Beantwoorden
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

TV-box en digitale radio

Beste Netweters,

 

Ik speel op 2 verschillende locaties digitale radio zoals hier uitgelegd: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/radio-luisteren-via-je-decoder/.

 

Op de eerste locatie met koppeling van de digicorder AD2200 aan de receiver met een rca/rca-kabeltje en op de tweede locatie met koppeling van de nieuwe TV-box aan de receiver met een mini-jack/rca kabeltje.

 

Bij de digicorder AD2200 gaat dit prima: digicorder aanzetten, TV hoeft niet aangezet te worden en de nummer van de radiozender kan gekozen worden met de afstandsbediening (881 tot 943 en 990 tot 999). Wijzigen/zappen van radiozender gaat heel soepel, nieuwe nummer ingeven of kiezen met de up/down toetsen.

 

Bij de nieuwe TV-box is dit echter een bijzonder triest verhaal vermits de TV moet aanstaan om naar de afzonderlijke app “radio” te gaan want er kan niet meer gekozen worden met radiozendernummers en er kan niet meer gezapt worden. Bovendien heeft de TV-box m.i. geen display (of ik zie het niet) zodat men niet kan zien welke radiozender op dat moment speelt. Wisselen van radiozender kan enkel nog via de radio-app op de TV. Wij moeten dan de TV ook uitzetten of stil, zo niet krijgt men 2x dezelfde geluidsstroom met een lichte vertraging. Ook CEC staat noodgedwongen uit. Dit is misschien allemaal “by design”, maar is erg onpraktisch en ik hou er niet van om permanent de TV aan en uit te moeten zetten om radio te luisteren via mijn receiver.

 

Hebben jullie dezelfde ondervindingen en/of zie ik iets over het hoofd. Hebben jullie nuttige tips ? Zo niet, m.i. toe te voegen aan de lange lijst met euvels en bugs van de nieuwe TV-box die ik hier geregeld lees op dit forum…

Tags (1)
7 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box en digitale radio

@eltee De stembediening al eens getest voor de radio zenders???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NicoT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader!

TV-box en digitale radio

Je zou gebruik kunnen maken van een aparte DVB-C tuner. Deze heeft wel nog een ingebouwd display en gebruikt ook dezelfde zendernummers als je Digibox of Digicorder.

Een leuke bonus is dat hierbij ook de naam van de zender op het display weergegeven wordt.

Het nadeel hiervan is dat je dan weer een extra toestel, kabels en afstandsbediening erbij hebt.

 

Wat je ook kan proberen is om gebruik te maken van de ingebouwde stembediening op je TV-box remote. Zo kan je (voor zover ik weet; ik heb het nog niet getest) de TV uit laten staan en toch nog "zappen" tussen de verschillende radiozenders door de gewenste zendernaam tegen je afstandsbediening te zeggen.

Houd er wel rekening mee dat na max. 6 uur inactiviteit je TV-box automatisch zal uitschakelen.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box en digitale radio

@NicoT bij sommige is dat al na 1 uur dat die op een tv zender terug springt, dus nog geen 6 uur later pas 😉 

en vrees dat je het bericht verkeerd hebt gelezen, de digicorder op het ene adres is geen probleem, 

het is de telenet box die problemen geeft voor het zappen door de radio zenders, 

de stembediening die ik voorstelde zou daar al een oplossing zijn, dan hoeft men geen aankoop te doen van die DVB-C radio tuner.

dit kan wel als optie als het echt moet maar stembediening is een goeie optie.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

TV-box en digitale radio

de TV box is in het algemeen een ramp.

ik ken niemand die er tevreden van is..

Is trouwens nu al verouderd want er zijn veel betere boxen beschikbaar.

 

0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

TV-box en digitale radio

Beste topic-deelnemers,

 

Ik heb jullie advies gevolgd en de stembesturing werkt inderdaad ook voor de radiozenders, zonder dat de TV moet aanstaan ! Dit is inderdaad een handige oplossing. Enig minpuntje blijft natuurlijk dat er geen display is op de TV-box, wat voor een aantal situaties toch handig zou kunnen zijn. Ook het niet kunnen zappen is een minpuntje, want nu moet men alle namen van radiozenders en diverse commando’s (o.a. voor TV-besturing) uit  het hoofd kennen en quasi correct uitspreken. Misschien een tip voor Telenet om te onderzoeken of dit kan verbeterd worden.

 

De aanschaf van een DVB-C radio tuner heb ik inderdaad niet overwogen omdat ik reeds beschik over een goed werkende hifi-installatie heb met receiver en het zou te gek zijn om weeral kosten te maken voor een bijkomende DVB-C radio tuner. Bovendien vergroot een DVB-C radio tuner de kabelspaghetti en is dit weeral een extra afstandsbediening. Op de salontafel liggen er nu al 4 afstandsbedieningen en het is nu al een hele klus om aan mijn huisgenoten de onderlinge configuratie uit te leggen. Bovendien zou er dan een 5e remote bijkomen en als er dan nog een smartphone bij ligt, is het risico niet onbestaande dat mijn huisgenoten bij een telefoonoproep naar een afstandsbediening grijpen om de oproep te beantwoorden 🙂

 

De nieuwe TV-box heeft heel wat goede dingen onder de motorkap maar het kan niet ontkend worden dat er toch diverse ongemakken zijn in vergelijking met de digicorder AD2200, zie diverse topics op dit forum. Vermoedelijk zullen er intussen wel betere toestellen op de markt zijn, maar ja, deze TV-box is Telenet denkelijk in de maag gesplitst door Liberty…

 

Alvast mijn dank aan de topicdeelnemers voor hun nuttige tips !

ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

TV-box en digitale radio

Even offtopic maar een tip.

Als je je 5x afstandsbedieningen weg wil moet je eens zien naar de Harmony Companion afstandsbediening. Je stelt een aantal vaste knoppen in en al je apparaten gaan in de juiste stand staan (aan / uit / kanaal .....).

Even instelwerk maar dan bedien je alles met 1 bakje.... één van mijn beste aankopen ooit.

Heeft een ongelofelijke database van alle mogelijke toestellen, heb je er toch ééntje die niet werkt neem je contact op met Logitech en enkele dagen later zit dat er meestal al in. 🙂

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
De_Kim
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

TV-box en digitale radio

@ALDEG 

Ik heb ook een Harmony Hub,

alles werkt er prima mee, enkele had ik vroeger met de Digicorder een activiteit in gemaakt (Radio luisteren) dewelke mijn versterker aan zette op de hdmi ingang van de digicorder, en hij schakelde de digicorder in op zender 913 (topradio),

dat laatste lukt nu niet meer met de nieuwe TV box, er is namelijk geen short cut naar de radio app, voor Netflix hebben ze dat wel gedaan (zender 600 opent de app)

is er een work around dat jij weet?

0 Likes