Beantwoorden
laurensscheers
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
My smart Valentine Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Leesbeest!

Bijlage niet zichtbaar

Nadat ik gisteren via Outlook 2013 met een outlook mailadres een mail met bijlage naar een telenet mailadres verstuurd had, vertelde mijn correspondent (die windows live mail gebruikt) me dat hij geen bijlage kon terugvinden. Ik dacht in eerste instantie dat ik de tekstopmaak per ongeluk op rtf had gezet, maar zowel de mail versturen in html als in plain text losten het probleem niet op. Vreemd is dat indien ik de mail naar mijn eigen telenetadres stuur, ik de bijlage wel kan zien. Het telenetadres van mijn vader heeft exact hetzelfde probleem als dat van mijn correspondent.

Kort samengevat zou gezegd kunnen worden dat enkel in combinatie van AL DEZE factoren er geen bijlage zichtbaar is:

  • Mail verstuurd met outlookadres
    • Met Gmail, telenet, icloud… via outlook is de bijlage wel zichtbaar
  • Eender welke tekstopmaak (html, rtf, plain text)
  • Outlook als mail client van de zender
    • Indien verzonden via de outlook webinterface, is de bijlage wel zichtbaar
  • Windows Live Mail als mail client van de ontvanger
    • Indien mail bekeken wordt in webinterface van telenet, is de bijlage wel zichtbaar, hoewel hier ook iets eigenaardigs gebeurt (*zie onder)
  • Mail verzonden naar een telenetadres, hoewel ook niet allemaal
    • Bij mijn telenetadres is de bijlage bijvoorbeeld wel zichtbaar (zowel in de webinterface als in outlook als in windows live mail)

* Indien de mail bekeken wordt via de telenet webinterface, is de bijlage wel zichtbaar, maar is er telkens ook een 2e bijlage aanwezig: een extensieloos bestand met als inhoud de tekstinhoud van de verzonden mail. De naam varieert naargelang de gekozen tekstopmaak in outlook:  “onbekend <text/html>” indien verzonden in html, “onbekend <text/rtf>” indien verzonden in rtf of in plain text. Zelfs indien ik zelf geen bijlage invoeg, is deze mysterieuze bijlage aanwezig (niet op mijn eigen telenetadres voor de duidelijkheid, enkel op dat van mijn vader en mijn correspondent)

 

Een wereldramp is dit nu ook weer niet uiteraard (ander mailadres of mailclient biedt meteen oplossing), ik ben eerder nieuwsgierig naar de reden waarom dit gebeurt.

 

Alvast bedankt en met vriendelijke groet

Laurens Scheers

0 Likes
2 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5227
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Bijlage niet zichtbaar

Dus als ik je goed begrijp, dan is de bijlage voor de ontvanger niet zichtbaar als je 'm verstuurt met een Outlook adres? Het lijkt me straf als zou het domein van de afzender een bepalende factor zijn. Volgens die redenering kan de ontvanger de bijlage niet openen als die bijvoorbeeld verstuurd wordt via Mozilla Thunderbird met als afzender voorbeeldAToutlook.com.

 

Volgens mij moet je het sowieso zoeken in Outlook als mailclient. Ik gebruik zelf Thunderbird en heb speciaal een add-on (LookOut) moeten installeren om de bijlagen van mails van mijn werk (zij werken met OWA; Outlook Web Access) te kunnen openen. Anders stond er gewoon een bestand winmail.dat dat niet te openen was. Dat bestand blijkt ook de boosdoener te zijn in het geval van "verdwenen bijlagen".

 

Neem hier maar eens een kijkje:

https://www.startpage.com/do/search?q=outlook+missing+attachment


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
laurensscheers
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
My smart Valentine Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Leesbeest!

Bijlage niet zichtbaar

Het zal inderdaad aan Outlook als mailclient liggen. Ik heb ondertussen immers de link tussen het telenetadres van mijn vader en dat van mijn eerste correspondent gevonden: beiden staan in mijn outlook-contactenlijst (en mijn eigen telenetadres die de bijlage wel ontving uiteraard niet). Indien ik het visitekaartje van mijn correspondent verwijder en het mailadres handmatig intyp, wordt de bijlage wel netjes verzonden en staat de tekst in het juiste formaat.


De link tussen die outlookadressen (hotmail.com, outlook.com, live.com…) is dat ze via Microsoft Exchange in Outlook verbinding maken, in tegenstelling tot alle anderen die via imap en smtp met de mailserver communiceren.

Naar mijn mening moet het probleem dus gezocht worden binnen de combinatie "visitekaartjes/Microsoft Exchange".  Ik had hier al gevonden dat je binnen de emailproperties van een specifieke contact het tekstformaat waarin verzonden moet worden, kan afdwingen, maar dit wijzigen bood geen oplossing. Als ik morgen wat tijd heb, zal ik het nog wat verder uitpluizen, maar nu hou ik het voorlopig voor bekeken Smiley Vrolijk 

0 Likes