit, behalve de ps4. En kan ik alles apart terug inschakelen om terug op het beeld van de ps4 te geraken. En dan springt hij soms nog terug aan en begint het spel van voren. Zeer vervelend. Met al dat aan en uitgeschakel, zijn seffens mijn toestellen versleten voor ze wat hebben kunnen werken. 

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb net de thuis en 0 knop methode toegepast. Kreeg netjes de melding koppeling gelukt. Ik ga naar het instellingen menu, om te kijken of de televisie en versterker idd weg zijn. Dat waren ze ook, voor 2 seconden ongeveer. Ik was nog niet in het menu, of ik kreeg al terug de melding" u kan nu het geluid van uw sony tv regelen" direct gevolgd door"u kan nu het geluid van uw sony versterker regelen. Om gek van te worden . Kunnen ze niet gewoon een standaardinstelling maken, voor langs waar je je audio wil laten uitvoeren? Via de tv speakers of via het audio systeem? 

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB ik heb de sec funktie van mijn tv en reciever uit staan, hier is nu de situatie, zet ik tv box aan dan gaat de tv mee aan, maar niet de receiver ( die moet ik afzonderlijk aanzetten)

zet ik de tv box uit gaat de tv ook uit maar niet de receiver ik weet het niet ideaal.

maar zet ik mijn tv afzonderlijk aan of uit dan springt de tv box niet mee aan of uit, en dat wil ik zo omdat mijn pc ook aan de tv hangt en ik wil juist niet dat mijn pc plots uitspringt als ik mijn , zet ik mijn receiver afzonderlijk aan dan werkt alleen mijn receiver en springt er niets mee aan of uit.

MAAR, staat mijn tv bevoorbeeld aan en ik zet mijn tv box aan gaat de tv uit daar moet ik op letten, ik persoonlijk zou nog niet liever hebben alles afzonderlijk, of op zijn minst dat er keuzemogelijkheden zijn wat u wenst.

Jos

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB @Lugho Marco, zo word het misschien duidelijk, de tv box gebruikt RF en uw tv enz waarschijnlijk sec daarom dat ik de sec functie van de tv heb uitgezet, want 2 verschillende systemen tegenover mekaar dan loopt het zeker mis, en dan is het nog niet ideaal maar doenbaar tot er een oplossing is gevonden.

Jos

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb ondertussen alles geprobeerd. Ik heb alles van sony, alle toestellen gebruiken de 'bravia sync' functie. Als ik mijn receiver aanschakel, dan schakelt mijn tv automatisch zijn eigen geluid uit. Zet ik de ps4 aan, dan zet deze vervolgens netjes de receiver en de tv aan. Werkt als een droom. Tot ik de tv box aansloot, de vorige digicorder stoorde dit helemaal niet. Het rf signaal van de tv box afstandsbediening kan mijn andere toestellen helemaal niet bedienen, want deze hebben een ir afstandsbediening. Dus het moet allemaal wel over de hdmi kabel gaan. Als ik op een van mijn toestellen de hdmi controle uitschakel, krijg ik zelfs geen geluid meer uit mijn receiver. Ik heb ze allemaal apart proberen uit te schakelen, niks werkt dan nog samen. Ik heb ook geprobeerd om de tv box op de receiver aan te sluiten en dan de pass through functie van deze aan te zetten. Zet ik de ps4 aan, dan laat deze netjes de receiver met rust en schakelt netjes alleen de tv aan. Zet ik de tv box aan, is het gewoon weer hetzelfde spel. De receiver springt aan en de tv. Dat ding respecteerd geen enkele instelling die op andere toestellen staat ingesteld. Ik kan trouwens wel die box via mijn receiver laten lopen. Geeft perfect beeld en geluid. Er moet gewoon een cec of controle voor hdmi funtie op dat spel komen. Net zoals bij de digicorder. Dat toestel stoorde helemaal niks. En die verplichting die je krijgt om andere toestellen te bedienen met de ab van de tv box, zou een keuze moeten worden. Dan zijn al deze problemen van de baan, denk ik. Ik ben hier al 3 dagen non stop met bezig. Ik heb alle instellingsmogelijkheden en aansluitmogelijkheden uitgeprobeerd. Maar de tv box blijft mijn hele opstelling domineren. Deze zou enkel mogen reageren als hij een signaal van zijn eigen hdmi kabel ontvangt.

 

Marco

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Trouwens dat hele rf of ir signaal verhaal, is compleet onbelangrijk  Elk toestel reageert op het signaal dat het nodig heeft. Dat de tv box nu via rf werkt is gewoon omdat dit sterker is en overal doorgaat, zodat je dat ding uit het zicht of in een afgesloten kast kan zetten. Dat gaat niet met ir. Maar mijn andere toestellen kunnen daar geen last van hebben, want deze herkennen zo'n signaal niet eens. Gaat allemaal via de kabels. Iedereen denkt blijkbaar dat ze het geluid van hun tv bedienen via de ab van de tv box. Dat kan niet, want mijn tv herkent geen rf signalen. Het is de tv box die via de kabel, tegen de tv zegt, geluid omhoog of omlaag.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box


@MarcoB@  schreef:

Iedereen denkt blijkbaar dat ze het geluid van hun tv bedienen via de ab van de tv box. Dat kan niet, want mijn tv herkent geen rf signalen. Het is de tv box die via de kabel, tegen de tv zegt, geluid omhoog of omlaag.


@MarcoB, de TV-box afstandsbediening stuurt effectief een infrarood signaal (IR) uit voor de geluidsregeling van de TV en het aan/uit zetten van de TV (links bovenaan). Al de andere knoppen sturen een radio frequentie signaal uit (RF).


