Beantwoorden
KoenDV
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Schermcontrast te donker met nieuwe IP-box. Oplossing?

Dag iedereen,

Sinds 2 weken heb ik mijn Digicorder en Digibox vervangen door een IP TV BOX op aanraden van een Telenet technieker.  Deze verbruiken tot 70% minder, het omwisselen is gratis en iedereen zou binnenkort zo eentje krijgen.  Waarom niet dacht ik?

Sindsdien heb ik problemen met het shcermcontrast.  Dit op de beide TV's waarop de IP TV BOX is aangesloten.  Ik krijg de instellingen niet goed na bijna 2 weken proberen en herhaaldelijk aanpassen.

Het beeld is het ene moment te fel, het andere te donker.  Soms is het zo fel dat je werkelijk je ogen wat moet dichtknijpen, alsof je recht in de zon kijkt.  De verschillen in contrast zijn zo groot dat wanneer een persoon met 1 helft van het gezicht in de zon staat, dat je die ene helft duidelijk ziet, en de andere helft praktisch niet.

Dit verschilt werkelijk van beeld tot beeld.  Ik heb dit op alle zenders, zowel live als terugkijk TV of opnames.  De resolutie instellingen van het bakje bieden hierin geen oplossing.  Ik heb alles afgegaan van mogelijkheden.  Ik kan me moeilijk inbeelden dat ik de enige ben die hier last van heeft.  Het is zeker niet TV-gebonden aangezien ik dit op beide TV's heb, met 2 dezelfde bakjes hierop aangesloten.

Ik heb op beide TV's (Philips en Samsung) reeds de contrastinstellingen aangepast, helderheid, en zelfs warme kleuren geselecteerd.  Telkens als ik denk een gulden middenweg te hebben gevonden, is er weer een ander programma dat te donker of te licht is zodat je weer moet beginnen bijregelen.  Ik word hier als het ware gek van en heb dit voorheen nog nooit voor gehad.  Het is geen doen om elke dag hieraan te zitten sleutelen om toch maar een beetje in de buurt te komen van een (tijdelijk) wenselijk resultaat.  Ook ben ik alle modi voor scherminstellingen afgegaan, en hier ook wat bijgeregeld waar nodig, maar de contrasten blijven te groot.  Is het beeld in het ene programma dan goed, dan is het in het volgend programma weer te fel of te donker.  Alle automatsche filters staan trouwens uit op beide TV's.  Ik weet dat dit soms ook wel problemen kan geven.  Maar zelfs met is het gewenste resultaat niet bereikbaar.

Heeft iemand dit ook voor en is hier een oplossing voor?

Alvast bedankt voor enige hulp!

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Contrast te fel of te donker met nieuwe IP TV Box

4 reacties
Jo77
Freshman Meerweter
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. A born reader!

Dag Koen,

Ik heb ook zo een IPTV Box gehad en ondervond dezelfde problemen. Ik heb een Sony OLED uit het hogere segment en kreeg het beeld ook niet in orde. Na veel gedoe heb ik terug een “gewone” Tv-box genomen en de IPTV Box terug binnen gebracht. Het probleem was hiermee opgelost. Beelden waren terug normaal en een lust voor het oog. Misschien komt het wel goed met de IPTV Box mr aangezien dat dit de eerste generatie is denk ik dat we nog wat geduld moeten hebben. Waarschijnlijk gaan er nog mensen reageren die zeggen dat hun IPTV Box wel ok is mr geloof me, ik ben er bijna 3 weken mee bezig geweest om uiteindelijk te keren nr de “gewone” Tv-box. Het kan wel zijn dat ie minder verbruikt mr ik zit ook geen hele dagen voor m’n tv, alleen ‘s avonds na m’n werk en dan wil je natuurlijk wel een ontspannende tv-ervaring zonder gedoe. Succes man. 😉

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Er zijn nog mensen dat er over ge klacht hebben dat beeld minder is tegen coax kabel

Zeker op een grote tv of qled of oled valt dit beter op

Je zal het tijd moeten geven er komen altijd betere technieken uit en er moet ook mogelijk zijn om  in te investeren

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@KoenDV J

Probeer de beeldverbeteringsoptie van je tv handmatig in te stellen en pas het schermcontrast aan terwijl je IP-box aanstaat. Het probleem is dat de IP-box zelf ook een ingebouwde beeldverbetering heeft, wat kan leiden tot conflicten met de instellingen van je tv. Het is dus de moeite waard om dit uit te proberen. Laat ons vooral weten of het gelukt is! Er is bij sommige tv's ook een optie om bij een bepaalde HDMI poorten extra beelprocessing te doen. Zet dat af, want dit werkt meestal niet goed.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KoenDV
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Dag KristofDW,

Ik heb alle beeldverbetrinsgopties op de tv uitgeschakeld.  Hierna heb inderdaad de het schermcontrast aangepast terwijl de IP-box aan stond.  De extremen blijven te groot.  Wanneer het bij het ene beeld "perfect" is, is het bij een ander beeld veel te fel of te weinig.  Deze zijn zo groot dat je die niet kan wegwerken met de instellingen op je TV zelf.  De "beeldverbetering" die is ingebouwd in de IP-box is in dit geval niet echt een verbetering, maar eerder een ergernis voor de kijker.  Een oplossing zou zijn om deze te kunnen uitschakelen, of de intensiteit hiervan te kunnen aanpassen.