Beantwoorden
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Optie "Beelden per seconde" stopt er soms mee en traag.

Twee probleempjes :

Eerst een korte situatie schets :
- Ik ondervond ietwat schokkerige beelden bij het afspelen van een film via de Netflix app van de TvBox. Bij standaard TV beelden was alles wel vloeiend.
- Door de optie "Beeld en Geluid>Beelden per seconde" op "Aan" te zetten is dit probleem opgelost : TV beelden vloeiend EN Netflix films vloeiend. Maar nu doken 2 problemen op :

 

Probleem 1 :
MAAR... blijkbaar loopt er nog steeds iets mis als ik een paar keer tussen gewoon tv kijken en de netflix-app heb geschakeld :
De Netflix films via de app blijven dan nog steeds vloeiend beeld produceren, MAAR bij gewoon televisie kijken (25/50? fps) zijn er plots schokjes merkbaar alsof de framerate op "de Netflix framerate" is blijven hangen en het lijkt net of elk 25e frame (elke seconde een frame) er steeds wordt uitgeknipt. Dat valt enorm op en is dan ook enorm irriterend! Het even uit- en terug inschakelen van de optie "Beelden per seconde" helpt niks. Het beeld van de tv blijft elke seconde schokjes tonen.

 

Ik had dit hier reeds in de groep gegooid en het was opgelost door de TvBox even uit en terug in te schakelen, MAAR het probleem stelde zich na 1 dag reeds opnieuw. Ook nu terug opgestart en opgelost. Maar ik heb dus GEEN zin om dagelijk de box volledig opnieuw op te starten.

Ik vermoed dan ook dat er in de optie "Beelden per seconde" nog bugs moeten zitten... of... ik heb een slechte box?!


Probleem 2 :
Ook vroeg ik me af of het echt nodig is dat het beeld te pas en te onpas in de Netflix app 4 à 5 seconden lang zwart blijft om de framerate aan te passen... Merk dit o.a. bij "Paddington 2". De preview in het hoofdmenu toont hij zonder overschakeling, maar als je de film dan selecteert voor meer info te lezen, dan moet je 5 seconden naar een zwart scherm staren om dan de grotere preview te zien (aan een andere framerate??). Ook als je na het bekijken van de film terugkeert van het submenu naar het hoofdmenu van de netflix app krijg je dan terug 5 seconden een zwart scherm. Bij de netflix app van de tv zelf en ook die van mijn blurayspeler is dit 5 seconden gedoe er NOOIT en die spelen films steeds vloeiend af aan de juiste framerate. Dus zou leuk zijn als die framerate overschakeling een pak sneller kan.

0 Likes
3 reacties
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Optie "Beelden per seconde" stopt er soms mee en traag.

Als ik jou was zou ik je tv box laten omruilen bij telenet. Denk dat er een probleem is met zijn ontvanger. Of je moet je coax cabel eens vervangen door een nieuwe. Soms kan hier veel problemen mee opgelost worden. Zeker zoals jou probleem

Stefan Groenen
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Optie "Beelden per seconde" stopt er soms mee en traag.

@Appelflapje het eerste probleem dat je aanhaalt, zegt me niet meteen iets. Het tweede wordt opgelost door de optie die jij uitzet 'Beelden per seconde', net in te schakelen. Zo heb ik het bij mijn TV-box alvast ingesteld. Maar dat is vrees ik bij jou geen optie, gezien je het net bewust hebt uigeschakeld. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Optie "Beelden per seconde" stopt er soms mee en traag.

Dag Suzy,

 

De optie "beelden per seconde" staat AAN bij mij, net omdat de netflix app anders stotterend beeld toont. Het nadeel is dat de app dan - elke keer er een omschakeling van framerate is - 5 seconden een zwart scherm toont. (Dus als de optie "beelden per seconde" af staat, dan is er geen zwart scherm, ... maar dan stottert netflix bij het afspelen van films). 

Ondertussen heb ik de optie "resolutie" eens bekeken en heb gemerkt dat als je daar een andere resolutie kiest het ook exact ! even lang duurt om over te schakelen naar de andere resolutie (ook 5 seconden een zwart scherm dus). 

Ik ben zelf programmeur en ik vermoed dat in de netflix app dezelfde functie wordt gebruikt - om het framerate aan te passen - als wordt gebruikt om de resolutie te veranderen. De 5 seconden zwart scherm lijkt dat te bevestigen. De resolutie moet echter niet aangepast worden, enkel de framerate, dus ik vermoed dat het met een "gekuiste versie" van dezelfde functie - die enkel het framerate aanpast - zou moeten kunnen lukken zonder die vervelende 5 secondes zwart scherm.

! De Netflix app op mijn blurayspeler en ook de app van mijn TV tonen dit zwart scherm nooit ! en schakelen wel over naar de juiste framerate ! 

 

Wat me nu ook opviel (na lang testen 🙂 ) :

Als je bij resolutie "Automatisch" kiest, dan kiest de TVBox steeds de maximale resolutie van de TV zelf. Kan je TV bijvoorbeeld 4K aan, dan zet de TVBox alle signalen steeds om naar 4K. Er is namelijk geen enkele Vlaamse zender in 4K en toch ziet mijn TV als ingangsignaal steeds 4K.
De TVBox doet dus blijkbaar steeds aan upscaling, net of ik manueel de optie "4K" had gekozen.
Liever had ik dat de TV dat zelf afhandelt (betere upscaler) maar het is dus blijkbaar niet mogelijk om te kiezen voor een optie "originele resolutie" want die is er niet... misschien is deze optie bewust weggelaten... net omdat er anders te veel moet overgeschakeld worden tussen 720p en 1080p/i en er er dan steeds 5 seconden een zwart scherm is ?

 

Ik heb getest in de Netflix app met resolutie van TVBox ingesteld op 4K, 1080p, 1080i, 720p en enkel bij de 720p is dat zwart scherm er niet.


TV is een LG OLED55E8PLA ... dus heel recente tv, met laatste firmware. Misschien moet Telenet deze eens in een testopstelling zetten ?

0 Likes