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Dit wist ik niet, Suzy. Ik dacht dat de tv box enkel met rf signalen werkte, dit is nieuwe informatie. Maar ik gebruik steeds de rode knop. Als ik het goed begrijp, is dit toch wel een rf signaal? Dan springt mijn tv aan, wat wel de bedoeling is, want ik wil tv kijken. Maar ook mijn receiver springt steeds mee aan. Wat ik niet wil, want deze gebruik ik niet om gewoon tv te kijken. Aangezien ik op dit moment de rode knop gebruik, en dus een rf signaal. Dan moet het 'aan' signaal van de andere toestellen toch over de hdmi kabels gegeven worden. Niet? 

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Langs de ene kant, is het een heel knap toestel. Het herkent direct je televisie, de resolutie hiervan en wat er nog allemaal aangesloten is. Langs de andere kant begint hij ook heel je opstelling te domineren. Als ik bvb mijn ps4 aanzet, dan gaat alles netjes aan, net zoals vroeger. Maar eventjes later springt ook de tv box aan, zet hij vervolgens de tv op zijn eigen hdmi ingang, en ook mijn receiver gaat over op tv geluid. Nu kan ik wel terug de hdmi ingang van de receiver terug kiezen(mijn ps4 loopt door de receiver naar de tv) en is het beeld en geluid terug normaal. Maar ondertussen staat die box ook aan, zonder mogelijkheid om hem uit te schakelen, want dit moet met de rode knop. Op die moment schakelt ook de tv mee uit. Waarop ik deze terug apart moet aanzetten. Soms blijft alles dan zoals het moet, maar soms springt de tv box ook weer terug aan. En begint het spel terug opnieuw. Is er echt geen mogelijkheid om de tv box terug een cec of hdmi controle functie te geven, zoals bij de digicorder? En ons zelf te laten beslissen hoeveel afstandsbedieningen we willen gebruiken? Bij de digicorder bestonden deze problemen allemaal niet. En kon ik mijn 'bravia sync' functies allemaal netjes gebruiken. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB @Suzy en daar loopt het mis, ik heb mijn receiver met een digitale kabel aan de tv aangesloten en niet met hdmi daardoor heb ik geen last met mijn receiver meer, (ik kan dus wel geluid regelen met AB tv box maar niet de receiver uit zetten), ik wil dat natuurlijk ook in orde krijgen, maar ik vrees er voor, eens de hdmi er aan heb ik het ook zitten denk ik, nu zet ik die afzonderlijk aan, met de rest heb ik geen problemen meer, de sec op mijn tv uit gezet en ook het IR oog op de tv afgeplakt dus de tv werkt nu met RF want ik moet geen van beide afstandsbedieningen richten op de tv, maar de tv stuurt dan ook nog eens een signaal via hdmi naar de tv, en welke afstandsbediening welk signaal gebruikt ben ik nog ni uit. De tv box afstandsbediening al zeker RF en IR.

Jos

0 Likes

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Suzy @MarcoB Suzy voor alle zekerheid nog eens getest, ik ga in mijn keuken staan  de afstandbediening  van de tv box zeker niet naar de tv gericht en ik schakel die uit en aan, zowel de box als de tv, dus de rode aan en uit knop op de AB van tv box gebruikt al zeker  beide signalen omdat u geen RF hebt op uw tv of zit ik nog mis ? de sec staat uit op mijn tv en toch gaat hij mee aan en uit.

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ocharme Jos, ik begrijp uw dilemma. Ik zit hier ook al dagen te **bleep**n met die toestellen. Nog een raar ding dat er gebeurt, is dat als ik mijn ps4 opzet. Ik dit met de controller doe. Er komt zelfs geen ab aan te pas. De ps4 schakelt op zijn beurt de receiver aan, via de hdmi controle. De receiver schakelt op zijn beurt de tv aan, via dezelfde weg. De tv komt dan ook automatisch op de juiste hdmi ingang te staan. Dit is bij mij de hdmi 1 arc ingang. De tv box hangt aan de hdmi 3 van mijn tv. Wat een normale' 1 weg' hdmi is. En toch schakelt hij zichzelf even later aan. Dit terwijl er op zijn hdmi kabel, totaal geen signaal geweest is. 

 

Marco

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB ge moet anders eens kijken wat ge kunt inschakelen en uitschakelen per toestel, zoals mijn tv bv ik heb sec uitgeschakeld en toch gaat de tv uit en aan met de afstandbediening van de tv box, schakel ik die terug in loopt alles kadul.

Jos

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB @Ex-Netweter, begrijp dat het enorm frustrerend is. Eens je meer dan enkel een TV toestel aan de TV-box gekoppeld hebt, wordt het soms echt een vreemd spektakel van gedragingen.

 

De TV-box schakelt zichzelf vaak in wanneer andere toestellen worden aangezet (soms zelfs wanneer dit helemaal niet zou mogen gebeuren). Zet je de TV-box uit, trekt hij de TV zelf ook mee uit. En als de TV-box uit zichzelf aanspringt, door een signaal dat hij ergens soms onverklaarbaar van krijgt, eist hij meestal ook nog eens de controle op.

 

Weet dat dit iets is dat engineers zeker onderzoeken, maar het is niet altijd evident rekening houdend met alle verschillende soorten toestellen (consoles, surrounds, receivers, ..). Een aparte CEC instelling op de TV-box zou een oplossing kunnen zijn, die suggestie werd reeds enkele malen doorgegeven.

 

Indien je de gedragingen met extra toestellen nog niet heb gemeld via 015/33.44.88, doe dit dan zeker. Dit helpt de engineers om dit te onderzoeken. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Suzyzolang men wasmachien enz ni mee reageert kan ik er mee leven, het raakt wel opgelost.

Jos